[ iPhoto ] Map met foto's toevoegen zonder te importeren?

Net zoals iTunes standaard staat ingesteld om geopende muziek direct te kopieëren naar zijn eigen mapje, wil iPhoto alles in zijn eigen mapjes hebben.

Hoe kan ik mijn eigen mappen toevoegen aan iPhoto, zonder dat ze gekopieerd moeten worden naar de iPhoto library? Dus wil ik enkel aan iPhoto laten weten waar ik mijn foto’s heb opgeslagen.

Dank voor de hulp!

Voor zover ik weet werkt dit alleen vanaf iPhoto versie 6;

Bij ‘preferences’ onder tabblad ‘advanced’:

‘copy files to iPhoto Library…’ uitvinken

(of uiteraard de Nederlandstalige variant hiervan :slight_smile: )

Ik was inderdaad te vroeg met hulp vragen. Opeens zag ik deze optie.

Nu heb ik wel een andere vraag:
De thumbnails bestaan nu uiteraard slechts uit shortcuts naar de echte foto. Is het desondanks wel mogelijk om vanuit iPhoto ook het echte bronbestand te verwijderen, indien ik een thumbnail verwijder?

Durf ik niet te zeggen... gebruik zelf iPhoto vooral als 'snel-even-een-plaatje-uit-m'n-collectie-zoeker', niet als beheer-programma (beheer alles zeer ouderwets handmatig....)

Maar mocht je vanuit iPhoto je foto’s willen weggooien (en dus het beheer hier ook doen), is het misschien beter om iPhoto wél alle foto’s te laten kopiëren, en het beheer volledig in iPhoto te doen (anders doe je het deels handmatig, en deels in iPhoto, lijkt me erg verwarrend, en dus vragen om problemen???)

Maar misschien dat anderen hier een betere kijk op hebben…

Ik begin te geloven dat dit beter is ja. Ik heb net wat zitten spelen met o.a. de kleurtemperatuur in iPhoto. Na het aanpassen van een foto maakt iPhoto domweg een kopie en zet die alsnog in de eigen library map.

Zelfs bij het roteren van foto’s maakt iPhoto een kopie. Niet echt handig dus, want het orgineel staat dan nog steeds op zijn kant. Bovendien krijg ik op deze manier twee keer dezelfde foto op mijn harddisk. Eentje op zijn kant, en eentje recht :?

Front row ondersteund het ook niet als iPhoto de foto’s niet mag kopieëren. Hij speelt wel de foto’s af uit de mappen, maar geeft geen preview. Enkel de foto’s die je bijvoorbeeld geroteerd hebt, omdat die immers stiekem door iPhoto gekopieërd zijn.

Ik vind dit toch wel erg slecht hoor! :frowning:

[quote:f19f3bd0cf="G.T.C."]Na het aanpassen van een foto maakt iPhoto domweg een kopie...[/quote:f19f3bd0cf]

Vind ik zelf eigenlijk erg goed: wat je ook doet met je foto’s, doordat iPhoto bij bewerkingen een kopie maakt, kan je altijd terug naar je origineel! (maar je hebt gelijk, een kopie maken voor een rotatie van een foto is misschien een beetje overkill…)

Mee eens. Het kan ook een voordeel zijn. Maar dan moet men wel de mogelijkheid hebben om te kiezen.

Het grote nadeel van het kopiëren is dat de foto’s zo ver opgeborgen zitten. Even een foto openen in Photoshop is dan meteen zo’n gedoe.

[quote:e93e422315="G.T.C."]Het grote nadeel van het kopiëren is dat de foto's zo ver opgeborgen zitten. Even een foto openen in Photoshop is dan meteen zo'n gedoe.[/quote:e93e422315] Mogelijkheid 1: De foto slepen naar het Photoshop icoon in je dock

Mogelijkheid 2:
In de voorkeuren van iPhoto instellen dat bij dubbelklikken
op een foto deze wordt geopend in Photoshop.

Dank je wel. Dat is een goede oplossing. Even voor de zekerheid: Als ik een foto ga slepen naar het Photoshop icoon, wordt de foto dan niet gekopieerd naar een eigen photoshop folder? (Mijn ervaring met osx tot nu toe is dat er VEEL gekopieerd wordt)

Dan nog een andere vraag:
Ik heb nu dan toch ingesteld dat iPhoto de foto’s mag kopieëren. Opzich niet eens zo heel gek, want nu kan ik de filmrollen een eigen naam geven.
Het blijft echter nog steeds dat iPhoto de orginelen in een folder bewaart, en een kopie maakt zodra je ook maar de meest kleine wijziging maakt. Kan ik het maken van een kopie uitschakelen? Ik wil dat hij direct het orgineel aanpast.

