iPhoto en thumbnails

Op zich vind ik iPhoto een prima programma, maar het duurt elke keer weer zolang voordat de thumbnails aangemaakt zijn waardoor je niet gemakkelijk door je foto's heen kan scrollen. Ik heb de verschillende "iPhoto is traag" topics al doorgenomen, maar deze hebben me niet kunnen helpen. Ik heb het idee dat de thumbnails elke keer weer worden gegenereerd (zelfs als ik b.v. slechts naar beneden en naar boven scroll). Is dit normaal?

1/ Upgraden naar iPhoto 4 en de thumbnails flitsen over je scherm (belangrijkste verbetering). 2/ De snelheid van je Mac is ook belangrijk. 3/ Voldoende vrij RAM.

Ik draai iPhoto 4.03 op een 1 ghz. Powerbook met 768MB RAM. Lijkt me wel redelijk in orde, toch?

Ik heb identiek het zelfde probleem: heb genoeg ram, maar toch worden de thumbnails telkens ververst--> zelfs als ik op een foto klik zie je een vertraging (net alsof grote foto ook scherpgesteld wordt)

Daarom gebruik ik iphoto niet meer, maar wel jview (geen thumbnails, maar wel supersnel)

Hoeveel fotoos heb je er in staan?

Niet zo heel erg veel, bijna 4000. Heb posts gelezen van mensen die er bijna 15000 hadden ofzo, dus dat zal het ook wel niet zijn. Trouwens, als ik bv. van thumbnails naar edit modus ga, dan moet ik ook altijd net 5 sec. wachten voordat de foto scherp wordt. Hoort dat?

Wil je al je 4000 thumbnails wel zien als je iPhoto opstart? Zoniet dan kun je in filmrolweergave er voor kiezen de rollen dicht te laten (klik op een driehoekje voor een rol met Appeltje ingedrukt), je ziet dan dus geen thumbnails meer, maar alleen de rolletjes met datum.

Ja heb ik ook al geprobeerd, maar dit helpt niet. Om het weer even kort samen te vatten: Het lijkt net alsof de thumbnails elke keer weer gegenereerd worden (zelfs als ik alleen naar boven en beneden scroll) en als ik een foto selecteer om deze te editen dan duurt het ook weer een paar seconden voordat deze helemaal scherp wordt.

Misschien dat je de iPhoto Library eens opnieuw moet opbouwen: iPhoto opstarten met command+optie(alt)+shift toets ingedrukt houden.

Bij mij (en anderen) hielp het erg goed bij problemen met foto’s in iPhoto.

[quote:ba96476248="Oppie"]iPhoto opstarten met command+optie(alt)+shift toets ingedrukt houden.[/quote:ba96476248]

Wat is dat voor optie? Heel eigenaardig… meteen worden alle andere apps in een soort ‘hidden’ mode geschoten, lijkt wel een of andere ‘safe mode’. Is dit een standaard Appple truukje of alleen bedacht voor iPhoto?

Mijn info was niet helemaal correct; het moet zijn: "option+shift". Ik denk dat door de command-toets erbij het gelijktijdige effect van 'hide' erbij kwam. Deze optie van 'Rebuild Photo Database' is door Apple overigens niet gedocumenteerd, maar als je Googled kom je wel het e.e.a. tegen...

Denk dat ik het maar laat zo als het is en maar wacht totdat ik een iets snellere mac kan veroorloven.

Ben toch benieuwd Kmf, heb je die iPhoto Database nu wel òf niet opnieuw opgebouwd?

Ja, heb ik gedaan, maar het heeft niet geholpen.