Ip adres vraagje

Hallo,

Ik heb sinds kort een netwerkje met mijn eMac en de pc van mijn vriendin. De pc heeft een rechtstreekse verbinding met het internet. Ik heb er nog een PCI-ethernet kaart in gepropt waar ik mijn Mac via crosslink aan heb verbonden. Bij Xp heb ik de internet verbinding gedeeld en bij mijn Mac heb ik onder netwerkvoorkeuren TCP/IP via DHCP als voorkeur ingesteld. Nu is het alleen zo dat ik elke keer dat de pc opnieuw opgestart is, ik weer naar netwerkvoorkeuren moet om opnieuw het ip adres te verniuewen omdat hij bij windhoos elke keer weer wordt vernieuwd. Hoe kan ik dit omzeilen?

De eerste keer dat ik de pc aanstoot op mijn Mac crashte mijn Mac gewoon. Echt waar, nog nooit problemen met geen enkele Mac gehad. Ik sluit er een pc op aan en hij scheidt er mee uit. Toch wel typisch niet?

Als ik jou was zou ik voor een paar 10tjes een router kopen, en dan heb je bijna geen problemen, ook hoeft je computer niet aan te staan als de andere wil internetten. Als je een usb modem hebt kan je het beter omdraaien de mac als server laten dienen

Je moet geen DHCP op je mac inschakelen, want daar heb je een DHCPserver voor nodig en die heb je niet. Je moet een vast ip adres (bijv. 192.168.0.1) nemen i.p.v. DHCP. Dit stel je als volgt in:

2e netwerkkaart win XP (dus de netwerkkaart waarmee je met je mac verbind):

ip: 192.168.0.1
subnet mask: 255.255.255.0

op je mac:

ip: 192.168.0.2
subnet mask: 255.255.255.0
Router (gateway): 192.168.0.1

Je kan ook nog de DNS-servers invoeren, deze adressen kan je vinden bij je internet provider, maar zo zou het op zich moeten werken.

[quote:05d0f4cc1f="BaGr"]Je moet geen DHCPop je mac inschakelen, want daar heb je een DHCPserver voor nodig en die heb je niet.[/quote:05d0f4cc1f] Dat klopt niet helemaal. In OS X zit RendezVous technologie en een van de onderdelen daarvan is een DHCP server. Krijgt de Mac geen IP adres, dan gaat 'ie ze gewoon zelf uitdelen. En als het moet ook nog aan die 2e netwerk kaart in de PC.

Door op vaste IP adressen over te stappen voorkom je dit soort problemen wel.

Toch ga ik ook voor het advies om een losse router te kopen en die tussen kabel modem en PC en Mac te hangen.

Sorry maar dit laatste betwijfel ik. Ik denk dat je een 169.x.x.x nummer bedoeld die de Mac aan zichzelf zou uitdelen maar dit is een typisch nummer wat hij krijgt als een machine om een DHCP nummer vraagt maar deze niet krijgt. Mits de andere apparatuur niet in dezelfde range zit gaat communicatie puur over TCP/IP dan niet werken.

[quote:3458203899="macpro"][quote:3458203899="BaGr"]Je moet geen DHCP op je mac inschakelen, want daar heb je een DHCPserver voor nodig en die heb je niet.[/quote:3458203899] Dat klopt niet helemaal. In OS X zit RendezVous technologie en een van de onderdelen daarvan is een DHCP server. Krijgt de Mac geen IP adres, dan gaat 'ie ze gewoon zelf uitdelen. En als het moet ook nog aan die 2e netwerk kaart in de PC.[/quote:3458203899]

Dat wist ik nog niet, wel dat je de DNS instellingen achterwege kon laten

Ik kom ook niet onder DHCP uit. Waarom weet ik niet, maar het werkt gewoon anders niet. Ik heb nu DHCP met handmatig ingesteld adres en dat gaat tot nu toe goed. 8)

als je via automatisch dhcp je mac een ip adres laat krijgen van de xp bak is je probleem dan toch ook opgelost. als je adsl hebt lijkt het mij handiger om 10.0.0.15x als ip range te gebruikenv omdat de xp deze al heeft om met het modem te kunnen werken.

daan.

Ik heb kabel internet van @home. Het probleem bij automatisch DHCP is dat hij maar één keer vernieuwt. Dit gebeurt alleen als je hem instelt en niet elke keer dat je de computer opnieuw opstart.