[quote:18d25e33d6="G.T.C."]Zelfs bij het roteren van foto's maakt iPhoto een kopie. Niet echt handig dus, want het orgineel staat dan nog steeds op zijn kant. Bovendien krijg ik op deze manier twee keer dezelfde foto op mijn harddisk. Eentje op zijn kant, en eentje recht.[/quote:18d25e33d6] Wel handig: roteren IS bewerken; met een jpg verlies je namelijk informatie bij rotatie, dus terecht dat er een 'origineel' wordt gemaakt. [quote:18d25e33d6]Het blijft echter nog steeds dat iPhoto de orginelen in een folder bewaart, en een kopie maakt zodra je ook maar de meest kleine wijziging maakt. Kan ik het maken van een kopie uitschakelen? Ik wil dat hij direct het orgineel aanpast.[/quote:18d25e33d6] Je moet niet zoveel willen. Wat is er mooier dan dat je ALTIJD naar het origineel terug kan, wat er ook gerommeld is met de foto. HD ruimte is er toch in overvloed. En anders moet je gewoon een ander fotobeheer programma gebruiken.

[quote:51d54770da="G.T.C."]Even voor de zekerheid: Als ik een foto ga slepen naar het Photoshop icoon, wordt de foto dan niet gekopieerd naar een eigen photoshop folder ?[/quote:51d54770da] Nee, maar na een bewerking in Photoshop zal iPhoto het origineel verplaatsen naar zijn gereserveerde map "originals".

[quote:51d54770da=“G.T.C.”](Mijn ervaring met osx tot nu toe is dat er VEEL gekopieerd wordt)[/quote:51d54770da]
Dat lijkt zo. iPhoto en iTunes zijn speciaal ontwikkeld om bestanden te beheren. Dat doen ze dus ook het beste als je dat aan hun overlaat. Dus is er een systeem gemaakt waarin jij je bestanden gewoon aan iPhoto en iTunes geeft, en zij die opslaan op een plek die zij logisch vinden. Daarna kun je je originelen dus weg gooien. Let wel: dit systeem werkt alleen als je dat aan hebt staan in de voorkeuren.

[quote:51d54770da=“G.T.C.”]Het blijft echter nog steeds dat iPhoto de orginelen in een folder bewaart, en een kopie maakt zodra je ook maar de meest kleine wijziging maakt. Kan ik het maken van een kopie uitschakelen? Ik wil dat hij direct het orgineel aanpast.[/quote:51d54770da]
Nee. Om de doodsimpele reden dat 6 van de 10 mensen spijt krijgt van een verandering, en het dan een gerust gevoel is als je weet dat je het origineel ook nog hebt. Er zijn wel programma’s gemaakt speciaal om die originelen te zoeken en wissen, maar persoonlijk ben ik daar een tegenstander van. Schijfruimte besparen door geen backup van je dierbare foto’s te maken vind ik verkeerde zuinigheid. Er zijn betere manieren om schijfruimte te besparen…

Update:

Ligt het aan mij of is iPhoto gewoon een enorm slechte foto manager?
Nu kom ik er achter dat als je met een rechtermuis-klik een foto in de prullenbak gooit, de foto helemaal niet verwijderd wordt.

Oke, ik weet inmiddels dat iPhoto de orginele foto’s graag onaangetast laat. Dus dat de foto in het mapje ‘originals’ blijft staan kan ik nog een klein beetje begrijpen. Maar als je de foto hebt moeten roteren, maakt iPhoto een kopie in het mapje ‘modified’. En daar staat de foto ook nog nadat deze verwijderd is in iPhoto. En om het nog erger te maken… Zelfs de thumbnails in het mapje ‘Data’ laat hij gewoon lekker staan.

Volgens mij is het beter om zelf de foto’s te managen.
Is er een goed programma om snel (liefst full screen) door een mapje met foto’s te bladeren, die lossless kan roteren, en direct je foto kan verwijderen?

[quote:4b0adbe045="G.T.C."]Ligt het aan mij of is iPhoto gewoon een enorm slechte foto manager?[/quote:4b0adbe045] Het ligt aan jou. Je bent te ongeduldig. Je trekt namelijk conclusies zonder je in het programma verdiept te hebben...

[quote:4b0adbe045=“G.T.C.”]Nu kom ik er achter dat als je met een rechtermuis-klik een foto in de prullenbak gooit, de foto helemaal niet verwijderd wordt.[/quote:4b0adbe045]
iPhoto heeft een eigen prullenmand. Dat voorop. Daar komt nog bij dat je foto’s in de bibliotheek staan, en een selectie kun je in een album plaatsen. Een foto uit een album weggooien verwijderd dus ook alleen de foto uit het album, niet uit de bibliotheek. Als je dat wilt doe moet je de foto wissen met de toetscombinatie alt+delete

[quote:4b0adbe045=“G.T.C.”]En om het nog erger te maken… Zelfs de thumbnails in het mapje ‘Data’ laat hij gewoon lekker staan.[/quote:4b0adbe045]
Thumbails worden om de zoveel tijd opnieuw opgebouwd, en dan worden de overbodige dus niet opnieuw aangemaakt. Je kunt dit proces ook handmatig starten door iPhoto op te starten met de alt- en appletoets ingedrukt

[quote:4b0adbe045=“G.T.C.”]Volgens mij is het beter om zelf de foto’s te managen.[/quote:4b0adbe045]
Volgens mij is het beter om gewoon ermee te gaan werken en wat meer geduld te hebben. Al je klachten zijn tot nu toe gebaseerd op het niet weten van de werking van iPhoto… en onterecht dus. Dat jij een functie niet binnen 5 seconden gevonden hebt betekend niet dat de functie er niet is. En dat jij de werking ergens niet van weet, betekend niet dat het dus geen functie heeft.

