iPhoto kalender functie review

[b:5568f86eb4]Inleiding[/b:5568f86eb4] Zoals bijna iedereen hier wellicht weet zit er in iPhoto 6 een optie om, naast de bekende fotoboeken, nu ook kalenders en kaarten te bestellen. Ik heb deze functie geprobeerd en het leek mij wel leuk om jullie mijn ervaring te vertellen zodat jullie er ook wat aan hebben.

Ik heb foto’s gebruikt van mijn wintersport vakantie met kerst. Ik heb zowel foto’s van mijn digitale camera met een resolutie van 2560x1920, mijn telefoon met een resolutie van 1632x1224 als de telefoon van mijn broer met een resolutie van 640x480 gebruikt. Dit heb ik expres gedaan om te kijken hoe de kwaliteit van de foto’s zich tot elkaar verhoudt.

[img:5568f86eb4]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11733[/img:5568f86eb4]
[b:5568f86eb4]
iPhoto voorbereiding[/b:5568f86eb4]
Ik heb de gebruikte foto’s een klein beetje bewerkt om ze tot een iets betere kwaliteit te brengen met de iPhoto bewerk functie(fantastisch zo fullscreen editen!!) Waarna ik het fotoalbum met de gewenste foto’s selecteerde en en klikte op kalender. Hierna ging het gewoon lekker simpel zo als te verwachten was, gewoon lekker slepen. Ook kon ik de foto’s, door er op te dubbelklikken, nog gewoon bewerken nadat ik ze toegevoegd had aan de kalender. Makkelijk dus!
Levering[/b:5568f86eb4]
Ik heb de bestelling gedaan op 16 januari, iPhoto gaf aan dat de levertijd 4 tot 5 werkdagen zou zijn. Dit bleek achteraf de tijd te zijn tot de verzending, ik kreeg toen opnieuw een mailtje waarin stond dat de kalender verzonden was alleen dat het nog 7 tot 9 dagen zou duren tot ik hem werkelijk zou ontvangen. En inderdaad na 7 werkdagen heb ik hem ontvangen.

[img:5568f86eb4]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11734[/img:5568f86eb4]

[b:5568f86eb4]Eerste indruk[/b:5568f86eb4]
De kalender was netjes verpakt, een gewoon bruine kartonnen doos voor de verzending waarin een mooie apple doos zat waarin de kalender (in een plastic hoesje) zich bevondt. Het eerste wat mij opviel dat hij toch redelijk klein was (ik had de “belangrijke datum” variant gekozen, de grootste). Wat mij ook opviel dat het gebruikte papier erg dik en kwalitatief er hoog was.

[img:5568f86eb4]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11735[/img:5568f86eb4]
[size=9:5568f86eb4]De verpakking[/size:5568f86eb4]
Kwaliteit[/b:5568f86eb4]
Zo als ik hier boven al aangaf het papier(bijna karton) is mooi stevig en ziet er zeker niet goedkoop uit. De druk kwaliteit is ook goed, vooral de foto’s die ik met mijn digitale camera gemaakt had zijn zeker goed! De foto’s van m’n telefoon waren ook goed echter de foto van de andere telefoon (zie inleiding) was wel wat minder wat echter ook te verwachten was. iPhoto gaf dit trouwens ook al aan toen ik de foto in de kalender sleepte doormiddel van een geel driehoekje die zei dat de kwaliteit misschien niet voldoende zou zijn.

[img:5568f86eb4]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11736[/img:5568f86eb4]
Conclusie[/b:5568f86eb4]
Ik vindt het een geslaagde aanschaf het enige grote nadeel wat ik kan noemen is de prijs, namelijk 28 euro inclusief verzendkosten. Je krijgt dan weliswaar een kalender van goede kwaliteit en helemaal zoals je het zelf wilt. Mensen die verwachten dat het een grootte kalender is moeten nog even twee keer nadenken voor dat ze er één bestellen want het formaat is niet erg groot!

[img:5568f86eb4]http://forum.macosx.nl/album_pic.php?pic_id=11737[/img:5568f86eb4]
[size=9:5568f86eb4]Het formaat kan je hier mooi zien ten opzichte van een bekend toetsenbord[/size:5568f86eb4]

Leuk review! Overigens vind ik 28 euro niet eens zo heel veel voor een full colour kalender van een goede kwaliteit. Of ben ik gek? :)

Echt een leuk review! :D

Bedankt voor deze info, voor 28 euro kun je hem zelft toch echt niet maken. :P

Ja dit soort reviews mogen van mij wel op de voorpagina van Maxosx.nl!

[quote:018dc4dae1="macbos"]Bedankt voor deze info, voor 28 euro kun je hem zelft toch echt niet maken. :P[/quote:018dc4dae1]

tja ik moet denk ik niet omrekenen naar guldens (toch 60 piek) en dan lijkt het tog ineens wel weer veel:P maar je hebt gelijk valt ook mee voor wat je er voor krijgt!

[quote:f4845d5686="riniton"]Ja dit soort reviews mogen van mij wel op de voorpagina van Maxosx.nl![/quote:f4845d5686] Helemaal waar (en daar wordt dus aan gewerkt) :)

Toffe review.

