iPhoto gebruiken zonder de library

Kan iemand me vertellen of je fotos in iPhoto (5) kan 'importeren' zonder gebruik te maken van het eigen library gebeuren? Ik wil graag mijn eigen directory structuur houden zonder een kopie ervan in de iPhoto library te zien. Is dat mogelijk en zo ja, hoe?

Nee, zover ik weet is dat niet mogelijk. :evil: iPhoto maakt gebruik van een eenvoudige maar slimme structuur om bijvoorbeeld originelen en aangepaste foto's in op te slaan. Dat systeem werkt niet bij een eigen gemaakte structuur. Overigens dat is nou precies de kracht van Unix (ic OSX).

volgens mij is dat niet mogelijk, het is voor mij iig de reden geweest om gebruik te maken van [b:64b9b518dc][url=http://www.iview-multimedia.com/]iview media pro[/url][/b:64b9b518dc]

Nee, dat kan niet.

Als je iPhoto gaat gebruiken, moet je leren dat iPhoto regelt waar de bestanden staan. Selecteren, kopiëren en exporteren doe je dan voortaan gewoon met iPhoto zelf. Zodra je daar aan gewend bent, zul je gaan merken dat het veel handiger werkt op die manier.

Volgens mij is het niet mogelijk. Heb al op allerlei forums gezocht. Hoe mooi ik iPhoto ook vindt, is dit voor mij ook de reden om iView Media te gebruiken. Helaas niet gratis.

[quote:69a5b8fa1f]iPhoto maakt gebruik van een eenvoudige maar slimme structuur om bijvoorbeeld originelen en aangepaste foto’s in op te slaan. Dat systeem werkt niet bij een eigen gemaakte structuur.
Overigens dat is nou precies de kracht van Unix (ic OSX).[/quote:69a5b8fa1f]

Volgens mij is de “eenvoudige” structuur alleen voor de programmeurs van iPhoto te begrijpen :wink: . De “kracht van OSX” dat je niet weet waar je eigen bestanden neer gezet worden? Kom op.

ik heb het over iPhoto en niet iTunes ;)

Maar in iTunes kun je dat toch gewoon uitzetten? Ik switch volgende week, maar in de windows versie kun je dit uitschakelen. Kan dit in iTunes op de Mac ook niet?

@AppletjeEitje: Ik bedoelde natuurlijk iPhoto en niet iTunes. Is gecorrigeerd.

[quote:a279611616="WizArt"]De "kracht van OSX" dat je niet weet waar je eigen bestanden neer gezet worden? Kom op.[/quote:a279611616] Ja, dat is het precies.

Sinds iTunes, iPhoto en spotlight maakt het niet meer uit waar je documenten zich bevinden, met deze 3 kun je alles organiseren, zonder ooit te weten waar de bestanden fysiek staan.

Iphoto heeft zeer veel en goede mogelijkheid om foto op te zoeken, en in te delen en met spotlight is het helemaal super , je kunt zelfs een foto opvragen die gemaakt is met b.v een sluitertijd van 1/100 sec , of .. noem maar op. Daar kan geen directory stuctuur tegen op.!! Hoe je hem ook indeeld hij voldoet nooit, Iphoto in combi met spotlight is perfect. Het gewoon een krachtige zoek machine waarin je alles vindt. En het maakt geen zier uit waar het staat.

Met een fotobeheerprogramma is het net als met alle andere soorten apps. Je vindt ze prettig of niet. Er zijn mensen die iPhoto top vinden, terwijl anderen het een ramp vinden. Ik heb het bijvoorbeeld niet eens geÏnstalleerd, en gebruik iVMP. Dus kijk of je het een prettig programma vindt, maar schakel gewoon over op iets anders als je het niets vindt. Er zijn ook gratis alternatieven, bijvoorbeeld Cocoview http://www.stalkingwolf.net/software/cocoviewx/

[quote:9bb4298e2a="unSOUND"] Ja, dat is het precies.

