iPhoto bewerken van foto's

Als je in iPhoto foto's gaat bewerken neemt dat extra ruimte in. Dat is logisch want er gaan een soort van filter overheen.

Als je op een bepaalde foto op herstel drukt dan wordt die “filter” verwijderd uit je library -> modified.

Hoe kan je gemakkelijk alle foto’s weer terug naar het origineel brengen? Dus die “filter” weghalen?

Puur uit nieuwsgierigheid. Want als je een foto uit de map modified(in je library) weghaalt dan is het enkel een thumbnail in iPhoto.

Die "filter" die jij noemt is een kopie van het origineel, plus de wijzigingen die je er op gemaakt hebt. Het is dus de nieuwe versie van de betreffende foto.

Het is aan te bevelen om niet zelf in je “Originals” en “Modified” mapjes te gaan pielen vanuit de Finder, maar het beheer van je foto’s (zowel de originelen als de aangepaste versies) geheel in/door iPhoto te laten doen.

iPhoto heeft inderdaad een optie om terug te keren naar het origineel. Gebruik die als je de aanpassingen ongedaan wilt maken.

Aha, dus om die kopie te verwijderen moet je dus naar bewerken gaan en dan herstel? Er is dus geen makkelijkere manier?

Rechtsklikken op de foto in het overzicht, en "Herstel" kiezen. Hoeveel makkelijker wil je het hebben? ;-)

Bizar als je pielen in een bestandsbrowser, waar je makkelijk de weg kwijt raakt, en moeilijk kan zien of het org., mod. of thums zijn, makkelijker vind dan gewoon op de plek waar het hoort: bij betreffende foto in iPhoto!

Nee op foto's klikken en dan terug naar origineel.

[quote:55264d51c8="Jate"]Nee op foto's klikken en dan terug naar origineel.[/quote:55264d51c8] Die bedoelde ik. [url=http://support.apple.com/kb/HT3149?viewlocale=nl_NL#faq4]iPhoto: veelgestelde vragen [/url] [quote:55264d51c8][b:55264d51c8]Vraag 4. [/b:55264d51c8]Raak ik de oorspronkelijke foto's kwijt wanneer ik deze bewerk? [b:55264d51c8]Antwoord.[/b:55264d51c8] Wanneer u een foto in 'iPhoto' wijzigt, wordt er een kopie van de oorspronkelijke foto gemaakt en bewaard in de iPhoto-bibliotheek. Wanneer u dus een foto uitsnijdt, rode ogen reduceert of een andere wijziging aanbrengt, kunt u de oorspronkelijke foto altijd herstellen met behulp van het commando [b:55264d51c8]'Terug naar origineel' [/b:55264d51c8]uit het Wijzig-menu in 'iPhoto'. U kunt ook voor de zekerheid een kopie van de oorspronkelijke foto maken. Op die manier kunt u experimenteren met verschillende versies van een foto. Hiervoor hoeft u alleen maar de gewenste foto te selecteren en op de toetscombinatie Command-D te drukken. Vervolgens wordt een exacte kopie van de foto in de iPhoto-bibliotheek weergegeven.[/quote:55264d51c8]

Ah dat is precies wat ik zoek, bedankt mijne heren!