iPhoto ... alles horizontaal en stretched

iPhoto maakt sinds de Tiger Update een groot deel van de verticale beelden horizontaal. Dit zie je in de thumbnails al en heeft gevolgen voor Diavoorstellingen en tevens bij de aanmaak van Fotoalbum die ik wil bestellen. Zojuist een Fotoalbum aangemaakt en dat ging na veel vervangen goed. Na afsluiten van iPhoto liet dit album echter weer verkeerde plaatsingen zien. Wanneer ik een stretched thumbnail zie staan en die dubbelklik ik wordt de thumbail weer goed. Wanneer ik dat beeld plaats in een Fotoalbum of Diavoorstelling, dan gaat het goed. Totdat ik iPhoto weer opstart.

Wat is er aan de hand? en wie weet de oplossing …

Configuratie: PowerBook G4 (TiBook) 15", Up to date Tiger.
Dit manifesteert zich niet op mijn 17" PBook.

http://www.helderontwerp.nl

Preferences deleten?

done already! .plist maar dit helpt niet!

Probeer eens de schijfbevoegdheden te herstellen van de schijf/partitie waar je bieb staat van iPhoto.

Ik weet niet of dit hetzelfde probleem is maar, sinds de installatie van Tiger, wanneer ik een verticale uitsnede uit een horizontale foto heb genomen wordt bij de slide-show deze foto op 'breedbekkikker' formaat getoond. Ook in de bibliotheek laat iPhoto de beeldjes lang in dit brede formaat staan (+/- 1 minuut) en veranderd pas dan in normaal formaat (dus met licht grijze balkjes aan de zijkant). Wat zou je hier aan kunnen doen?

Groet,
Jake

bij de slideshow kun je uit of aanvinken of de foto uitgerekt moet worden of niet. klik op pijl naar rechts-symbool links onderin, er verschijnt een venster waar je de voorkeuren kunt aangeven.

Toch nog een reactie omdat het niet naar behoren werkt. Vroeger kon je van een liggende foto makkelijk een staande uitsnede maken. Dat lukt nu met veel moeite ook maar het lijkt alsof een liggende foto liggend blijft, m.a.w. uitrekken of niet uitrekken is eigenlijk niet eens het probleem. Bij niet uitrekken is er grijs aan de zijkant en dat wil ik ook niet.

Jake

Toch nog een reactie omdat het niet naar behoren werkt. Vroeger kon je van een liggende foto makkelijk een staande uitsnede maken. Dat lukt nu met veel moeite ook maar het lijkt alsof een liggende foto liggend blijft, m.a.w. uitrekken of niet uitrekken is eigenlijk niet eens het probleem. Bij niet uitrekken is er grijs aan de zijkant en dat wil ik ook niet.

Jake

maar heb je de voorkeuren nu al gevonden?

wat zijn je specs trouwens?

Voorkeuren gevonden, maar dat is bij Slideshow. Bij mij is het probleem dat ik een vertikale uitsnede uit een horizontale foto heb genomen en dat i-photo die in het normale overzicht óf met grijze balken aan de zijkant óf als breedbekkikker formaat laat zien. Voorbeeld hieronder (screen capture van mijn i-photo).

http://homepage.mac.com/jruizeveld/PhotoAlbum10.html

Jake

dit zie ik dus ook, maar dan trekt iPhoto verticale beelden breed. Beelden gemaakt met PowerShot A60

Zie verder de innitierende opmerking.

vreemd probleem, bij mij werkt het zonder problemen. Je snijd de foto's ook in iPhoto af, neem ik aan? Of zijn ze geïmporteerd?

Ik snij ze in iPhoto af. Het gaat trouwens niet altijd mis. Begint toch op een bug te lijken...

Jake

nee allemaal standaard van t toestel. kom er nog niet achter. t vreemde is dat t blijft. bijnhet maken van een album ging t goed > besteld >quit iphoto > starten iphoto en album was weer in de war. balen want t boek was weg. ik dit laten doorlopen en gisteren beelk t boek OK. geluk? duur gokje...

ik snap t dus niet

afijn

dank voor je respons