iPhoto: Manier van ordenen

Hoe ordert iPhoto haar foto's??... ik snap er geen kont van. Ik heb mijn foto's ingeladen en nu staan ze in de library map in 10 verschillende mappen verdeeld... Is niet echt overzichtelijk voor mij en weerhoud mij ervan om het te gebruiken..

iemand een idee??..

Daarom gebruik ik iPhoto ook niet ;)

In principe werkt iPhoto hetzelde als iTunes. Alle foto's komen in de centrale bibliotheek en van daaruit kan je mappen maken. En verder kan je je foto's sorteren op datum, filmrol, handmatig, op trefwoord, op titel en op beoordeling. En overigens is iPhoto 5.0.1 een geweldige verbetering t.o.v. nummer 4. Vooral wat betreft het bewerken van foto's

Ik kom eigenlijk nooit in die mapppen die iPhoto aanmaakt. Die zijn inderdaad niet de overzichtelijkste in hun soort. Maar ik doe alles vanuit iPhoto zelf. Gewoon fotoos selecteren en dan naar een map slepen om ze te kopieren. Werkt eigenlijk heel goed.

Maar de mappen staan idd op datum, hoe zou jij het anders willen dan? Op kleur? :wink:

volgens mij zijn hier al verschillende draadjes over geweest. Even zoeken levert je vast een hoop info op.

Zolang je iphoto gebruikt voor het ordenen, beheren en exporteren van je foto’s is er niks aan de hand. Je moet even afleren je foto’s ook nog via de Finder te willen beheren. Daar heb je nu dus iphoto voor.

Overigens wordt iphoto steeds sneller en beter, dus het hangt er ook maar vanaf welke versie je gebruikt.

Er zijn ook alternatieven zoals iview ofzoiets. Maar of dat beter werkt weet ik niet.

Als ik het goed heb begrepen stopt iPhoto je foto's in mappen die jaren, maanden en dagen voorstellen. Dus een foto die je op 14 maart 2005 gemaakt hebt, komt in de map 2005314 terecht.

iPhoto is beheersoftware... dus zodra je iPhoto je foto's laat beheren, moet je je er niet mee gaan bemoeien... waar iPhoto de bestanden neergooit is niet meer belangrijk, jij kunt alles doen vanuit het venster van iPhoto.

@ Ridder

Klopt maar hou er wel rekening mee dat als je de datum van je camera niet goed hebt staan (als je bijvoorbeeld te lang zonder batterijen hebt gezeten) die data dan niet meer kloppen. Voor de rest sluit ik me aan bij het idee dat je er het beste gewoon niet op die manier mee moet werken.

Dat noem ik de Windows manier. Klooien in de mappen achter het programma. Waarom zou als je een perfect werkend programma hebt?

Als je een perfect werkend programma hebt ja, helaas is iPhoto dat niet. Geen enkel programma is perfect werkend, en daarom wil ik graag mijn bestanden zelf beheren. iPhoto heb ik dus niet geïnstalleerd, ik gebruik iView Media Pro. Ik denk dat de voor en tegenstanders van iPhoto het nooit eens zullen worden. :wink:

Nadeel is dat de meeste mensen niet van iPhoto houden omdat ze denken dat het niet veel kan. iPhoto heeft veel meer opties dan men denkt...

Helemaal mee eens! En dan hebben we het dus over een gratis bij een Apple geleverd programma dat zeer geschikt is voor de fanatieke particulier. De professionele gebruikers onder ons hebben hier niets aan, hoogstens als archivering software. Maar die moeten sowieso naar de zwaar betaalde software uitwijken.

[quote:07bf0a57ed="Mackapoen"]...hou er wel rekening mee dat als je de datum van je camera niet goed hebt staan (als je bijvoorbeeld te lang zonder batterijen hebt gezeten) die data dan niet meer kloppen.[/quote:07bf0a57ed] Tja, dat geldt natuurlijk voor elk beheerprogramma! Een digitale gemaakte foto geeft je veel extra info, maar als je al niet eens de tijd/datum in een camera goed zet... :?

In iPhoto 5 kan je middels 'Calander View' zoeken op datum. Echt superhandig en je hebt die hele mapstructuur dan toch niet nodig. En smart-folders moet je ook niet onderschatten, dat kan in de Finder niet zo makkelijk hoor!

[quote:631c39acac="Mark2"]Helemaal mee eens! En dan hebben we het dus over een gratis bij een Apple geleverd programma dat zeer geschikt is voor de fanatieke particulier. De professionele gebruikers onder ons hebben hier niets aan, hoogstens als archivering software. Maar die moeten sowieso naar de zwaar betaalde software uitwijken.[/quote:631c39acac]

Vertel eens, welke software is echt noodzakelijk om professioneel te kunnen werken dan? (met uitzondering van photoshop etc). Volgens mij hangt je professionaluisteit niet af van het wel of niet gebruiken van iPhoto.

Ik doelde uiteraard wel op software als Photoshop, daar kan je als fotograaf tenminste echt wat mee. En daar komt iPhoto niet bij in de buurt. Hoeft ook niet wat mij betreft, veel te uitgebreid en dus ingewikkeld programma. Nogmaals: iPhoto is een uitstekend programma voor de particulier. En de archivering is misschien makkelijk voor de echte fotograaf maar dat zit waarschijnlijk ook wel op een perfecte manier ingebouwd in Photoshop. Ik moet de eerste fotograaf (die ervan moet leven én goed is) nog tegenkomen die alleen iPhoto gebruikt.

Maar nu heb je het over twee verschillende dingen... Het archiveren van foto's en het bewerken van foto's. Archiveren gaat perfect in iPhoto. Ja, voor het bewerken (al is het alleen al kleuren aanpassen) zou ik idd sneller Photoshop gebruiken. Maar dit draadje ging toch overde structuur die iPhoto aanbrengt in de mappen? En die vind ik eigenlijk wel goed, vooral in de laatste twee versies van iPhoto.

Je hebt gelijk, we dwaalden wat af. Ik laat het hierbij.

[quote:0106b30e61="Mark2"]In principe werkt iPhoto hetzelde als iTunes. Alle foto's komen in de centrale bibliotheek en van daaruit kan je mappen maken. En verder kan je je foto's sorteren op datum, filmrol, handmatig, op trefwoord, op titel en op beoordeling. En overigens is iPhoto 5.0.1 een geweldige verbetering t.o.v. nummer 4. Vooral wat betreft het bewerken van foto's[/quote:0106b30e61]

svp corrigeer mij als ik nu onzin uitkraam, ik heb het idee dat het grote verschil tussen iphoto en itunes is dat als je bijv. de naam van een artiest in itunes veranderd het progamma het document veranderd maar als je in iphoto bijv de naam van een foto veranderd, veranderd niet de documentsnaam van de foto.
en als je bijv een comentaar aan een nummer geeft word dit aan het bestand toegevoegt zodat als ik dit nummer op een andere computer zet ik dit comantaar ook heb
Maar in iphoto worden photo en informatie over de fotos los van elkaar bewaard. en als je een foto van uit iphoto exporteerd verliest je alle commentaar en keywords wat wel jammer is

Daar moet ik je gelijk in geven! Dat zou namelijk echt een perfecte oplossing zijn...

Waarschijnlijk met de release van Tiger, dat die informatie als meta-tags kunnen worden opgeslagen in de fotobestanden, en dat je zo met Spotlight je gemaakte kiekjes in een fractie van een seconde kunt terugvinden (ook weer zonder in de mappenstructuur van iPhoto te duiken!)