Sinds iTunes, iPhoto en spotlight maakt het niet meer uit waar je documenten zich bevinden, met deze 3 kun je alles organiseren, zonder ooit te weten waar de bestanden fysiek staan.[/quote:9bb4298e2a]

Unsound blijkbaar verschillen we hier van mening. Dit heeft niks, nakko, nada met de kracht van OSX te maken.

Sorry hoor, maar met View Media kan ik OOK alles organiseren en vinden (vanuit het programma zelf en Spotlight) EN ik weet precies waar m’n bestanden staan in een mappenstructuur die ik zelf bepaal. Ook als ze op verschillende HD’s (eventueel in een netwerk) en CD’s/DVD’s staan. Dat is met iPhoto niet mogelijk. Ik had dan ook liever gezien dat Apple voor iPhoto de richting van iTunes had gekozen. Daar kan je handmatig muziek aan je Bibliotheek toevoegen en op de plaats laten staan. Instelbaar in de voorkeuren. Je hebt in ieder geval de keuze. Bij iPhoto moet je ze importeren en ben je de controle over de locatie kwijt.

Wellicht ten overvloede ik vind dat er mooie features in iPhoto zitten en zit hier niet om iPhoto af te kraken of iView Media te promoten. Maar ik maak zo’n 5000 foto’s per jaar en de onoverzichtelijke manier waarop iPhoto hiermee omgaat, heeft mij doen besluiten om iView Media te gebruiken.

[quote:a1bb19eeaf="WizArt"]EN ik weet precies waar m'n bestanden staan in een mappenstructuur die ik zelf bepaal. Ook als ze op verschillende HD's (eventueel in een netwerk) en CD's/DVD's staan[/quote:a1bb19eeaf] Maar ik zit dus juist in de situatie dat ik een mappen-structuur niet meer kan gebruiken.

Ik sorteer namelijk op meerdere manieren, afhankelijk van de situatie, maar ik gebruik steeds dezelfde bestanden. Dan zou ik dus dubbele bestanden krijgen, omdat ik ze in meerdere mappen moet plaatsen, afhankelijk van de manier van sorteren. Open ik de volgende keer een foto in Photoshop en corrigeer ik wat, moet ik vervolgens gaan kijken in welke andere mappen die foto ook staat, om die te vervangen voor de nieuwere versie. In iPhoto heb ik dat niet. Verander ik de foto, staat de nieuwe versie gelijk in alle mappen.

Maar dat houdt wel in dat je iPhoto als een fotoFinder moet gebruiken. Om een foto in Photoshop te bewerken, of zelfs alleen maar te verwijderen, moet je iPhoto starten.

[quote:8a70da3d9f="wjgmspeedy"]Maar dat houdt wel in dat je iPhoto als een fotoFinder moet gebruiken. [/quote:8a70da3d9f] Sterker nog, daar is het voor gemaakt. :wink:

Ok die zit. :) Maar toch blijft het natuurlijk de voorkeur van de gebruiker. Sommige mensen gebruiken Dreamweaver, andere zweren bij GoLive, en hetzelfde geldt voor fotobeheerprogramma's.

[quote:9e9e7e534f="unSOUND"] Maar ik zit dus juist in de situatie dat ik een mappen-structuur niet meer kan gebruiken.

Ik sorteer namelijk op meerdere manieren, afhankelijk van de situatie, maar ik gebruik steeds dezelfde bestanden. Dan zou ik dus dubbele bestanden krijgen, omdat ik ze in meerdere mappen moet plaatsen, afhankelijk van de manier van sorteren. Open ik de volgende keer een foto in Photoshop en corrigeer ik wat, moet ik vervolgens gaan kijken in welke andere mappen die foto ook staat, om die te vervangen voor de nieuwere versie. In iPhoto heb ik dat niet. Verander ik de foto, staat de nieuwe versie gelijk in alle mappen.[/quote:9e9e7e534f]

heb je wel eens goed gekeken op welke manier je je foto’s kunt sorteren in iview?
Dat is bijna ontelbaar. Hieronder een aantal screendumps om je een idee te geven, verder kun je aan al je foto’s ook nog zelf zoektermen meegeven, zoveel als je maar wilt.

