iOS App ontwikkelen.

hallo,

Graag zou ik willen beginnen met het ontwikkelen van een app. het probleem is echter, dat ik 0,0 kennis heb van programmeren. Maar waar een wil is, is een weg toch? Weet iemand waar ik toevallig cursussen, handleidingen etc kan vinden? het zou fijn zijn als deze in het nederlands zijn. Ik heb al begrepen dat ik moet beginnen met C, objective C, C++ moet kunnen?

Ik hoor het graag!

Dit is een topic dat op heel veel fora ontzettend vaak is gemaakt.
Het verbaast me dat je nog geen reactie zoals deze bent tegengekomen tijdens je zoektocht naar de ontwikkeling-taal.
Bovendien ben ik van mening dat je niet moet beginnen met het ontwikkelen van Apps omdat je het wilt. Je moet eigenlijk al wel een plan hebben om uit te voeren. En misschien moet je eerst wat wennen aan het fenomeen ‘object-georienteerd programeren’ in andere talen.

Xcode leren voor iedereen!

@maarten1909: weer lekker behulpzaam, niet dus! Ik weet zeker dat nigel al een idee voor een app heeft, anders is hij niet geïnteresseerd in het leren programmeren. Hiervoor hoef je echt niet per se een uitgebreid plan van aanpak te hebben, al programmerend kun je ook leren wat de beste opzet voor je app is! Als je het programmeren een beetje doorkrijgt, dan krijg je ook meer inzicht wat er allemaal mogelijk is voor je app.

@nigelllv: Ik wens je in ieder geval veel succes! Naast de handleiding van Willemien, kun je ook terecht op de website van Apple: developer.apple.com. Je hoeft je daar niet per se direct als betalend developer te registreren, een gratis developer account is al genoeg voor toegang tot de Xcode-download. Ik raad je aan om eerst je App voor iOS6 te ontwikkelen, aangezien Xcode voor iOS7 nog in beta is. Tegen de tijd dat Apple iOS7 uitbrengt, kun je zo je App iOS7-compatibel maken (als dat al nodig is).

En waarom zou @ nigelllv niet gewoon uit intellectuele nieuwsgierigheid met Xcode aan de gang mogen?

Zoek even in itunes U naar de cursussen van Stanford. Niet in het Nederlands maar wel erg goed.

Leer eerst Engels.

Ik zou hiermee beginnen: http://www.amazon.com/Programming-3rd-Stephen-G-Kochan/dp/0672326663/

Eerst maar eens een basis van programmeren krijgen, begin bijvoorbeeld met JavaScript onder de knie te krijgen.

JavaScript is geen programmeringtaal, maar een scriptingtaal voor de websites dus. Java (wat je waarschijnlijk bedoelde^^) is eigelijk de basis van het programmeren daarna volgt C,C++ en uit eindelijk Objective-C(oda)

[quote]de handleiding van Willemien[/quote]ik heb hem niet gemaakt, het is de handleiding van Boike.

We hebben nu alweer dezelfde discussie.

Van deze talen was er eerst C in de jaren '70. C++ en Objective-C zijn beide uitbreidingen van C uit begin jaren '80, waarbij Objective-C ook veel leent van Smalltalk. Java is de jongste taal (jaren '90) en is opnieuw ontworpen, maar gebruikt wel de syntaxis van C.

Als je wilt leren programmeren is iedere taal goed. Maar omdat je iOS apps wilt maken, kun je het beste met een introductie in Objective-C beginnen, omdat dat de taal is die je standaard op OSX en iOS gebruikt. Overigens is het net zo belangrijk om Cocoa te leren. Dat is het app framework dat voor OSX en iOS wordt gebruikt. Een framework bestaat uit stukken programmacode die al goed samenwerken en die je kunt hergebruiken. Dit zorgt er voor dat je niet bij elke app helemaal opnieuw moet beginnen met programmeren.

Ik zou beginnen met een goed beginnersboek over app ontwikkeling. Een paar jaar geleden was “From Idea To App” erg leuk. Dat boek is echter ondertussen gedateerd qua Xcode en iOS versies.

Succes.

En daarna een boek van Steve Kochan.

Leuk zo’n enthousiaste mede-ontwikkelaar! Als je het genoemde Objective C-boek van Stephen Kochan aanschaft, let er dan op dat deze al een 5e editie heeft die Xcode 4.6 en ARC (Automatic Reference Counting) beschrijft. Ook kan het helpen om voor het bouwen van een interface een recent boek over Cocoa (Learn Cocoa on the Mac van Jack Nutting/Peter Clark-2e editie) aan te schaffen. Deze boeken laten voorbeelden in een recente versie van Xcode4 zien. Dit kan je een hoop tijd besparen om de vooruitgang en de toenemende kracht van Xcode te leren waarderen. Deze kennis helpt je ook je op de echte code te leren concentreren. De iTunesU course CS193P van Paul Hegarty kan je op weg helpen het gebruik van het Model-View-Controller design pattern, dat aan alle iOS en Mac OSX apps ten grondslag ligt, te leren begrijpen en effectief toepassen. Ik wens je een fijne en productieve zoektocht toe. Ik hoop van harte dat het naar meer gaat smaken.

Misschien leuk om mijn interview met iPhoneclub eens te lezen … hierin vertel ik hoe ik Apps heb leren ontwikkelen.

http://www.iphoneclub.nl/254486/interview-ios-apps-maken-leer-je-met-itunes-u/

@MichMich: Bedankt voor de tip. Leuk interview.
En de cursussen van Paul Hegarty zijn inderdaad een echte aanrader. Neem er wel de tijd voor.

https://itunes.apple.com/us/course/coding-together-developing/id593208016

[quote=maarten1909 url=http://www.onemorething.nl/community/topic/ios-app-ontwikkelen/#post-2572280 time=1373019230]Bovendien ben ik van mening dat je niet moet beginnen met het ontwikkelen van Apps omdat je het wilt. Je moet eigenlijk al wel een plan hebben om uit te voeren.[/quote]Gelukkig is dit jouw mening, en hoeft het dus niet de waarheid te zijn. Ik ben ook maar ‘gewoon begonnen’. Inmiddels hebt ik een goedbetaalde App in de store staan. Puur als gevolg van mijn nieuwsgierigheid en enthousiasme.

Voor de TS: Gewoon beginnen dus, en je niet laten afschrikken.

bedankt voor de reacties, ik ben momenteel bezig met het lezen van de pdf van Willemien.

Jammer dat sommige mensen weer negatief moeten reageren. Maar dat zegt meer over hun dan over mij, als je toch niks zinnigs te zeggen hebt reageer dan voortaan niet :wink: #tip