IP adres, uniek ??

Beste mede-gebruikers, Heb een (voor jullie ongetwijfeld) simpele vraag: met www.whatismyip.com heb ik ontdekt dat mijn PC en de iMac (gezamenlijk via een 3Com gateway en een Ethernet-modem op het internet) hetzelfde IPadres hebben. Ik dacht dat dit altijd per machine uniek was ??? Kan iemand mij dit verklaren? DANK !!

het ip dat je ziet www.whatismyip.com is het externe ip van je modem. Voor de rest komt dat ip op internet niet meer voor. Je pc en iMac gebruiken dan samen dat ip.

Je modem heeft ook een intern ip (voor je lokale netwerk), dit ip verschilt van de ip’s van je pc en van je iMac. Intern hebben je pc en iMac wel ieder een uniek ip.

binnen een subnet heeft een computer een uniek IP-adres. Een router zorgt voor de verbinding tussen verschillende subnetten, of eigenlijk tussen jouw subnet, waar je computers allemaal uniek zijn en de grote boze buitenwereld van het internet. Van buiten gezien zien mensen alleen het ip-adres van je router. Zo is het mogelijk veel meer computers op het internet te hebben dan het 123.456.789.012 ipadres systeem toelaat.

Simpel gezegd werkt het zo: als je surft vraag jij vanaf je eigen computer via je router informatie aan een webserver. die stuurt de info terug naar jouw router. Die router weet dat die info op jouw computer moet zijn en stuurt het door.

vergelijk het hiermee: Op mijn werk heeft iedereen een eigen postvakje, maar naar buiten toe hebben we maar een postbus.

Wat die site checkt is het IP adres wat jij naar de buitenwereld hebt...

Dat is vanaf elke machine op dezelfde Internetaansluiting hetzelfde.
Voor de buitenwereld heb jij 1 machine.

Dat jij dat dan binnen jouw huis/bedrijf weer verdeelt kan de andere kant (normaal gesproken) niet zien.
Het IP van je Mac en PC zal niet hetzelfde zijn…

Kijk maar op je Mac eens in ‘ifconfig’ in je Terminal en je ziet een heel ander IP adres dan op die site…
Je ziet dan namelijk het IP adres van je Mac en niet van je internetverbinding :wink:
Doe in windows in de command line ‘ipconfig’ en je ziet daar het IP adres van je PC.

Hoop dat mijn uitleg een beetje duidelijk is :stuck_out_tongue:

Beste mensen, ALLEN hartelijk dank voor jullie snelle reacties !!!!! Ik ben iedere keer weer verbaasd op dit forum over de snelle en duidelijke antwoorden. Een prettige avond gewenst!

Bovenstaande verhaal komt weer omdat het huidige internetprotocol, IPv4 adressen heeft in de range x.x.x.x. Met deze vier groepjes van maximaal 254 combi's (1-254) is er dus sprake van een beperkte set IP-adressen.

Als elke computer op aarde die aan internet hangt een eigen uniek adres zou hebben, dan zou dit dus nooit kunnen! Er zijn te weinig adressen!

Om dit probleem op te lossen zijn er al in de IPv4 standaard zogenaamde ‘ranges’ opgenomen die niet publiekelijk voorkomen. Dit zijn rijtjes IP-adressen (subnetten) die niet op het wereldwijde internet mogen worden gebruikt. Ze zijn speciaal gereserveerd voor lokale netwerken (LAN’s), bedrijfsnetwerken enzovoort.

Dit zijn ranges zoals 10.x.x.x en 192.168.x.x.

Hoe werkt dit nu? Er wordt 1 apparaat (dit kan een machine zijn maar ook een router) aan het wereldwijde internet gehangen. Deze krijgt 1 (een) publiek adres.

Vervolgens wordt aan dit ene apparaat het gehele thuisnetwerk of bedrijfsnetwerk gekoppeld. Deze krijgt dan dus bijvoorbeeld 192.168.0.2 voor de eerste PC, 192.168.0.3 voor de volgende enzovoort. 192.168.0.1 is in dit geval voor dat ene apparaat wat de hele boel aan elkaar knoopt, internet en het lokale subnet.

Omdat het knooppunt, dat ene apparaat, meestal een router genoemd, dus zowel aan internet hangt met zijn publieke adres, maar ook aan je lokale netwerk met zo’n speciale IP-range, heeft dit apparaat dus 2 IP-adressen (en ook twee netwerk aansluitingen minimaal). Deze router doet vervoglens alle vertalingen van IP-adressen. Dit wordt Network Address Translation (NAT) genoemd.

NAT werkt ongeveer zo (en daarom dacht die site ook dat je PC en je Mac hetzelfde adres hebben):

• Mac verstuurt een packet bestemd voor een externe website, laten we zeggen macosx.nl. Dit packet heeft als afzender 192.168.0.3
  • Dit komt aan bij de router
  • De router peutert in het pakketje en vervangt 192.168.0.3 voor z’n externe adres, bijvoorbeeld 130.89.221.711 (dit is een adres ergens in 't oosten des lands, maar ok ;))
  • Het packet komt aan bij macosx.nl. Het packet is afkomstig van 130.89… Dit zal de mooie xserve van Adriaan worst wezen, hij stuurt keurig de homepage in een packet terug naar dit adres.
  • Het packet komt weer aan bij je router
  • Die peutert het packet weer open (dit soort dingen zitten in de packet header) en vervangt het externe IP (ditmaal de ontvangende partij) weer voor 192…
  • En stuurt het door.
  • Je mac ontvangt dit et voila!

Nogal een uitgebreide uitleg, er waren al een aantal goeie maar ik vond dat nog een beetje ontbrak waarom dat nou zo is en hoe dat werkt ;). Mijn excuses als dit een beetje al te veel van het goeie is ;).

Beste Zaphod_B, Inderdaad een heel uitgebreid, maar heel duidelijk verhaal! Dank voor deze uitleg, daar kan ik wat mee. groet TJ