iPhoto 6 op G3 problemen

Nieuwsgierig geworden door alle berichten over iPhoto 06 heb ik een 'testversie' geinstalleerd. Ik had al een officiele iLife 04 & 05 en ben alleen maar geïntersseerd in iPhoto, vandaar die 'test' (Hij/Zij die zonder zonden is werpe de eerste steen!). Op de Imac G5, de Emac G4 geen probleem. Met de Imac G3 400mhz na wat gehannes stond 'ie er ook op. Zag er goed uit, maar wat blijkt, wanneer je een foto aanklikt gaat het scherm op zwart. Ik moet een stop forceren om er weer uit te komen. Nu heb ik twee vragen:

1: Wie weet hoe dat op te lossen? Of nog liever:
2: Kan ik nog terug naar iPhoto 05, alle foto’s zijn inmiddels omgezet naar iPhoto 06. iPhoto 05 herkend of leest ze nu niet meer! En ja, mijn backup is ook al omgezet naar 06, handig he?

Wat voor een gehannes heb je toegepast om iPhoto te installeren? Heb je mijn [url=http://www.macosx.nl/?p=showarticle&art_id=2203]installatie truuk[/url] toegepast? Heb je Pacifist gebruikt? Of iets anders?

Te heftig voor je Videokaart? In ieder geval te zwaar als we Apple mogen geloven... :?

Een manier zou zijn om al je foto’s te exporteren en daarna weer in iPhoto '05 te importeren. :expressionless:

Aan macpro: een 'soort' van beiden. Ik had een iPhoto only versie en die kan ik inderdaad niet op een G3 installeren. Ook niet met Pacifist, dan wilde iPhoto niet opstarten ivm een onvolledig of beschadigd bestand. Ook met jouw truuk werkte het niet (3 keer geprobeerd), want dan kreeg ik halverwege de installatie de melding dat de installatie opnieuw uitgevoerd moest worden. Toen heb ik de G5 gepakt en de G3 via firewire en target mode aangesloten en iPhoto overgesleept. Daarna werkte alles op de G3, het programma laadde snel en ook scrollen ging goed. Alleen bij een foto aanklikken en bewerken gaat 'ie op zwart (de iPhoto balk bovenin blijft wel zichtbaar, naar verloop van tijd de strandbal en daarna geen reaktie). Permissies hersteld, en met jouw truuk weer proberen te installeren (nu werkt het wel!!), maar nog steeds hetzelfde probleem.

JeePee, van videokaarten weet ik heel erg weinig. Maar klinkt logisch. Alhoewel, zoveel spectaculairs gebeurd er toch ook niet? En ja, foto’s exporteren kan wel, maar dan heb ik daarna toch geen albums meer? Het zijn 6000 foto’s! En iPhoto 05 geeft de melding dat er een nieuwere versie op de machine staat en er daarom niet geinstalleerd kan worden.

Hoe komt het dat je backup naar '06 is omgezet dan?

Dat heb ik zelf gedaan, omdat iPhoto 6 bij de eerste keer opstarten daarom vraagt. Dus bij het opstarten van de iPhoto library vanaf de externe HD vroeg 'ie dat weer en heb ik toestemming gegeven om die ook bij te werken naar iPhoto 6. Dit is allemaal gebeurd vanaf de Imac G5 waarop alles prima werkt, dus ik zag er op dat moment nog geen probleem in. Maar toen kon de G3 de iPhoto library op de externe LaCie niet meer lezen en besloot ik die dan ook maar naar iPhoto 6 bij te werken (de G3 dus).

Ondertussen vond ik op de Applesite dit bij de systeemvereisten:
* Mac OS X 10.3.9
* Mac OS X 10.4.3 or later (Mac OS X 10.4.4 recommended). Note: If you have Mac OS X 10.4 - 10.4.2 you must update to 10.4.3 or later before installing iLife '06. Click here to learn how to update your software.
* Mac OS X 10.4.4 required for iMovie HD themes, iPhoto photocasts, and iChat recording in GarageBand.

En toen herrinerde ik mij ook weer ik dat software update inderdaad 10.4.4 heb laten installeren (en Quicktime 7.0.4) na de instalatie van iPhoto 6 omdat deze niet werkte. Maar vanaf welke versie dat was weet ik dus niet. Ik denk 10.4.3, dus dat zou moeten gaan, maar de G3 staat al een tijdje stil dus zeker weten doe ik het niet.
Helaas vind ik op de Applesite nu nergens meer hoe dat verder moet wanneer je dus die volgorde hebt omgedraaid.
Iemand raad??

probeer sowieso een backup te maken van je foto s ergens in een map....

Wat bedoel je precies TurkischDelight? Dat kinkt voor mijn situatie een beetje als mosterd na de maaltijd toch?

En misschien iPhoto helemaal verwijderen en opnieuw installeren? Ik heb dat al geprobeerd maar heb geen uninstaller dus misschien is er nog iets cruciaals blijven staan. Iemand?

[quote:dfc128ca38="Dinkum"]Wat bedoel je precies TurkischDelight? Dat kinkt voor mijn situatie een beetje als mosterd na de maaltijd toch?

