iPhone Applicatie Ontwikkelen: waar begin ik?

Hallo allemaal,

Voor een schoolproject zou ik graag een iPhone applicatie willen ontwikkelen.

Ik heb echter geen ervaring met programmeren.

Waar begin ik?

de SDK etc heb ik allemaal al, alleen weet ik niet waar ik dan moet beginnen.

Alvast bedankt,

Tim

Met Googlen? Bedenk eerst eens wat je wilt en kijk of het er misschien al is. Probeer daarna het programmeer taaltje een beetje te begrijpen.

1. schrijf u gratis in op ADC (developer.apple.com) -> gigantisch veel documentatie 2. download de SDK (ergens op de developer site van apple) 3. open itunes en zoek de stanford iphone lessen (zoek op 'stanford + iphone')... vrij goede videos met essentiele informatie

met de bovenstaande drie tips zou je moeten kunnen starten MAAR als je nog nooit geprogrammerd hebt of OO(P) zegt u niets dan zou ik het opgeven (niet definitief maar als schoolproject heb je waarschijnlijk te weinig tijd om alles te leren/doen op zo’n korte tijd)

succes

[quote:afc15f770d="Granny Smith"]1. schrijf u gratis in op ADC (developer.apple.com) -> gigantisch veel documentatie 2. download de SDK (ergens op de developer site van apple) 3. open itunes en zoek de stanford iphone lessen (zoek op 'stanford + iphone')... vrij goede videos met essentiele informatie

met de bovenstaande drie tips zou je moeten kunnen starten MAAR als je nog nooit geprogrammerd hebt of OO(P) zegt u niets dan zou ik het opgeven (niet definitief maar als schoolproject heb je waarschijnlijk te weinig tijd om alles te leren/doen op zo’n korte tijd)

succes[/quote:afc15f770d]
Klopt deels, hij moet niet enkel programmeren. Het goede aan de SDK is dat er ook een visueel programma bijzit waarmee je simpelweg de onderdelen naar je iPhone venster sleept. Die moet je enkel nog kunnen “verbinden” met het programmeren dan wel.
Anyway, veel succes, en laat ons iets weten als het af is! Schrijf ik misschien nog een goede review, krijg je goede punten… :wink:

De tips van Granny Smith zijn prima. Ik zou er nog een aan toe willen voegen en dat is dit boek: [url]http://www.amazon.com/Beginning-iPhone-Development-Exploring-SDK/dp/1430216263[/url].

De documentatie van Apple komt erg goed van pas als je al een beetje op weg bent. De college’s van Stanford zijn ook behoorlijk goed ook al mis je uiteraard de rest van de opleiding buiten de college’s om, maar daar wordt toch verwacht dat je op z’n minst enige ervaring hebt met OO programmeren. Bovenstaand boek is beter in staat om je van de grond af aan op weg te helpen. Zelfs dan moet je je niet vergissen; zonder verdere programmeerervaring zal het best pittig zijn. Heb je al wel wat ervaring dan zullen de gegeven tips hier je zeker goed op weg kunnen helpen.

haak ff in; heb ook nog noot wat geprogrammeert maar lijkt me wel intressant maar hoe lang duurt het ongeveer voordat je iets simpels in elkaar kan draaien,

Het programmeren voor de iPhone is populair aan het worden. Als je een serieuze app wilt maken zul je moeten gaan programmeren. Dit is erg leuk, en al heeft Xcode een langere leercurve, het is een fantastische programmeeromgeving. Als je goede documentatie boeken zoekt zijn ze bijna overal online en offline te vinden. Ook zijn er veel video's met tips en tricks. Google op "pragprog" en kijk op www.schenkstudios.com.

Qua boeken kan ik je aanbevelen "Programming Objective C 2nd Edition: van Stephen Kochan (basis Xcode en iPhone), Cocoa Programming for Mac OS X van Aaron Hillegass, iPhone Developer s Cookbook van Erica Sadun. (zie www.bol.com) Deze boeken helpen je ook om je weg in de uitstekende documentatie op Apple.com te kunnen lezen en begrijpen. Met vragen kun je ook op OMT terecht.

Alle begin is moeilijk. Programmeren op de Mac wordt een echt feestje als je er voldoende tijd en energie in steekt. Succes.

