iPhoto alternatief gezocht

Al mijn foto’s heb ik altijd netjes in iPhoto geordend en van geotags voorzien, wat me heel veel werk heeft gekost. Ik vond iPhoto altijd zo’n fijn en gebruikersvriendelijk programma, maar ik ben helemaal niet tevreden met de opvolger Photos. De interface bevalt me niet, bij de geotags zie je foto’s i.p.v. rode pinnen en je ziet niet meer een kaart met alle plekken waar je geweest bent.
Verder vind ik de kosten voor cloudsynchronisatie veel te hoog. Mijn collectie foto’s is zo’n 1,5 terabyte, en ik wil niet elke maand betalen om mijn foto’s in de cloud te hebben. Het liefst werk ik gewoon vanaf mijn eigen harde schijf.

Nu iPhoto gaat verdwijnen en ik wel mijn fotocollectie wil blijven veilig stellen voor de toekomst, zoek ik een betrouwbaar alternatief. Ik heb wel al gezocht op internet, maar er is geen programma wat mij tot nu toe bevalt. Ik vind het niet erg om voor software te betalen, maar ik wil geen abonnement, zoals bij Adobe het geval is. Ik ben nog het meest geneigd om over te stappen naar Google Photo’s, het enige waar ik mee zit is de angst voor mijn privacy en dat Google dan eigenaar wordt van mijn foto’s, tenminste zoiets heb ik gelezen. Misschien kan iemand dit voor mij uitleggen.

Maar wie kent een goed alternatief voor iPhoto? De software moet gewoon kunnen wat iPhoto ook kan:

• albums maken
  • presentaties maken
  • geotagging en kaarten met al je geotags (en dan pinnen ipv foto’s)
  • eenvoudige tot geavanceerde fotobewerking
  • het moet RAW bestanden aankunnen

Het gaat mij vooral om de functie om alle foto’s netjes te kunnen orden en te presenteren.

Ik ben heel erg teleurgesteld in de manier waarop Apple dit allemaal doet: iPhoto en Aperture zomaar plotseling stoppen, dure cloudservice opdringen, Photo’s introduceren als opvolger wat helaas niet kan tippen aan iPhoto naar mijn mening. Het is zelfs niet meer mogelijk om iPhoto’s programma opnieuw te downloaden volgens mij.

[quote]
…dure cloudservice opdringen…
[/quote]Dit is alvast absoluut niet nodig.

Blijf gewoon lekker werken zoals je altijd deed. Gewoon op je eigen harddisk.

Goed beschouw kan Photos misschien alleen dit niet voor je doen:
kaarten met al je geotags (en dan pinnen ipv foto’s)

Verder is het echt niet zo dramatisch, en moet je gewoon even door de werkwijze heen prikken.
In ieder geval werkt Photos prima zonder abonnement of cloud-opslag.

De kaarten met geotags vond ik echt zo’n fijne functie. Ik vond het al een stuk minder destijds toen Google Maps plotseling werd vervangen door Apple Maps, wat ik ook een slap aftreksel vind. Ik vindt Photo’s gewoon geen aangename software. De vormgeving van Photo’s vind ik een stuk minder mooi en de functies zijn toch wat beperkt. Ik kan er moeilijk aan wennen. Daarnaast ben ik teleurgesteld in de betrouwbaarheid van Apple. Wie weet vervangen ze Photo’s weer door een nieuw programma en dan kun je wéér om. Mijn foto’s zijn me gewoon heel dierbaar, en daar wil ik geen gerommel mee als het even kan.

Heeft iemand hier ervaring met Google Photo’s? Is dit een goed alternatief? En Lightroom? En als je Lightroom zo koopt i.p.v. een abonnement neemt, is je licentie dan onbeperkt?

Ik ben het met je eens dat Foto’s bij lange na nog niet het mooie heeft van iPhoto. Alleen het vergelijk met de cloud-sync kosten is onzin, want dat deed je ook niet in iPhoto en hoeft niet in Foto’s.

Ik gebruik gewoon nog iPhoto; die zal het best nog een jaartje of 1 à 2 goed blijven doen, en ik hoop dat Foto’s dan ook op een (flink) hoger niveau is gekomen en switch ik. Dat Apple het na 13 jaar, en vele in 2002 nog niet bekende of voorziene ontwikkelingen, over een andere boeg gooit, vind ik dan wel weer terecht.

De basis is volgens mij al gelegd met macOS Sierra…

Ik zou sowieso even wachten tot het einde van dit jaar met het kiezen van alternatieven, zeker als iPhoto nu nog gewoon functioneert. Straks doneer je een vakantiepremie richting Adobe Islands voor een licentie om hun software te mogen gebruiken terwijl Apple iets later met een update komt voor Foto’s en iCloud Drive integratie waar je helemaal geil van wordt.
Als het GEO tagging echt een must have optie blijkt te zijn onder gebruikers dan lijkt het mij sterk dat Apple dit niet in Foto’s gebouwd krijgt.

De ‘alle bestanden in de iCloud Drive’ functie wat nu in macOS Sierra gebouwd wordt kan volgens mij wel eens een doorslaggevende functie gaan worden voor veel mensen waardoor ze straks met plezier elke maand 0.99,- cent naar Apple overmaken om iCloud Drive te mogen gebruiken.

Ik zou kiezen voor Lightroom. Voordeel is dat je platform onafhankelijk bent. En je hoeft inderdaad geen abbo te nemen voor Lightroom: http://lightroomdokter.heelhollandfotografeert.nl/lightroom/lightroom-los-kopen-of-het-cc-abonnement/

Is Lightroom niet veel meer gericht op fotobewerking i.p.v. het organiseren, structuren en presenteren van een fotocollectie, dat waar iPhoto zo goed in was? Dat Lightroom platformonafhankelijk is, is inderdaad een groot voordeel. Verder heb ik er eerlijk gezegd niet veel vertrouwen in dat Apple Photo’s veel beter wordt met de volgende update eerlijk gezegd. Ik ben er serieus over aan het denken om mijn hele collectie op Google Photo’s te zetten: praktisch, eenvoudige bewerkingen mogelijk, vanaf elk apparaat toegang, onbeperkt gratis cloudgebruik, geen zware software en een mooie gebruikersvriendelijke interface. Enige minpunt is dat Google altijd iets met je gegevens doet, alhoewel ik ook niet weet in hoeverre ik Apple op dit punt moet vertrouwen. Toch ben ik wat huiverig om nu helemaal te switchen. Ik zou graag wat ervaringen van anderen willen horen.

Ik gebruik al ruim een jaar Google Photos, en ik vind het een geweldige oplossing. Je hebt er geen omkijken naar; dus geen gezeik met ordenen en taggen, alles gebeurt automatisch én beschikbaar voor elk OS.