iphoto foto bewerken zonder origineel kwijt te raken

ik kan niet in de voorkeuren van iphoto vinden hoe ik kan voorkomen dat zogauw ik een foto bewerk het origineel wordt verwijderd. dus het nieuwe resultaat wordt opgeslagen maar wat als ik de oude ook wil bewaren?

Het origineel wordt altijd bewaart. iPhoto maakt telkens een map Originals in de iPhoto Library.

[img:77c91b8296]http://www.freespace.nu/files/351_1116359991.png[/img:77c91b8296]

Het origineel wordt inderdaad automatisch bewaard. Zodra je bijvoorbeeld 300 MB aan foto's 90 graden gaat draaien heb je ineens 600 MB aan data op je HD. Uit het Photos-menu kies je 'Revert to Original om je je wijzigingen weer ongedaan te maken.

Vertrouw je het niet? Probeer het eens uit met een testfoto.

bedankt voor je snelle reactie ik heb inderdaad enkele "originals" gevonden waar inderdaad de betreffende foto's tussen zaten.

en als dat nog niet genoeg is kan je natuurlijk ook een duplikaatje maken :apple: D

Waarschijnlijk wist je dat al, maar je kunt ook met:

“terug naar origineel”

Je foto herstellen en alle instellingen ongedaan maken.

(rechermuis klik op thumbnail in “Orden” modus.

[quote:49ba98ece3="Rico Royal"]Waarschijnlijk wist je dat al, maar je kunt ook met:

“terug naar origineel”

Je foto herstellen en alle instellingen ongedaan maken.

(rechermuis klik op thumbnail in “Orden” modus.[/quote:49ba98ece3]

nee dat wist ik niet, maar nu wel :slight_smile: :smiley:

[quote:049647be22="kluivers"]en als dat nog niet genoeg is kan je natuurlijk ook een duplikaatje maken :apple: D[/quote:049647be22] ja dat weet ik, maar waar vind ik dat duplcaat dan, is dat zichtbaar in bibliotheek ?

Probeer het is zou ik zeggen... :P

Let wel, en het kan niet vaak genoeg gezegd worden: NIET in de Finder Library van iPhoto werken; ALLES kan gedaan worden vanuit iPhoto zelf.