Ik wil heel graag een app maken voor de iPhone, maar ik ben een grote n00b.. Ik weet niets van programmeren en programmeertaal, een complete leek dus en moet op nul beginnen..Welke programma's heb ik allemaal nodig, welke tutorials raden jullie me aan, welke sites komen goed van pas, alle tips en advies zijn welkom.. Waar te beginnen, wat moet ik eerst leren of kunnen?.. :)
Je zou kunnen beginnen met de zoekfunctie van dit forum:
[url=http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=159378]iPhone Development: hoe moeilijk is programmeren?[/url]
[url=http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=158920]Beginnend iphone Apps schrijver[/url]
[url=http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=146894]iPhone Applicatie Ontwikkelen: waar begin ik?[/url]
Ik ga denk ik eerst met C beginnen of moet je daar ook een basis voor hebben?
Toen ik Objective-C ging leren had ik alleen nog maar ervaring met PHP, maar daar heb ik uiteindelijk niet veel aan gehad. Al is het wel erg handig om te weten hoe het programmeren een beetje in elkaar steekt.
Ga naar de Apple site en zoek op iphone DEv Center. Met behulp van je apple ID kun je je aanmelden en vind je allerlei info en ontwikkelsoftware. Ik ben me ook aan het orienteren op dit gebied en hier kun je al een heleboel info vinden. Daarnaast kun je ook verschillende programma's om te ontwikkelen downloaden, zoals SDK 3.1.2.
Ik hoop dat je er wat aan hebt.
gr bob
Het leren van C voordat je aan Objective-C begint kan je doen, maar is absoluut niet noodzakelijk. Objective-C is snel aan te leren en mijn inziens 'makkelijker' dan C.
Objective-C is een superset/extensie van gewoon C dus in Objective-C programmeren zonder kennis van C lijkt mij erg lastig.
Thanks voor de tip Bob. :wink: Ik zal er wel even gaan kijken..
Het lijkt me verstandig denk ik dat ik eerst met C begin daarna C++ en daarna Objective-C, omdat ik geen idee heb van wat C inhoudt, m.a.w. ik heb 0,0 verstand van programmeren. Nu alleen nog de beste tutorials hiervoor vinden.
De stap via C++ kun je overslaan. Tip: begin met deze tutorial http://www.cocoalab.com/?q=becomeanxcoder om erachter te komen of je programmeren voor de Mac/iPhone leuk vindt.
thanks Pieterr :)
[quote:ce913f0308="mhrenes"]Objective-C is een superset/extensie van gewoon C dus in Objective-C programmeren zonder kennis van C lijkt mij erg lastig.[/quote:ce913f0308] De taal C is heel erg uitgebreid en ingewikkeld. Objective-C is in principe dus inderdaad net zo ingewikkeld (aangezien het C is met wat extra dingen zoals je zelf zegt), maar Apple heeft het voor developers heel simpel gemaakt. Complexe C-constructies hoef je haast niet te gebruiken omdat Apple zelf vaak een simpel alternatief biedt.
Dit weet ik uit ervaring. Toen ik begon met 0 programmeerervaring werd mij ook aangeraden om met C te beginnen. Ik heb toen dat “Become an Xcoder” artikel gelezen en besloot om in het diepe te duiken door gelijk met Objective-C te beginnen. Binnen enkele maanden aangeleerd, nu anderhalf jaar verder en heb 4 apps in de App Store.
Het nadeel is wel dat ik geen C dingen kan gebruiken terwijl die in bepaalde situaties wel handig zijn. Maar voor alledaagse apps heb je dat niet zo snel nodig.
[quote:98dea3c27c="Wallinator"][quote:98dea3c27c="mhrenes"]Objective-C is een superset/extensie van gewoon C dus in Objective-C programmeren zonder kennis van C lijkt mij erg lastig.[/quote:98dea3c27c] De taal C is heel erg uitgebreid en ingewikkeld. Objective-C is in principe dus inderdaad net zo ingewikkeld (aangezien het C is met wat extra dingen zoals je zelf zegt), maar Apple heeft het voor developers heel simpel gemaakt. Complexe C-constructies hoef je haast niet te gebruiken omdat Apple zelf vaak een simpel alternatief biedt.
Dit weet ik uit ervaring. Toen ik begon met 0 programmeerervaring werd mij ook aangeraden om met C te beginnen. Ik heb toen dat “Become an Xcoder” artikel gelezen en besloot om in het diepe te duiken door gelijk met Objective-C te beginnen. Binnen enkele maanden aangeleerd, nu anderhalf jaar verder en heb 4 apps in de App Store.
Het nadeel is wel dat ik geen C dingen kan gebruiken terwijl die in bepaalde situaties wel handig zijn. Maar voor alledaagse apps heb je dat niet zo snel nodig.[/quote:98dea3c27c]
Cool… 8)
ik denk dat ik ook maar ga beginnen met Objective-C… allereerst even die Become an Xcoder artikel doornemen… Welke tutorials heb je nog meer gebruikt? of wat komt nog er nog meer goed van pas?
Ik gebruik geen tutorials maar boeken. Ik heb momenteel deze 2 boeken, zijn voor mij heel handig geweest:
Cocoa programming for Mac OS X 3e editie, is weliswaar voor Mac OS X maar dat is bijna hetzelfde als het iPhone OS. Goed om de basis van Xcode + Interface Builder onder de knie te krijgen
iPhone SDK Development, omvat bijna het gehele iPhone OS, duidelijk uitgelegd
Ik heb pas zelf met een vriend een hele simpele app gemaakt. Ik wil hier best een tutorial van maken en hem met je delen. Reageer maar ff als je interesse hebt, of iemand anders :wink:
[quote:3768a41ee6="Jeroen0704"]Ik heb pas zelf met een vriend een hele simpele app gemaakt. Ik wil hier best een tutorial van maken en hem met je delen. Reageer maar ff als je interesse hebt, of iemand anders :wink:[/quote:3768a41ee6]
dat zou relaxed zijn… als het geen moeite is tenminste…
Nee hoor, doe het graag. Ik zal hem proberen dit weekend nog te maken en dan pm ik hem wel ff.
Overigens, PhoneGap is ook briljant. En niet alleen maar om 'neppe' webview-apps mee te maken, maar ook om de taal zélf te leren. Bijna alles wordt erin gebruikt, van camera tot accelerometer, en dan werkt het soms opeens wél om te gaan knippen en plakken in de code.
Athans, zo ben ik begonnen. Veel en veel duidelijker dan die idiote examples van Apple zelf.
[quote:3f40d3d9ff="Jeroen0704"]Nee hoor, doe het graag. Ik zal hem proberen dit weekend nog te maken en dan pm ik hem wel ff.[/quote:3f40d3d9ff]
thanks… 8)
[quote:8516188661="fuen"]Overigens, PhoneGap is ook briljant. En niet alleen maar om 'neppe' webview-apps mee te maken, maar ook om de taal zélf te leren. Bijna alles wordt erin gebruikt, van camera tot accelerometer, en dan werkt het soms opeens wél om te gaan knippen en plakken in de code.
Athans, zo ben ik begonnen. Veel en veel duidelijker dan die idiote examples van Apple zelf.[/quote:8516188661]
goeie tip, fuen… jammer dat ik de online training heb gemist… maar maakt niet uit, volgens de site gaan ze die videosessies binnenkort online zetten…
Die tutorial komt waarschijnlijk wat later, heb het namelijk erg druk met school.