iPhoto '04 frustratie!

AARRGGHH!

Ik vind de nieuwe iPhoto écht super, veeeeel beter als iPhoto 3 die we tot nu toe kenden. Ik vind alleen één ding écht super, super, super irritant dat niet verbeterd is t.o.v. iPhoto 3.

Als ik foto’s importeer in iPhoto kun je sinds versie 4 (hiep, hiep, hoera!) de data (als in datum… niet in mb’s of gb’s) van de foto’s wijzigen. Geweldig! Hulde! Alleen: dat geldt alleen voor de data in de database van iPhoto. En daar begint mijn frustratie.

Ik heb nl. een tijdje per ongeluk de verkeerde datum in mijn digitale camera gehad. En ik heb foto’s die ik heb gescand of heb laten scannen (o.a. dia’s en negatieven - door www.trigger.nl btw, even reclame maken, die gasten zijn écht heel goed) en van die foto’s is de datum dus anders als de datum waarop ik de foto’s heb gemaakt. OK, die kun je nu dus aanpassen.

Maar: in Finder, in de iPhoto Library gebruikt iPhoto een structuur om foto’s te ordenen waarbij hij naar de datum kijkt van het aanmaken van het bestand. En dat is behoorlijk irritant als je namelijk een foto wilt opzoeken in Finder om 'm bijvoorbeeld in Photoshop op te slaan of te mailen.

Als ik namelijk een foto maak op 1 februari, deze op 2 februari importeer in iPhoto en vervolgens in het programma zelf de datum weer terug zet naar 1 februari - omdat dat de echte datum is waarop de foto is gemaakt - en ik hem vervolgens wil opzoeken in Finder, dan blijf ik zoeken.

[img:b26d619e05]http://www.bassandee.nl/iphoto-small.jpg[/img:b26d619e05]

[b:b26d619e05]KLIK VOOR VERGROTING![/b:b26d619e05] (164 kb schoon aan de haak)

Nu is dat niet zo’n extreem voorbeeld, één dag, maar ik heb foto’s van mijn oma van 1 september 1998 en die zijn gedigitaliseerd op 28 april 2001. Die vind je dus NIMMER en NOOIT meer terug.

Bas, wat zeik je, zul je zeggen. Ja, klopt. Maar ik baal er behoorlijk van! AARRGGHH! Ik weet niet waarom, maar ik had gehoopt dat iPhoto zowel in Finder - in de mappen structuur - als in het programma zelf dezelfde data aanhield. Niet zozeer de data van de bestanden zelf, maar wel van de mapjes, zoals hij dat doet.

Een foto die in iPhoto met de datum 1 maart 2003 is toegewezen moet toch in deze map staan:

iPhoto Library > 2003 > 03 > 11 > Bestanden.

En niet in:

iPhoto Library > 2003 > 08 > 27 > Bestanden.

…omdat hij toevallig op 27 augustus 2003 is gedigitaliseerd?

Anyway, waarschijnlijk is er helemaal niets aan te doen (zelf mapjes met goede data aanmaken helpt niet, al geprobeerd…) maar ik wilde de frustratie toch even met jullie delen.

Bas gaat 't maar doen met deze iPhoto manier, maar blij is Bas niet!

Waarom zoek je die foto dan in de Finder? iPhoto is opgezet als een fotomanagement programma, je zoekt 'm daar op en exporteert 'm voor je toepassing naar de finder of stuurt 'm direct naar mail.

Ik merk dat de grootste onvrede over iPhoto voortkomt uit de wens van mensen om hun foto’s gelijktijdig in iPhoto en de Finder te managen. Dat moet je loslaten. Kies of voor de finder of voor iPhoto.
succes
ziggy

Bedankt voor je reactie. Had namelijk helemaal geen reacties verwacht... :)

Ik snap wel dat je zegt dat je een keuze moet maken, maar aan de andere kant: als je kijkt naar iTunes heb je het daar ook prima op orde, vooral als je iTunes toestemming geeft om je mappenstructuur en bestandsnamen aan te passen.

iTunes combineert Finder en het archief van het programma prima. iMovie, iDVD trouwens ook. Allemaal is het een én-én situatie en iPhoto springt er tussen uit. Ik vind 't echt handig om iPhoto te gebruiken, maar Finder ook. Ik wil gewoon 't liefst vanuit de Finder bestandjes slepen, branden en mailen.

