iPhoto probleem

Ik heb onlangs upgedate naar iLife '06. Ik wou vandaag wat fotos bekijken in iphoto dus hij vroeg om mijn bibliotheek bij te werken. Als ik dit deed zij hij dat hij dit niet kon doen omdat fotos in mijn albums beveiligd zijn. Ik ga naar mijn albums in de finder. Ik selecteer al de fotos die ik daar heb en ga naar de info. Ik vink "Beveiligt" uit en klik op "op alles toepassen. Hij zegt dat ik geen bevoegdheid heb voor dat te doen.

Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen anders moet ik bij meer dan 300 fotos het vinkje manueel weg doen…

Alvast Bedankt

Heb je zelf enig idee waarom die beveiliging staat aangevinkt?

Omdat de meeste fotos van zo een kodak cd komen...

Heb ik geen ervaring mee.

[url=http://www.gideonsoftworks.com/filexaminer.html]FileXaminer to the rescue[/url]

Het kan ook via de terminal, maar dit is wel zo makkelijk, en het programmaatje zal je nog veel fijne diensten verlenen.

En photo-CD images zijn inderdaad altijd gelockt, kennelijk om te voorkomen dat je ongewild het origineel vern**kt

[quote:4e158ad816="Shadowfax"]Iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen anders moet ik bij meer dan 300 fotos het vinkje manueel weg doen...[/quote:4e158ad816] Alle betrokken foto's selecteren>menu Archief>Toon info [b:4e158ad816]met[/b:4e158ad816] de 'alt' toets ingedrukt houden selecteren (=Toon info-overzicht)>nu kun je in één keer de beveiliging wegvinken.

Foto's die van een cd komen zijn read-only omdat een cd dat is. Je zal in deat geval de foto's op read-write moeten zetten. Dat kan gewoon met de Finder.

Pbook

Ik gebruik nooit picture CDs: Ik laad mijn foto's naar de Mac, bewerk ze, gooi weg etc. Dan zet ik ze weer op de compactflash kaart en breng de naar de Hema om te printen. Komt geen CD aan te pas!

[quote:68e96464cd="Bor"]Ik gebruik nooit picture CDs: Ik laad mijn foto's naar de Mac, bewerk ze, gooi weg etc. Dan zet ik ze weer op de compactflash kaart en breng de naar de Hema om te printen. Komt geen CD aan te pas![/quote:68e96464cd]

Dat is heel fijn voor jou, maar toen jij zou oud was dat je nog niet wist dat een computer bestond werden films vaak gescand en daarna op een Photo-CD gezet. Een eigen format dat je in een aparte speler ook op de TV kon afspelen. Bijvoorbeeld. Kodak dacht dat dat de markt zou gaan veroveren, maar dat hebben ze mis gehad. Maar ondanks dat kun je natuurlijk ook nog op een stoffige plank een Photo-CD hebben liggen. Of een filmpje bij de Hema of Blokker laten digitaliseren…

Verder proberen we hier het gebruik weer in ere te herstellen dat als je niks zinnigs op een vraag te zeggen hebt je ook niks hoeft te posten.

Nou ja, die foto cd was nog van in de tijd dat we een fotocamera met filmjes hadden...

[quote="Deskman"][quote:5f29057406="Bor"]Verder proberen we hier het gebruik weer in ere te herstellen dat als je niks zinnigs op een vraag te zeggen hebt je ook niks hoeft te posten.[/quote:5f29057406]

Helemaal mee eens!!!

Groet, Jaap.

En Shadowfax, gaf mijn tip de oplossing voor jou?

Ik heb hetzelfde probleem. Ik kan toch moeilijk bij 8000 foto's manueel de bevoegdheden gaan wijzigen? Ik heb fileXaminer ondertussen gedownload, maar het helpt precies niet. Ofwel gebruik ik het niet goed, dat kan ook. Weet iemand raad?

Nee, ik heb nog altijd geen resultaat Reno heeft dus ook dat probleem, ben dus niet de enigste

Reno, als je mijn tip hierboven gebruikt, heb je het toch in een paar muisklikken voor elkaar?! :?

Edit: ik zie crossposting met Shadowfax. Wat lukt er bij jou dan niet op de door mij beschreven manier?

Jouw tip helpt een paar klikken, zeker, maar het blijft zo dat mijn iPhoto library honderden mapjes bevat (Ik importeer al mijn wallpapers ook in iPhoto, omdat ik ze zo aan mijn (breedbeeld)scherm kan aanpassen) Het is echt onbegonnen werk om voor alle (groepen van) foto's afzonderlijk de bevoegdheden te wijzigen.

Ik heb dan een nieuwe library geopend, en mijn oude geimporteerd, maar nu zit ik met heel veel dubbele foto’s én staan de originelen er terug bij (zo goed als al mijn foto’s zijn aangepast). Dat wordt dus een dagje alle overbodige foto’s wissen, tenzij iemand raad weet? Alvast bedankt!

Je zou dit kunnen doen: mapje maken op bureaublad>[b:d8045c8047]alle[/b:d8045c8047] foto's in iPhoto (let op, gewoon in het programma -zoals het hoort) selecteren en exporteren/slepen in dat mapje. Nu kun je alle foto's/plaatjes in dat mapje selecteren en op de manier zoals ik beschreef behandelen>wederom alle foto's [b:d8045c8047]in iPhoto[/b:d8045c8047] verwijderen (ze zitten dan nog altijd in de trashcan van iPhoto zelf>het mapje weer op iPhoto slepen en loslaten, waardoor de hele zaak opnieuw wordt geïmporteerd>klaar! 8)