iPhone backup-en op Time Capsule

Hallo OMT-ers,

Ik ben van plan om een Time Capsule te gaan kopen, omdat ik tegenwoordig eigenlijk alles van Apple heb. Maar ik had nog eerst een vraag met betrekking tot het backup-en van mijn iPhone.

Want normaal is het mogelijk om een backup van een iPhone op mijn iMac/Macbook te maken of op iCloud. Allemaal leuk en aardig, maar ik wil (eigenlijk) geen ruimte op mijn iMac kwijt (en MacBook Air ook niet) om mijn iPhone te backup-en. Dus mijn vraag is: kan er een backup gemaakt worden van mijn iPhone direct op de Time Capsule? En voor in de toekomst: kan dit ook met een iPad?!

Ik kan het op de salespagina van Apple namelijk niet terug vinden en ga aan het einde van de middag pas richting de Mediamarkt om dat ding (eventueel te halen).

Hopelijk kunnen jullie me helpen.

Stefan

De backup van een iPhone is veel kleiner dan de meeste mensen denken. De Apps, muziek, foto's en films gaan immers niet in die backup omdat die al in iTunes staan. Het gaat dus puur om instellingen en andere bestandjes die door de App zijn aangemaakt.

Maar is het mogelijk om dit direct op de Time Capsule te backup-en? :)

Niet direct. Het is wel mogelijk door de Time Capsule te mounten en de standaard map te verplaatsen naar de Time Capsule, maar dan moet je zorgen dat de Time Capsule altijd gemount is voor je gaat backuppen, en het gaat een stuk trager. Overigens gaat het niet om EN de iMac EN de MacBook, want een backup maak je maar op één apparaat.

Ik zou dus eerst eens kijken hoe groot die backup uiteindelijk is, voor hetzelfde geld is de backup maar een paar MB, en dan haal je een hoop potentiële problemen op de hals voor weinig winst...

Daar heb je gelijk in.

En wat je zegt over de backup van iMac. Ik kan neem ik aan toch wel en mijn iMac een backup laten maken op die Time Capsule en mijn MacBook Air? En dan gaat het nu om de MacBook Air en iMac zelf en dus niet om iets met de iPhone.

Of kan er maar 1 apparaat backup's maken naar die Time Capsule?

Op de Time Capsule kun je zoveel Macs backuppen als je wilt. Maar de iPhone maakt zijn backup weer op een Mac. Maar dus slechts op één Mac. De backup van de iPhone neemt dus niet schijfruimte in op de iMac EN de MacBook, maar slechts op degene waar nu ook de iTunes library staat.

Oké duidelijk! Hartelijk dank voor je antwoorden!

De vraag is eigenlijk waarom zou je je iPhone of iPad op de Mac of Timecapsule backuppen?
Zet gewoon backup in iCloud op, dan heb je zelf geen diskspace extra op je Mac/TC nodig.

De backup van een iPhone of iPad is eigenlijk voornamelijk een lijst van geïnstalleerde apps en dan nog de instellingen die je in die apps hebt gezet. Als je naar iCloud backup'ed dan heb je er verder geen kijken naar. Als je later de iPhone vervangt door een nieuwe, dan geef je juist je iCloud gegevens in, en de apps en de instellingen kan je dan van iCloud op je nieuwe iPhone overzetten. Je hebt je Mac niet nodig wel een internet verbinding.

Vergeet niet alles wat je via de Apple-stores aanschaft (gratis of niet) komt in je iCloud lijstje te staan. Je kan elke app, toon, muziek, film, boek opnieuw downloaden. Die nieuwe download is dan altijd gratis. Die dingen komen dus niet in je backup terecht want dat is niet nodig. Het enige nadeel is dat je niet nog eens kan downloaden als de betreffende app/toon.... uit de store wordt verwijdert.

Mijn iPad heeft een backup van 428 MB en de iPhone van 141 MB.
Die van de iPhone is zo klein omdat ik ervoor gekozen om de filmrol (photo's genomen met de iPhone) niet in de backup heb staan. Dat is niet echt nodig want ze staan ook een maand in fotostream. Je moet wel af en toe de foto's uit je fotostream op je Mac in iPhoto (voor mij aperture3) overnemen. Anders kan je ze alsnog ooit verliezen.

