iPhone 5 laadt niet op

De iPhone 5s van mijn zoon laadt niet meer. Gisteren aansluiting schoon laten maken en toen werkte het laden weer, al heeft ook het touchscreen nu wel nog problemen. Werkt alleen als lader niet is aangesloten.

Als lader is aangesloten zijn wordt het batterijbalkje groen, en ik zie het oplaad teken, maar de accu blijft op 25% staan…

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

Hoe oud is de accu?

Aansluiting schoonmaken?

Hoort dan bij het vervangen van de distributieriem of waarom werd dat gedaan? Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zijn aansluiting moest schoon laten maken.

Wordt er een originele lader gebruikt, gezien de scherm-problemen.

Al een keer opnieuw opgestart met Homeknop plus Aan/uit knop samen ingedrukt tot witte Appeltje verschijnt ? (dit kan geen kwaad).

Ik heb ook wel eens een oplaad probleem gehad. Dacht toen ook aan de accu’s. Maar nee, het was de originele oplader van Apple die het niet meer goed deed. (Simpel apparaat, maar gaat wel eerder stuk dan de iPhone?!) Dus nu hangt de iPhone aan een ‘gewone’ USB lader.

Er kan wel eens stof in de aansluiting gaan zitten, dan kan dit ook wel eens optreden.

<p class="cite">Shmoo op 10 november 2018 om 22:25</p> Aansluiting schoonmaken?

Hoort dan bij het vervangen van de distributieriem of waarom werd dat gedaan? Ik heb nog nooit gehoord dat iemand zijn aansluiting moest schoon laten maken.

Vrijdagavond wou mijn iPhone ook niet meer laden, dacht dat ie dood was.

Maar gewoon even het contact gereinigd waar de lightning connector in gaat en opgelost.

Die ging maar half meer naar binnen, de helft zat vol pluisjes van in de broekzak te zitten. Google maar eens en je zal verbaasd zijn.

Ik heb een iPhone6 die problemen geeft met het laden. Natuurlijk heb ik de Lightning Dock gereinigd, maar dat is het niet. Het lijkt erop, dat de pinnetjes in de dock soms naar binnen gedrukt zijn en niet terugveren. De pinnetjes moeten (met een zaklampje) zichtbaar zijn als kleine puntjes aan de onderzijde van de dockconnector. Als ze ingedrukt zijn, zie je ze niet; de connector maakt dan geen verbinding en zit ook los in de dock. Soms gaat alles ineens weer goed, kennelijk komen de pinnetjes weer ‘los’. Het kan denk ik ook de oorzaak zijn van een iPhone die ineens meldt dat een ‘accessoire niet ondersteund wordt’, omdat ie dan voor een deel geen verbinding met de chip in de connector heeft.

De vraag is: kun je er iets aan doen, anders dan het vervangen van de dock?

Met de dock ertussen uit geeft ie geen problemen?

Sorry voor de verwarring: met ‘dock’ bedoel ik de female connector in de iPhone, niet het aparte apparaat.

Die hele Lightning connector is gewoon een miskleun.

Omdat jouw telefoon stuk is is de lightning connector opeens een miskleun in algemene zin: tuurlijk joh.

Dit soort reacties zorgen er dus voor dat ik eigenlijk nooit op dit forum kom. Geef nou gewoon eens toe dat Apple niet heilig is en een heleboel dingen ontwikkelt waar uiteindelijk niemand op zit te wachten. De Lightning connector is daar een prima voorbeeld van. Hij heeft zeker toegevoegde waarde, maar alleen voor Apple zelf ($$$).

Onzin TypeWriter. Men wordt over het algemeen goed geholpen op een forum als dit (en MF).

Maar als je een zure, ongefundeerde reactie plaats, kun je de er een terug verwachten.

We willen je graag helpen met technische vragen en problemen, maar we zijn hier geen boksbal om je persoonlijke frustraties op af te reageren.

Edit: ik zie dat je nog wat hebt toegevoegd. Waarom zouden we mee moeten gaan in jouw klaagzang? En zegt iemand hier in dit draadje dat Apple ‘heilig’ is, of altijd alles goed voor elkaar heeft?!

Ga idd ergens anders de frust uithangen!

Doe geen moeite.

Inderdaad, jij begint met een onzinnige uitspraak TypeWiter. Als je je er echt in verdiept zou je moeten weten dat Apple destijds juist een betrouwbaardere connector wilde ontwikkelen die beter was dan de standaarden die er waren (én hun eigen 30-pin connector), en toch kleiner moest zijn omdat de apparaten steeds dunner werden. Er zit een heleboel innovatie in die lightning connector en hij heeft zich bewezen als heel betrouwbaar de afgelopen jaren.

Of Apple ‘heilig’ is of niet heeft hier geen zak mee te maken, bij terechte kritiek zal ik ze nooit verdedigen. Als je algemene uitspraken doet over ‘een miskleun van een connector’ moet je met meer komen dan één persoonlijke anekdote.

Ik had liever gehad dat je gewoon op mijn vraag in zou gaan als je het antwoord zou weten. Maar goed, om nog even op mijn bewering terug te komen: er was technisch gezien natuurlijk geen reden om een nieuwe connector te ontwikkelen. Mini- en later Micro-USB was al op de markt en wordt door honderden fabrikanten toegepast voor data- en laadkabels. Dat is toch 99,9% van de toepassingen van een dergelijke aansluiting. In plaats van gewoon een bewezen, betrouwbare, goedkope en alom toegepaste standaard toe te passen zadelde Apple de gebruiker op met een proprietary systeem waardoor accessoires qua prijs 2 tot 10x zo duur werden.

Blijft over de 0,1% toepassingen zoals het aansluiten van HDMI kabels (ik heb zo’n kitje, € 60,- aftikken), SD-kaartjes (ook zo’n kitje, €35,-) en USB randapparatuur (nog een kitje, €35,-, werkt overigens met de meeste spullen niet). En mocht je denken dat ik dit allemaal verzin: niet voor niets heeft de EU nu bepaald dat fabrikanten van smartphones een universele laadaansluiting moeten aanbieden.

Begrijp me niet verkeerd: ik werk bij voorkeur met Apple producten, om precies te zijn al sinds 1984, maar tegenover elke nuttige innovatie staat ook minstens één mislukking.

‘Mini- en later Micro-USB aansluitingen’: wat een draken zijn dat!

Die zijn echt ontwikkeld door nerds en voor nerds. Als het woord ‘pielen’ ergens van toepassing voor is, is het wel voor deze asymmetrische (of moet ik zeggen: assymmetrische) aansluitingen. En veel pielen geeft onvermijdelijk schade. Mijn god, wat een ellendige dingen zijn het. En die vind jij beter dan de Lightning aansluiting?

Echt flauwekul argument. Ze hadden gewoon kunnen volstaan met een plastic richtnokje om ondersteboven insteken onmogelijk te maken en tegelijkertijd compatibiliteit met andere USB kabels te behouden. Wil je geld uitgeven dan koop je een kabel met het nokje op de connector, terwijl een gewone kabel ook past. Ze gebruikten in de Mac toch ook standaard USB-A aansluitingen?