iphoto opruimen

Ik wil mijn iphoto bibliotheek met actuele foto’s wat kleiner maken. Mbv iphoto library manager verplaats ik gebeurtenissen naar andere bibliotheken. De actuele bibliotheek bevat 16000 foto’s, het bestand is ook wat groot geworden met 129 Gb.

Alleen, iTunes synct maar met 1 bibliotheek.
Waar ik nu tegen aan loopt is dat wanneer ik een gebeurtenis heb verplaatst cq verwijderd uit mijn actuele bibliotheek waar itunes en iphones mee syncen dat dan de slimmen mappen en albums niet meer volledig zijn. Terwijl het leuk zou zijn om die mappen volledig te houden op de gesyncte apparaten.
Ik dacht ik maak van de slimme mappen een echt album, maar dat werkt dus niet, dat album wordt dus ook leger bij verwijderen van de gebeurtenis.
Hoe kan ik nu de foto’s van voor 2012 straffeloos verwijderen naar een bibliotheek 2012 en tegelijk de inhoud van bijv de slimme map 5* foto kind compleet houden?

Een slimme map is niet meer dan een filter: “Laat me de foto’s uit de bibliotheek zien die voldoen aan deze voorwaarden.” Haal je een foto uit de bibliotheek, dan verdwijnt die daarom natuurlijk ook uit alle slimme mappen die hem weergaven. Maak je daarna een echt album ervan, tja, die foto is er niet meer dus die zal niet in het album komen.

Ik denk dat de enige oplossing voor je is om alles in één bibliotheek te houden.

Wat is überhaupt de reden dat de bibliotheek kleiner moet? Je kunt het beste een bibliotheek houden, maar als ruimte gebrek een probleem is, dan zijn er wel oplossingen waarbij je nog steeds een bibliotheek hebt, maar de foto’s b.v. op een externe schijf staan.

Het bestand is erg groot geworden. iPhoto kan er nog prima mee omgaan maar ik heb ook wel gelezen dat een bibliotheek niet veel groter moet zijn dan 10.000 plaatjes.