Ik vind het echt een tegenvaller, ook de enige trouwens want ik heb nu de hele nacht lopen pielen en het zit qua structuur echt veel beter in elkaar als versie 3.

Had écht verwacht dat Apple dat zou veranderen…

iPhoto 4 is allicht beter dan versie 3, want die heeft namelijk nooit bestaan! :P Apple is van 2 naar 4 gesprongen om alle iApps in iLife '04 versienummer 4 te laten hebben. GarageBand is dan wel weer een uitzondering, maar die heeft dan ook geen i voor zijn naam. Logisch toch? :wink:

Je kunt in unix de datums van een bestand wijzigen.

Terminal opstarten
“man touch” intypen

je krijgt dan de handleiding van het commando touch

voorbeeld:

touch -am -t 196601010000 test

De datums van het bestand test zijn gewijzigd naar 01-01-1966 00:00

Het is effe wat handmatig werk voor al je foto bestanden :cry:

Succes!

[quote:ee464c7555="Bas Sandee"]

… maar aan de andere kant: als je kijkt naar iTunes heb je het daar ook prima op orde, vooral als je iTunes toestemming geeft om je mappenstructuur en bestandsnamen aan te passen.
…[/quote:ee464c7555]

Bij muziek speelt de factor tijd geen rol. De database is daardoor eenvoudiger in te delen. iTunes deelt in op artiest > album > song. Dat is een logische indeling en redelijk recht toe recht aan. Je zou natuurlijk ook op release datum kunnen indleen, maar dat is niet ehct nodig, zeker omdat die info als het goed is opgeslagen is in de MP3-tag.

De achterliggende indeling van iPhoto in de Finder kan eigenlijk alleen maar plaatsvinden op basis van de info die de camera vastlegt en die iPhoto vastlegt bij het importeren van beelden. En de enige werkbare data die worden vastgelegd zijn de tijdstippen waarop foto’s zijn genomen en waarop ze worden ingelezen in iPhoto. Info van de fotograaf of het onderwerp worden niet automatsich door de camera vastgelegd. En aan een indeling op sluitertijd of diafragma heb je nagenoeg niets.

Bij een foto wil je doorgaans indelen op onderwerp, of op datum. Die mogelijkheid biedt iPhoto door het indelen in albums en nu ook met de smartalbums (een hele goede toevoeging). Welbeschouwd is iPhoto met de mogelijkheden die verder worden geboden (filmrol en trefwoorden) een heel intelligent programma. Je moet alleen dan die Finderstructuur laten voor wat die is en de exportfunctie van iPhoto gebruiken.

iPhoto zorgt daarmee bovendien voor een beveiliging van je originelen, zodat je bij bewerken of exporteren van beelden nooit het origineel vernaggelt. Dat kan in de Finder nog wel eens gebeuren. Het enige wat ik nog mis is een on-the-fly zoekfunctie zoals in iTunes. Verder ben ik heel tevreden.
succes
ziggy

Ik had er helemaal geen verstand van, maar ik heb me er toch even in verdiept. Als je een digitale camera hebt, slaat deze naast de foto ook andere informatie op. Deze informatie bevat o.a. de grootte, afmeting, merk en type camera en de datum. Dit kun je vergelijken met de ID3-tag van een MP3-bestand. Dit extra stukje informatie noemen ze EXIF.

