iPad is geen goede e-reader... Maar welk apparaat dan?

Een iPad is qua lezen vooral handig als je veel grafische dingen wilt bekijken, of strips (hoewel ik bij de eerste categorie dan liever het echte boek heb), maar als je meer van de leesboeken bent is een eReader een veel fijnere aanschaf. Zeker als je zo’n lezer bent als ik (ongeveer een boek per week, vaak ook gewoon fysieke boeken en 20 uur treinen per week) is zo’n ding geen slechte investering. Heb zelf de Sony T1, ben ik erg tevreden over. Hij kan zelfs nog uitgebreid worden met extra geheugen, maar dan heb je écht heel veel eBooks.

Heb over de Kobo Glo ook veel goede dingen gehoord overigens en met de Sony T2 heb je zelfs Evernote-integratie (haha, wilde bijna een T2 kopen, gebruik Evernote echt belachelijk veel). Kindle schijnt ook goed te zijn, maar dan zit je inderdaad aan Amazon vast.

Kijk eens op deze website, ontzettend veel informatie over eReaden en reviews.
http://www.ereaders.nl

Zelf heb ik een Kobo Glo; perfect apparaat, hoewel de Aura ook verleidelijk is. Ik heb 'm vergeleken met een Kindle Paperwhite, maar die had iets teveel last van ‘lekkend licht’ naar mijn smaak. Maar vrees niet, met een Kindle zit je niet echt vast aan Amazon zolang je Calibre weet te downloaden (is gratis) en met een Kobo kun je prima Amazon-content lezen als je een paar simpele plugins installeert in Calibre. Je kunt dus gerust de hardware nemen die je het beste bevalt.

Evenals KarelWillem lees ik veel op de iPad, maar vooral wetenschappelijke artikelen op een fors (bijna A4) paginaformaat - en daarvoor is zowel een e-reader als een iPad MIni te klein. Maar voor romans e.d. ben ik met die Kobo echt zeer, zeer tevreden.

Gefeliciteerd met je aanschaf. Zelf heb ik ook gekozen voor de Kobo Aura HD, na een jaar op de Ipad gelezen.
Voordeel Kobo boven IPad is het lezen overdag buiten van het scherm. Ook bevat de Kobo boven b.v. de Sony T2 verlichting in het scherm zodat je 's avonds in bed kunt lezen zonder dat je anderen stoort. Het gewicht is licht en het licht lekker in de hand.
Ik heb alleen nog geen idee hoe je een boek gekocht via Kobo met de acsm extensie om kunt zetten naar epub zodat ik het overzetten naar mijn laptop McBook Pro. Enig idee hoe dit te doen?

Buiten is de iPad geen groot succes, want het scherm is in de zon onleesbaar, maar b.v. In het vliegtuig kan ik makkelijk een boek lezen op mijn iPad 2, lekker groot scherm, en de batterij gaat lang genoeg mee om een vlucht van Californië naar Europa te kunnen overleven.

Let erop dat je bij die Kobo de wifi uitzet als je die niet gebruikt. Wifi vreet ongelooflijk veel stroom; je ziet de acculading voor je neus aftellen.

Ah zo jammer dat Sony E-readers niet meer gemaakt worden. Die vond ik echt ideaal, maar is helaas stuk. Nu Kobo Glo en bevalt ook prima. Batterij gaat minder lang mee helaas, maar verder fijn in gebruik: https://knibble.nl/e-reader