En misschien iPhoto helemaal verwijderen en opnieuw installeren? Ik heb dat al geprobeerd maar heb geen uninstaller dus misschien is er nog iets cruciaals blijven staan. Iemand?[/quote:dfc128ca38]

het komt weleens voor dat iemand iPhoto probeert te verwijderen inclusief de hele foto arsenaal zonder ook maar ergens een kopietje te hebben van de map met de foto s… en achteraf spijt krijgt…

stel je gooit je map met foto s in iPhoto… dan heb je 2 dingen: de map met de originele foto s en de map genaamd iPhoto Library… de eerste, namelijk de originel foto map, is het belangrijkst…
ik hoop voor je dat je deze map na het toevoegen van je foto s aan je iPhoto niet heb weggegooid… want het dient als een soort backup…

O.k. dan snap ik je. Maar ik heb de foto bibliotheek in afbeeldingen staan en op de externe LaCie.

Op de Emac G4 en de Imac G5 werkt alles echt heel goed en staan de fotomappen ook veilig in afbeeldingen. Maar op de G3 bij mijn moeder werkt het niet. Daar ligt voor mij het probleem.

De LaCie is ook voornamelijk voor iTunes en iPhoto op de iMac G3 aangeschaft omdat die maar een harde schijf van 13(?) GB heeft en met Tiger al genoeg op zijn donder krijgt. De foto’s en de muziek worden dus op de G5 gezet, met een backup naar de LaCie, en die dient dus weer als een soort server voor de G3. Ging echt prima, tot iPhoto 6… :cry:

Maar je hebt dus geen complete copy meer van de harde schijf van de G3, van voordat je iPhoto 06 installeerde?

Nope. :cry: :cry: :cry:

Maar dat moet eigenlijk ook niet zoveel uitmaken, want ik wil: of iPhoto 6 werkend op de G3, of alledrie de machines weer werkend op iPhoto 5 (maar al mijn fotobiblitheek versies zijn bijgewerkt naar iPhoto 6)

Dan is er nog één oplossing. Koop voor je moeder een fijne iBook G4.... :wink:

Nog een andere vraag wat betreft mijn probleem want er zijn weinig reacties en hoe meer tekst er komt hoe sneller we het spoor verliezen; zijn er mensen die iPhoto werkend hebben op een Imac G3 Graphite special edition 400 mhz of lager, want als dat zo is overweeg ik een schone instalatie.

En wat betreft dat iBookie, ze gebruikt eerst maar mijn oude imacs op (er staat er nog 1 voor d’r) :evil:
Dan ga ik zelf wel voor een mooi Intel-iBoekske straks.

[quote:1fd36796bf="Dinkum"]zijn er mensen die iPhoto werkend hebben op een Imac G3 Graphite special edition 400 mhz of lager, want als dat zo is overweeg ik een schone instalatie.[/quote:1fd36796bf] Ik heb het draaiend op een iMac G3 400 Mhz DV. Via mijn truuk, want ik heb die machine gebruikt om alles nog een keer te testen tijdens het schrijven van mijn artikel.

[quote:c328d7abb8="macpro"][quote:c328d7abb8="Dinkum"]zijn er mensen die iPhoto werkend hebben op een Imac G3 Graphite special edition 400 mhz of lager, want als dat zo is overweeg ik een schone instalatie.[/quote:c328d7abb8] Ik heb het draaiend op een iMac G3 400 Mhz DV. Via mijn truuk, want ik heb die machine gebruikt om alles nog een keer te testen tijdens het schrijven van mijn artikel.[/quote:c328d7abb8]

Macpro, ik heb ook iPhoto 06 en iWeb 06 draaiende op een G3, maar ik krijg iMovie 06 niet werkende… hij crasht vrijwel onmiddelijk na 1 of 2 keer in de dock te hebben gestuiterd…
heb jij em al werkende gekregen op je G3…

Kort antwoord: nee.

Ik heb ook geen pogingen gedaan en ben het eerlijk gezegd ook niet van plan.
iMovie, iDVD en Garageband hebben waarschijnlijk echt behoefte aan G4 kracht.

[quote:c53570ea46="macpro"]Kort antwoord: nee.

Ik heb ook geen pogingen gedaan en ben het eerlijk gezegd ook niet van plan.
iMovie, iDVD en Garageband hebben waarschijnlijk echt behoefte aan G4 kracht.[/quote:c53570ea46]

ja ik heb het ook een aantal keer geprobeerd… van iDVD en Garageband wist ik sowieso al, dit gaat niet lukken… ik heb iMovie 06 er wel graag bij gewild… maar helaas…
ik heb wel van iemand gehoord dat hij het op een G3 aan de praat heeft gekregen door iMovie 06 eerst op een G4 te installeren en vervolgens de applicatie/programma en wat thema s ofzoiets over te brengen/slepen naar zijn G3…
we wachten wel af zou ik zeggen… als inmiddels iedereen zijn iLife binnen heeft zullen er zeker wel meer oplossingen hiervoor komen…

Bedankt voor je reactie macPro, dan ga ik toch nog maar even door met puzzelen!

Tja, je iPhoto-bibliotheek is nu aangepast aan iPhoto '06 en kan niet meer teruggezet worden. Je zult dus (als je Mac te licht is) een andere Mac moeten hebben of je foto's moeten exporteren en weer in iPhoto '05 moeten importeren en inderdaad, je bent je mappen e.d. dan kwijt... :? Zou er niet een progje voor zijn, vraag ik me af... :? Je zou denken dat wel meer mensen terug zouden willen kunnen, soms... :?

Ik heb een iBook G3 500 Mhz en daar het ik iPhoto '05 op staan, maar ik gebruik het niet meer, '05 is eigenlijk al te zwaar voor m’n iBook en daarom doe ik er niets mee met betrekking tot foto’s. '06 draait daarentegen prima op m’n iMac G4 800 Mhz. :smiley: