Ik had liever gehad dat je gewoon op mijn vraag in zou gaan als je het antwoord zou weten. Maar goed, om nog even op mijn bewering terug te komen: er was technisch gezien natuurlijk geen reden om een nieuwe connector te ontwikkelen. Mini- en later Micro-USB was al op de markt en wordt door honderden fabrikanten toegepast voor data- en laadkabels. Dat is toch 99,9% van de toepassingen van een dergelijke aansluiting. In plaats van gewoon een bewezen, betrouwbare, goedkope en alom toegepaste standaard toe te passen zadelde Apple de gebruiker op met een proprietary systeem waardoor accessoires qua prijs 2 tot 10x zo duur werden.
Blijft over de 0,1% toepassingen zoals het aansluiten van HDMI kabels (ik heb zo’n kitje, € 60,- aftikken), SD-kaartjes (ook zo’n kitje, €35,-) en USB randapparatuur (nog een kitje, €35,-, werkt overigens met de meeste spullen niet). En mocht je denken dat ik dit allemaal verzin: niet voor niets heeft de EU nu bepaald dat fabrikanten van smartphones een universele laadaansluiting moeten aanbieden.
Begrijp me niet verkeerd: ik werk bij voorkeur met Apple producten, om precies te zijn al sinds 1984, maar tegenover elke nuttige innovatie staat ook minstens één mislukking.