Op de iPad is de grootste slokop van de backup iBooks met 145MB. Ik vermoed dat dit is omdat ik een aantal PDF's naar mijn iBooks heb gestuurd. Want dingen die in de store aankoopt nemen waarschijnlijk niet echt plaats in op de backup.

Dus als ik de verschillende dingen even overloop:
- Contacten en agenda staan op alle apparaten ingesteld via iCloud. Zitten dus niet in een backup. Ze staan op 3 apparaten en op de iCloud servers.

- Mail staat ook op alle apparaten ingesteld als IMAP, allen zien dus hetzelfde. Mail zit ook niet echt in de backup. De master is de IMAP service die je gebruikt. Afhankelijk van je instellingen zal de mail-cache op je Mac dus wel in de TC terechtkomen. Denk eraan, je MAC synch'ed alle mails op je harde schijf. Een iPhone/iPAD doet dat alleen met de inbox. De andere folders (verstuurd of anderen) worden niet steeds op je iOS apparaat gezet. Dat gebeurt wel als je op je iOS apparaat naar zo'n folder gaat kijken. Maar op die apparaten kijk je meestal alleen naar de inbox.

- Apps staan alleen op iPhone en/of iPAD ze worden niet meer naar de Mac ge-backupped. De app lijst op beiden is ook verschillend. Sommige apps heb je eerder nodig op de iPhone en andere eerder op de iPAD. Sommigen zullen op beiden staan. Op je Mac hebben ze weinig zin. Het enige voordeel zou zijn dat je Apps via je thuis netwerk kan installeren op andere iOS apparaten zonder je ze nog eens moet downloaden. In de backup zit alleen de lijst van apps en eventueel data die de app zelf in de backup steekt.

- Muziek/Tonen staan standaard op de Mac (in iTunes) en worden via filters naar iPhone gesync'ed. De iPAD krijgt geen muziek. Muziek komt dus niet in de backup van je iOS apparaat want de master staat op je MAC en de backup op je TC zal hopelijk ook alle muziek krijgen. Er is nog een optie om muziek ook in iCloud te steken maar ik doe dat vandaag niet.

- Films en TV-shows heb ik niet in gebruik.

- Podcast staan alleen nog ingesteld op de iPAD (podcast app) en komen alleen daarop. Mac en iPhone zien geen podcasts. De nieuwe podcast app is nog niet 100% vandaag, maar daar komt hopelijk nog verbetering in. In de backup staat alleen de lijst van geabonneerde podcasts.

- Boeken staan alleen op de iPAD en komen niet meer op de Mac. Indien nodig kan je snel een boek ook op de iPhone laden. Boeken die via de store binnenhaald staan niet in je backup, maar alleen een lijstje ervan.

- Foto's staan standaard op de Mac (in Aperture3 of iPhoto) en worden via filters naar iPhone (alleen de 5 sterren foto's) en naar iPAD (alle foto's met een naam in getagd) gesynch'ed. Die foto's komen ook niet in de backup van je iOS apparaat te staan want de master staat op je Mac. Op je Mac zet je uiteraard best wel de backup naar je TC op voor je foto's.
Dus als ik een foto met de iPhone neem, dan staat die op de filmrol (vergelijk met een ouderwets filmrolletje). Op de iPhone staat ingesteld dat die allemaal in de fotostream moeten. Op mijn Mac bekijk ik regelmatig de fotostream (minstens elke maand) en sleep de foto's die te bewaren zijn over naar een gebeurtenis. Daarna kan je in principe de foto's uit de filmrol van de iPhone schrappen (dat doe je met je kaartje in een andere compact camera ook). De beste foto's krijgen 5 sterren en komen zo terug in een gebeurtenis op de iPhone terecht. Ook foto's met een andere camera genomen komen op die manier eventueel op de iPhone terecht.