[quote:c53e37b4b8="unSOUND"][quote:c53e37b4b8="G.T.C."]Ligt het aan mij of is iPhoto gewoon een enorm slechte foto manager?[/quote:c53e37b4b8] Het ligt aan jou. Je bent te ongeduldig. Je trekt namelijk conclusies zonder je in het programma verdiept te hebben...[/quote:c53e37b4b8] Sterker: je verdiept je te veel in de materie! Ga gewoon aan het werk met iPhoto en geniet ervan. Het is gemaakt (zoals zoveel bij Apple) om er gewoon mee te werken zonder je druk te hoeven maken. Doe dat dan ook niet. Later, als je wat meer thuis bent in het programma, kun je het alsnog op zijn merites beoordelen, e.e.a. aan instellingen veranderen, of een ander progje zoeken...

@ Oppie en unSOUND: Dank voor jullie reactie.

Het is niet de bedoeling om over te komen alsof ik op zoek ben naar minpunten. Ik probeer juist zoveel mogelijk de werking van iPhoto te begrijpen.

Ik geef je gelijk dat ik mijn conclusie betreffende iPhoto iets te snel klaar had staan. Laat ik bij deze herformuleren wat ik wil doen met iPhoto zodat jullie mij daarbij kunnen helpen.

Schijfruimte is voor mij wel degelijk van belang, dus ik probeer om zo min mogelijk overbodige bestanden te bewaren. (Overigens maak ik altijd een backup van mijn foto’s op een externe HD. Want inderdaad, belangrijke foto’s kun je maar beter goed veilig stellen.)Roteren is normaal gesproken inderdaad een bewerking waarbij informatie verloren gaat. Er zijn echter ook apps die lossless kunnen roteren.

[b:87f3bf8b38]Vraag 1: Is er bij jullie een dergelijk programma bekend?[/b:87f3bf8b38]

Als ik iPhoto gebruik als foto manager wil ik tijdens het browsen foto’s kunnen verwijderen die ik toch niet wil hebben.

[b:87f3bf8b38]Vraag 2: Wat zouden de stappen moeten zijn om op een juiste manier één of meerdere foto’s te verwijderen. En dan bedoel ik dat ook het orgineel verwijderd wordt.[/b:87f3bf8b38]
[color=red:87f3bf8b38]EDIT: Sorry, niet goed gelezen. Met alt-delete verwijder ik een foto compleet dus?[/color:87f3bf8b38]

[b:87f3bf8b38]Vraag 3: Als ik een filmrol versleep naar het linker venster (waar ook de prullenbak staat), kopieërt hij dan de foto’s of maakt hij een verwijzing? De reden dat ik de filmrollen daar naar toe wil slepen is omdat ik dan in front row direct een filmrol kan starten.[/b:87f3bf8b38]

1: Nee. Maar als je echt schijfruimte wilt winnen door die originelen te verwijderen kun je dat doen met het programma "iPhoto diet"

2: Een foto compleet verwijderen kan door te bladeren in de bibliotheek, en niet in een album. Daarna gewoon de prullenmand legen ( menubalk )

3: Dan zijn albums, en dat zijn gewoon verwijzingen naar foto’s in de bibliotheek.

Oke, mijn dank voor alle uitleg en ondersteuning.

Ik ga hiermee aan de slag en zal eens rustig bekijken hoe dit allemaal bevalt.

Duik er lekker in, en laat je niet uit het veld slaan door dingen die je niet begrijpt, of dingen die je denkt te missen. iPhoto heeft veel meer mogelijkheden en voordelen dan je op het eerste oog ziet.

:slight_smile:

Ik denk dat iphoto inderdaad prima kan voldoen. Het is nu zaak dat ik een andere manier van werken aan leer hè :). Dat is gewoon even wennen.

Hier nog een tip voor de lezers van dit topic die net als mij iPhoto enkel als foto browser willen gebruiken. (dus niet in iPhoto foto’s willen bewerken en geen dubbele bestanden willen bewaren)

Met de app GraphicConverter kun je lossless je foto’s roteren. Dit doe je dan uiteraard voordat je de foto’s in iPhoto gaat importeren, zodat je in iPhoto niks meer hoeft te bewerken. (en dus ook geen extra bestanden op je schijf krijgt)

Hallo!

Ik vind dit een SUPER POST!!

Kan deze niet gesticked worden?
Door deze post komt denk ik veel aan het daglicht, waar beginners met iPhoto allemaal tegenaan lopen. Waaronder ook ik! Ondertussen mega iPhoto fan!!

En dit allemaal met een leuke critische blik op de zaak.

thanks