De datum die EXIF opslaat is anders dan de datum die je ziet in Finder. Althans, de datum in Finder is aan te passen, zoals beetlejuice al schreef. Echter, als je dat doet blijft de informatie in de EXIF bestaan. Verander ik dus in Finder, bijv. op de manier van beetlejuice, de datum, dan blijft deze ongewijzigd in EXIF.

iPhoto maakt en blijft gebruik maken van de informatie in de EXIF van de .JPG-bestand. De datum in iPhoto wordt dus gegenereerd uit de informatie in EXIF en deze EXIF wordt niet aangepast als je in iPhoto de datum van een foto wijzigd. Sterker nog, deze EXIF datum wordt NOOIT door een programma als iPhoto of Photoshop gewijzigd.

Ik heb gezocht naar een programma dat deze informatie toch kan aanpassen en ondanks dat het aanbod zeer beperkt is, heb ik PhotoInfo gevonden. Deze past de EXIF data aan zodat deze overal, zowel in Finder, iPhoto als in het bestand zelf identiek zijn. Op die manier hoef je niet meer om te kijken naar de juiste datum van een foto - laten we eerlijk zijn, iPhoto is juist slimmer doordat je gebruik kunt maken van een datum.

En nu nog de reden waarom ik tóch gekozen heb om alle foto’s die niet op de juiste datum stonden aan te passen, ondanks dat ik me ook wel in de standpunten van Ziggy kan komen is dat als je, zoals ik, veel foto’s hebt en het toch ooit gebeurt dat m’n iPhoto Library gewist wordt, om welke reden dan ook, dat ik dan NOOIT meer hoef om te kijken naar de data in iPhoto en gewoon de foto’s opnieuw kan importeren.

Kortom, stukje werk voorkomen bij ongevallen. Met 100 of 200 foto’s kun je 't snel weer corrigeren, maar als je zoals ik ruim 3000 foto’s hebt, gaat 't moeilijker worden. Ik heb nu al m’n foto’s met juiste datum. Zowel in het JPG-bestand, in Finder als in iPhoto. En daarmee is alle frustratie weggenomen en is mijn iPhoto Library nu écht optimaal.

iPhoto rulez! :stuck_out_tongue:

Ik verheug me op de iPhoto 5 functie om ook vanuit iPhoto overal dezelfde datum te gebruiken. Apple: maak me blij. Tot die tijd staat de datum in m’n camera nu altijd goed en pas ik de rest aan met PhotoInfo.

Bas is (weer) blij.

PhotoInfo 1.04: http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/19797 (freeware)

Hoe krijg je de datum die in de exif tag zit op de foto zelf, en dit liefst via iPhoto? Bij mijn vorige camera deed deze dit zelf, en dat was wel handig in mijn geval. Mijn nieuwe camera (Minolta Dimage G600) kan dit blijkbaar niet (of toch?) Indien er een ander programma bestaat om dit te doen is dat natuurlijk ook goed.

Bij mijn foto toestellen (allebei Sony) heb ik het volgens mij moeten instellen, volgens mij. Ik zou zeggen: sla er zo eens de handleiding van je camera op na. Zo heel erg veel verstand heb ik er niet van, namelijk. Helaas.

Lukt het niet, kom dan even hier weer terug, wellicht heeft iemand anders een idee…?

[quote:2128617209="Bas Sandee"]iTunes combineert Finder en het archief van het programma prima. iMovie, iDVD trouwens ook. Allemaal is het een én-én situatie en iPhoto springt er tussen uit.[/quote:2128617209] Misschien een beetje Off Topic (maar de topic is toch al 'klaar'): hoezo iMovie projecten bewerken vanuit de Finder? Lijkt me echt het eind van elk project...!

ik zit inderdaad met hetzelfde probleem als de frustratie-boy hierboven, zeker als je de foto's moet plaatsen op een website of een andere drager, is het bijzonder irritant dat de foto's (die in iphoto op een juiste volgorde staan), daar toch weer op een oorspronkelijke datum/tijd worden gezet en dus weer door elkaar.

Is er geen mogelijkheid/programma zoals PhotoInfo die fotoreeksen aanpakt ipv foto per foto, want dat is jammergenoeg monnikenwerk.