iphoto album exporteren en elders laten printen.

:mrgreen:

Ik heb onlangs een Iphoto album geexporteerd naar een PDF en bij een reproboer laten afdrukken en laten inbinden. Het resultaat was verbluffend. Het scheelde mij een hoop geld en de kwaliteit was goed! Totaal van ik 25 euries kwijt voor 18 vellen A3 dubbelzijdig geprint en netjes ingebonden met een metalen spiraal. Let op: de printer was een Xerox kleuren laserprinter van type DocuColor 2000 serie.( even gevraagd ).
Misschien een tip voor andere gebruikers?

Groet,

DB.

Ehj, kan dat dan? Da's wel vet.

Ik heb zelf namelijk 1 keer een afdruk laten doen via de Apple Store. En daarvan vond ik de afdruk kwaliteit maar matig.

Ga het gelijk even proberen.

Werkt idd. prima. Jammer dat je vanuit iPhoto niet een willekeurige printservice kan kiezen. Ik heb zelf net zulke printers en zou het best wel als service willen aanbieden.

Het rolt er inderdaad uit als een PDFje...

Heb even heftig ingezoomd en de resolutie is veel beter dan de afdruk die ik thuis heb gekregen van de Apple Store. Nu nog een repro zien te vinden die de spullen heeft staan om het met een betere resolutie af te drukken. :slight_smile:

Voor diegenen die dit ook willen doen. Maak je iPhoto album aan en kies voor afdrukken. Links onderin het dialoog (na ee redelijke lange wachttijd omdat iPhoto het hele zooitje nog moet samenstellen) kun je kiezen om het op te slaan als PDF.

@appleholic: Maak bij Colorworks.nl dan een mooie prijslijst voor het printen van die iPhoto-albums. Met ring of lumbecken, mooie prijs... (ik heb ooit zo'n mini-album laten maken bij Apple en die viel vies tegen)... moet gaan lopen als een tierelier!

Pas op! Een DocuColor van Xerox is een te gek apparaat. Maar wel een paar belangrijke puntjes. De kwaliteit van de printer benaderd drukwerk kwaliteit geen fotoprint. Daarnaast is er veel deskundigheid en liefde voor nodig om een goede print te krijgen. Niet elk repro bedrijf heeft dat helaas.

[quote:a4b7cf708c="artimachead"]Pas op! Een DocuColor van Xerox is een te gek apparaat. Maar wel een paar belangrijke puntjes. De kwaliteit van de printer benaderd drukwerk kwaliteit geen fotoprint. Daarnaast is er veel deskundigheid en liefde voor nodig om een goede print te krijgen. Niet elk repro bedrijf heeft dat helaas.[/quote:a4b7cf708c]

De kwaliteit die Apple aanbied voor (te) veel geld is veel lager dan er uit een Xerox komt.

Maar goed. Ik zal eens gaan kijken of we een leuke workflow kunnen opzetten tegen concurrerende tarieven.

[quote:9bfc217b13="dbi"]Totaal van ik 25 euries kwijt voor 18 vellen A3 dubbelzijdig geprint en netjes ingebonden met een metalen spiraal. [/quote:9bfc217b13]

Wow, dit is zeker de moeite waard om eens uit te zoeken. Waar heb je dat laten doen als ik dat vragen mag?

Er is meer kennis dan liefde nodig om tot een goed afdruk te komen. Ik was afgelopen week op Grafivak ( vakbeurs voor de grafimedia industrie) bij Xerox en ze konden e.e.a. laten zien hoe het in zijn werk ging. Het importeren van een PDF in een RIP voor een Xerox DocuColor hoogvolume is geen probleem. Ze kunnen zelfs een keuze maken of ze sRGB, Adobe RGB of ECI RGBV1.0 willen. Dat betekend dat spiegelsreflex gebruikers die op Adobe RGB fotograferen gebruik kunnen maken van een maximale kleurruimte. Gewoon Super!!!! Kwaliteit is gewoon zeer goed. Hun nieuwste model print op een resolutie van 2400X2400 DPI!! Geloof me. Foto's komen er gewoon zeer goed uit. Het is natuurlijk geen fotokwaliteit maar je maakt de blits met zo'n album. Ik heb een keer navraag gedaan bij Apple. Zij laten het nog is de Frankrijk of UK drukken op een HP Indigo en deze heeft een groffere screenings hetgeen foto's niet ten goede komt. Vandaar een stukje onvrede bij de users van iphoto album service.

DB

Mijn “pas op” was louter en alleen een waarschuwing dat een DocuColor geen fotokwaliteit levert.

Plus minus drie jaar geleden heb ik reeds een boekwerk met veel foto’s op een DocuColor 12 laten maken. Dat was samen met de drukkerij, pionieren. Kort daarna een tijdschrift als trouwalbum.
Ook ik was op de GrafiVak en heb met veel plezier naar de Xerox prints staan kijken.

Dat Apple de prints op de Indigo laat maken, daar had ik geen kennis van. Eigenlijk best schokkend.

Maar laten we over één ding geen discussie hebben; Voor een mooi product is liefde nodig.

Ik heb elders gelezen dat iPhoto de foto's in een album standaard wegschrijft naar 150 dpi. Dat houdt het pdf-bestand klein, maar gaat ten koste van de kwaliteit. In de plist zou je het met een teksteditor kunnen veranderen in 300 dpi.

Hier de link naar de uitleg:
http://discussions.info.apple.com/webx?128@744.yBgka3ACRsZ.226122@.68a809b4

En hier een link naar een gratis programma om de prefs eenvoudig te wijzigen:
http://www.apple.com/downloads/macosx/system_disk_utilities/prefsetter.html

Hoe kan je een iPhoto Album exporteren als een pdf?

Gewoon een album selecteren, in het menu kiezen voor afdrukken. Dan in plaats van rechts op "print" te drukken, klik je links op "pdf".