[quote:2b27c31ea3="Granny Smith"]als je nog nooit geprogrammerd hebt of OO(P) zegt u niets dan zou ik het opgeven (niet definitief maar als schoolproject heb je waarschijnlijk te weinig tijd om alles te leren/doen op zo'n korte tijd)

succes[/quote:2b27c31ea3]

klopt, maar ik zit op een internationale school, en met MYP moet je een lang project doen. Kortom, ik heb tot oktober om het af te maken. :wink:

SDK al gedownloadt

Vraagje, dat programma waar je geen (of weinig) code hoeft te bewerken, welke is dat?

bedankt voor alle reacties!
als je nog advies hebt, hoor ik het graag. :slight_smile:

Tim

[quote:18fc938d9a="AppleTim"]Vraagje, dat programma waar je geen (of weinig) code hoeft te bewerken, welke is dat?[/quote:18fc938d9a] Hello World? :P

volgens mij ben je in de war… code schrijven zal je moeten doen… MAAR je kan atijd starten vanaf voorbeeldcode die je wel zal moeten uitbreiden.

Heb je al een idee van wat je gaat schrijven? Dan kunnen we gerichtere info verschaffen.

Inderdaad, wat is je app? Mogen we een clue hebben?

Het is niet echt nieuwsgierigheid maar onze hulp kan er op aangepast. We kunnen gerichter tonen voor jouw basis. pragprog.com is echt vertrouwelijk en ze hebben goede screenshots en boeken. Is het een schoolagenda, volg de iPhone-gids. Is het iets grafisch, volg de basis voor de iPhone én Mac en ga dan verder in de ADC-/Xcode-documentatie.

Als je weet hoe een programma werkt (Mac OS X of iPhone OS) heb je 4 maanden nodig. Als je weet wat Objective Programming (het concept) is, dan heb je 2 maanden nodig. Als je Objective-C kent zijn enkele weken genoeg. Daarna kan je pas aan de slag.

En in het geval dat je met Interface Builder speelt, ik raad je aan om zoveel mogelijk XIB’s te maken i.p.v. ze te vullen. Het werkt niet zoals je denkt: je verliest het overzicht [b:c46d854138][u:c46d854138][size=18:c46d854138]heel snel[/size:c46d854138][/u:c46d854138][/b:c46d854138].

Welkom in Xcode-land! :smiley: :wink: . Ik hou van developers, ze zijn de sterksten die de computerindustrie vooruit brengen. Zij kunnen apps maken die sneller werken met een zwakke hardware. Dus als ik van developers hou, hou ik ook van :apple: !

[quote:884241eb76="ctxppc"]Inderdaad, wat is je app? Mogen we een clue hebben?[/quote:884241eb76]

nou, ik ga een soort ‘quiz’ maken. denk maar aan zoiets als BrainTuner :wink:

ga het natuurlijk niet helemaal vertellen :stuck_out_tongue:

oké, het wordt al wat duidelijker.

nu alleen nog, met welke taal zal ik beginnen? C, Obj-C, etc…

kan ik beter eerst C leren en dan overstappen naar Obj-C, of meteen met Obj-C aan de slag?

ik weet er nu eerlijk gezegd nog niks van, dus ik begin bij het begin. :smiley:

Thx

PS: XIB’s?

Als je voor de iPhone/iPod wilt programmeren dan is Obj-C een vereiste.

Als je helemaal geen ervaring hebt met een taal als C is een goed boek over C wel aan te bevelen (ik heb het zelf ooit geleerd uit het standaardwerk over C Kernighan & Ritchie, The C Programming Language .

Als je alles wilt weten over Obj-C 2.0 dan is Programming in Objective-C 2.0 van Kochan een aanrader.

Voor een inleiding op Obj-C en Cocoa vond en vind ik het boek van Aaron Hillegass zeer de moeite waard (Cocoa programming for Mac OS X). Maar enige basiskennis van C is wel handig.
Als je maar 1 boek wilt kopen dan zou ik het boek van Hillegass nemen.

Voor de iPhone zijn ook een aantal boeken verschenen bijvoorbeeld het boek van Erica Sadun (The iPhone Developer’s Cookbook) maar ik vond het zelf niet echt nodig. Op de apple developer site staat heel veel informatie en ook veel voorbeelden die je goed op weg helpen.

Als je echt serieus werk wilt maken van je iPhone/iPod App moet je wel een betaald iPhone Developer lidmaatschap kopen om je App ook op je eigen iPhone of iPod Touch te testen. De simulator is zoveel sneller dan een echte iPhone dat het allemaal mooi lijkt te werken terwijl het op een iPhone dan niet of heel traag werkt.

Succes in ieder geval.

Een .XIB (of .NIB) is een bestand wat door Interface Builder wordt gegenereerd als je daarin een user interface (element) ontwerpt.

direct objc... met c ben je niets

[quote:1d954fcfe1="Granny Smith"]direct objc... met c ben je niets[/quote:1d954fcfe1] Voor 50%. C heeft de basis van functies en puntkomma's. Objective-C 2.0 heeft de basis van properties en klassen en objecten. En dat laatste is 25% van de lessen!

P.S.: De cijfers zijn niet beduidend, ze kunnen volledig anders zijn. :wink:
P.P.S.: Dank je voor de clue! Ik heb alles al begrepen, hoor! :lol: Nee, serieus, ik weet bijna alles over je idee. :roll:

Al gezien dat je je via iTunes U (Stanford) op een gratis collegereeks kunt abonneren voor iPhone development? Het begint echt bij de basis, en geeft ook voorbeelden. Ze gebruiken als "boek" alleen de Apple documentatie op de website (die uitstekend is). De opgaves heb je helaas niet. Ook kun je alle slides downloaden.

[quote:5adadf5525="henno"]Al gezien dat je je via iTunes U (Stanford) op een gratis collegereeks kunt abonneren voor iPhone development? Het begint echt bij de basis, en geeft ook voorbeelden. Ze gebruiken als "boek" alleen de Apple documentatie op de website (die uitstekend is). De opgaves heb je helaas niet. Ook kun je alle slides downloaden.[/quote:5adadf5525]

Amaai, je gaat regelmatig naar iTunes U! Goed gevallen, het is nieuw! En dank je! :smiley: Ik ben al een GB aan het downloaden!

Edit: Ik bedoel tientallen GB’s! :lol: Ik heb toch 50 GB bandbreedte waarvan 20 GB altijd ongebruikt. Ik ga eens wraak op Belgacom nemen, door hun netwerk te belasten. Ook op Apple (iTunes U)! :stuck_out_tongue:

Waar kan je dat downloaden?

[url=http://deimos3.apple.com/WebObjects/Core.woa/Browse/itunes.stanford.edu.2024353965.02024599579]Hier[/url].

[quote:de217ffdf8="boriskiss"]Waar kan je dat downloaden?[/quote:de217ffdf8]

[b:de217ffdf8][u:de217ffdf8]Als je niet weet wat iTunes U is[/u:de217ffdf8][/b:de217ffdf8]
[b:de217ffdf8]iTunes U[/b:de217ffdf8] is een podcast-achtig centrum voor onderwijsinstellingen voor iedereen. Ze zijn gratis en je kunt er op abonneren (en ze laten verschijnen in “Podcasts” in iTunes). Het is een extra onderdeel van de iTunes Store, naast o.a. [i:de217ffdf8]podcasts[/i:de217ffdf8] en [i:de217ffdf8]muziek[/i:de217ffdf8]. [size=7:de217ffdf8]En hopelijk binnenkort ook [i:de217ffdf8]films[/i:de217ffdf8] (niet short films)![/size:de217ffdf8]

[b:de217ffdf8]Enorm[/b:de217ffdf8] veel informatie er op! :wink:

[b:de217ffdf8][u:de217ffdf8]Als je wilt weten waar deze programmeersessies zijn[/u:de217ffdf8][/b:de217ffdf8]
Iemand is me voor. Klik op die link.

Ik zou wel eens willen weten waar jij al die dure producten vandaan haalt als 15 jarige. Ik durf voor €100 te wedden dat jij staat te liegen en staat op te scheppen.

Wat ik vooral niet snap, is dat je bij je onderschrift er nog even snel bij zet “15 jaar”. Voel je je dan heel wat met die producten op die leeftijd?