Ik wil graag kaartjes gaan laten afdrukken via iPhoto. Alleen ik heb de (Nederlandse) prijzen nog niet kunnen vinden op de website van Apple.

Hoe heb jij dat gedaan met je kalender?

Zou leuk zijn wanneer er ook iemand zou zijn die zo'n zelfde soort review zou maken van een fotoalbum. Heb er vorige week zelf eentje gemaakt en besteld en ben erg benieuwd.

[quote:42430cc57c="Bezierman"]Toffe review.

Ik wil graag kaartjes gaan laten afdrukken via iPhoto. Alleen ik heb de (Nederlandse) prijzen nog niet kunnen vinden op de website van Apple.

Hoe heb jij dat gedaan met je kalender?[/quote:42430cc57c]

je kan de prijzen zien als je gaat bestellen (waar je kan kiezen wat voor betaal methode en de hoeveelheid).

[quote:0ae5dc4b66="Audio Bully"]Zou leuk zijn wanneer er ook iemand zou zijn die zo'n zelfde soort review zou maken van een fotoalbum. Heb er vorige week zelf eentje gemaakt en besteld en ben erg benieuwd.[/quote:0ae5dc4b66]

kijk eens aan die was er al :: klik

Joh darh, bedankt, heb ik helemaal gemist.

[quote:f62b565e9a="Audio Bully"]Joh darh, bedankt, heb ik helemaal gemist.[/quote:f62b565e9a]

owja, steve zei trouwens wel tijdens de keynote op macworld dat de kwaliteit van de foto’s in fotoboeken verhoogd waren dus waarschijnlijk is jouw fotoboek beter dan die uit die review :slight_smile:

Nou dat hoop ik dan maar! Heb veel paginavullende beelden gebruikt, die moeten wel van topkwaliteit zijn natuurlijk. Kreeg ook nergens de melding dat het niet goed zou zijn overigens. Zie het wel.

Enne.....ik wil niet lullig zijn.....je zult zelf wel goede herinneringen aan die vakantie hebben, maar voor een buitenstaander ziet het uit als een 'gewone' kalender. Als je daarentegen (nog) meer persoonlijke foto's gebruikt, en iedereen zich zal verbazen over de leuke familie(?)kalender, of de leuke punnik-verenigingskalender die 28 Euri al helemaal niet verkeerd is. Toch ? Leuke review !! Ik had al een paar fotoboeken, maar een kalender komt er ZEKER ook.

[quote:4c0225a636="darh"][quote:4c0225a636="Audio Bully"]Zou leuk zijn wanneer er ook iemand zou zijn die zo'n zelfde soort review zou maken van een fotoalbum. Heb er vorige week zelf eentje gemaakt en besteld en ben erg benieuwd.[/quote:4c0225a636]

kijk eens aan die was er al :: klik[/quote:4c0225a636]

Dat is een review van iPhoto 5, in iPhoto 6 zijn er een pak meer mogelijkheden voor drukwerk, en ook de kwaliteit van de druk is gevoelig opgeschroefd. Een nieuwe review is dus degelijk wel aan de orde, en volgens Stof wordt daar dus al aan gewerkt. Nog even geduld dus!

Hij ziet er inderdaad goed uit, al is de prijs en de levertijd wat hoog.

Een goed alternatief (als je VPC hebt) is te vinden op http://www.colormailer.nl hier is een photobook optie waar ook kalenders onder vallen.
Super kwaliteit (iets minder speels) maar voor een betere prijs € 19,50 (incl. verzendkosten) en in 5 dagen in huis.

Desalnietemin een leuk review.

nu ben ik vergeten te kijken (via prefsetter) of de verstuurde/gewenste DPI op 150 of 300 staat. Of gaat dit bij iPhoto6 automatisch beter op een hogere resolutie/kwaliteit ?

[quote:1e05c33271="iMakkie"]Hij ziet er inderdaad goed uit, al is de prijs en de levertijd wat hoog.

Een goed alternatief (als je VPC hebt) is te vinden op http://www.colormailer.nl hier is een photobook optie waar ook kalenders onder vallen.
Super kwaliteit (iets minder speels) maar voor een betere prijs € 19,50 (incl. verzendkosten) en in 5 dagen in huis.

Desalnietemin een leuk review.[/quote:1e05c33271]

Volgens mij werkt de photobook optie alleen onder Windows.
Ik zie namelijk op site staan :

[i:1e05c33271]The Colormailer Photobooks runs on Windows 95, Windows 98, Windows 2000, or Windows XP.
256 Mb RAM Memory is recommended.[/i:1e05c33271]

Of heb ik het mis ?

[quote:2437bb7c6e="rainman"][quote:2437bb7c6e="iMakkie"]Hij ziet er inderdaad goed uit, al is de prijs en de levertijd wat hoog.

Desalnietemin een leuk review.[/quote:2437bb7c6e]

Volgens mij werkt de photobook optie alleen onder Windows.
Ik zie namelijk op site staan :

[i:2437bb7c6e]The Colormailer Photobooks runs on Windows 95, Windows 98, Windows 2000, or Windows XP.
256 Mb RAM Memory is recommended.[/i:2437bb7c6e]

Of heb ik het mis ?[/quote:2437bb7c6e]

Nee hoor, je hebt het niet mis. iMakkie schrijft ook dat je VPC moet hebben…