[img:9e9e7e534f]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/sorteren01.jpg[/img:9e9e7e534f]
[img:9e9e7e534f]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/sorteren02.jpg[/img:9e9e7e534f]
[img:9e9e7e534f]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/sorteren03.jpg[/img:9e9e7e534f]
[img:9e9e7e534f]http://home.wanadoo.nl/franzle/macosx/sorteren04.jpg[/img:9e9e7e534f]

je kunt overigens zelf kiezen wat je allemaal van het sorteren wilt gebruiken.
Ik wil verder niet dat je overstapt of iets dergelijks, maar wil even duidelijk maken dat iview nog weleens onderschat wordt omdat sommige mensen onvoldoende weten hoe het werkt.

verder kun je zelf ook een nieuwe indeling maken in iview die dan weer los staat van je originele structuur, zo kun je in iview dus foto’s in meerdere mappen zetten zonder dat ze fysiek op je harde schijf dubbel komen te staan, op die manier hoef je dus maar 1x je foto aan te passen.

Plus de mogelijkheid om catalogi te maken van films, audio, pdf's, fonts. (Hoewel het daar natuurlijk niet om gaat in dit topic). Verschillende media die bijvoorbeeld bij één project horen, zet je samen in een enkele catalogus.

[quote:7db6c9dd59="was frans"]heb je wel eens goed gekeken op welke manier je je foto's kunt sorteren in iview?[/quote:7db6c9dd59] Het ging om foto's te sorteren via map-in-map principe met de finder... niet via iPhoto of iView...

ik weet waar het over gaat, ik reageer op een stuk van jouw eigen tekst. Je schrijft ergens dat met jouw manier van sorteren (ivm dubbele foto's) iview geen optie zou zijn. En dan een verhaal over dubbele foto's enzovoort.

[quote:211b8f560e=“unSOUND”]
Maar ik zit dus juist in de situatie dat ik een mappen-structuur niet meer kan gebruiken.

Ik sorteer namelijk op meerdere manieren, afhankelijk van de situatie, maar ik gebruik steeds dezelfde bestanden. Dan zou ik dus dubbele bestanden krijgen, omdat ik ze in meerdere mappen moet plaatsen, afhankelijk van de manier van sorteren. Open ik de volgende keer een foto in Photoshop en corrigeer ik wat, moet ik vervolgens gaan kijken in welke andere mappen die foto ook staat, om die te vervangen voor de nieuwere versie. In iPhoto heb ik dat niet. Verander ik de foto, staat de nieuwe versie gelijk in alle mappen.[/quote:211b8f560e]

Wil alleen maar even duidelijk maken dat dat verhaal niet klopt, je kunt meer met iview dan alleen maar een zelfgemaakte mappenstructuur inladen, het is gewoon een professioneel beheer programma en wordt gebruikt op plaatsen waar je aan iphoto helemaal niks zou hebben, iphoto is vooral bedoelt voor de thuisgebruiker. je hoort mij verder nergens vertellen dat iphoto kut is oid. Ik vertel je alleen wat je blijkbaar niet weet van iview maar waar je wel duidelijk een mening over hebt.

[quote:a9760bac7f="was frans"]Je schrijft ergens dat met jouw manier van sorteren (ivm dubbele foto's) iview geen optie zou zijn.[/quote:a9760bac7f] Nee, ik schreef dat omdat sorteren met de finder geen optie meer is voor mij. Of iemand nu iView of iPhoto gebruikt moet hij/zij helemaal zelf weten, maar behoud van de mappenstructuur is voor mij niet meer van belang, dus is het voor mij ook geen reden om iView te nemen in plaats van iPhoto, dat was mijn statement...