iphoto vraag - volledig leegmaken

Hallo, Ik heb verschillende searches gedaan maar vond niet direct het "hoe".

Er staan nu 12.753 foto’s in mijn iPhoto ( iMac G5, versie nog zonder webcam ), met al mijn muziek erbij staat mijn harde schijf zo goed als vol … bijna alle foto’s zijn minimum 6Mp …

Sedert dat ik boven de 10,000, werkt mijn mac, van het moment dat ik Iphoto opstart gelijk een slak… Ik heb nu een volledige backup gemaakt van al mijn foto’s en zou mijn iPhoto volledig willen leegmaken… Met enkel alles te selecteren en in de prullenbak te smijten werkt het niet…

Weet iemand hoe ik dit kan doen… vauit Finder gewoon alle mappen wegsmijten zal wel geen goed idee zijn denk ik maar misschien kan iemand zeggen welke mappen ik zeker MOET laten staan…

Bedankt !

Tom

1) Gebruik je de juiste prullenmand? Je moet de prullenmand in iPhoto zelf gebruiken, niet die in het Dock. 2) En als je nu eens niet alle foto's ineens selecteert maar begint met een beperkt aantal?

De enige juiste manier om foto’s uit iPhoto te verwijderen is via de prullenmand in iPhoto. Ik zou niet in de Finder beginnen knoeien.

Edit: je kunt ook de foto’s selecteren, rechtsklikken en ‘Verplaats naar prullenmand’ aanklikken.

[quote:93825bd528="tvcke"]Sedert dat ik boven de 10,000, werkt mijn mac, van het moment dat ik Iphoto opstart gelijk een slak..[/quote:93825bd528] Klinkt als een foute camera die te grote EXIF bestanden maakt... iPhoto met die immers wel allemaal inlezen. Mijn Library is ook boven de 12.000 foto's, en gaat nog steeds als een speer.

Wat je kunt doen is het volgende:

• Verwijder de hele Library ( thuismap > afbeeldingen > iPhoto library )
( er vanuit gaande dat je alles hebt geback-upt. )

• Haal alle onnodige, vertragende info uit je foto’s met Small Image.
( http://www.versiontracker.com/dyn/moreinfo/macosx/25816 )

• Importeer alle foto’s weer met het Import script.
( Dit script maakt automatisch van elke map een album… scheelt je weer sorteren. )
http://www.antisound.nl/Mac/iPhoto_Import.zip

[quote:44bf10bb95="unSOUND"]http://www.antisound.nl[/quote:44bf10bb95] Is antiSOUND nog iets anders dan unSOUND? :P

antiSOUND is mijn tegenpool... a.k.a. mijn vriendin. :evil:

http://forum.macosx.nl/profile.php?mode=viewprofile&u=5992

Mijn iphoto gaat af en toe ook langzaam. Heb er nu bijna 16000 foto's in zitten. Ook vraagt ie af en toe om alles opnieuw op te bouwen (zelfs als ik dat al heb gedaan).

Wat voor informatie wordt als onnodig beschouwd met dat programma Small Image?

[quote:b298a5e1a2="Geeaar"]Wat voor informatie wordt als onnodig beschouwd met dat programma Small Image?[/quote:b298a5e1a2] Dat kun je zelf aangeven. Hij kan in ieder geval EXIF info, ICC profielen, Thumbnails en nog meer verwijderen.

Misschien een domme vraag (hoewel ik van mening ben dat een domme vraag, een vraag is die je niet stelt), maar waar dienen die exif info, icc profielen, thumbnails dan voor? Heb je er helemaal nooit iets aan? En wat kun je dan nog meer verwijderen?

En mocht je 1 of meerdere van bovengenoemde zaken echt niet nodig hebben, kun je dan niet in iphoto ergens instellen dat je die info niet meer wilt (voor de toekomstige foto’s)?

[quote:d9cd45fbcf="Geeaar"]waar dienen die exif info, icc profielen, thumbnails dan voor? Heb je er helemaal nooit iets aan?[/quote:d9cd45fbcf] EXIF info slaat dingen over de foto op. Bijvoorbeeld de instellingen van de camera die je toen gebruikt hebt. Dat kan handig zijn, maar er zijn ook zat mensen die er niks mee doen.

ICC profielen zijn kleurprofielen die je gebruikt als je erg kritisch bent met de kleuren. Echter gebruiken veel thuisfotografen heel die opties niet, en vormen dan dus ook “onnodige” balast.

Thumbnails zijn kleine versies van de foto die zijn opgeslagen als een icoon. Ook die info kan tot boven de 100 kb per foto oplopen, en dat kan dus zeker vertragend werken als je er meer dan 10.000 hebt.

Als deze opties moet je dus persoonlijk bekijken. De een doet er niks mee, en voor de ander zijn ze van groot belang.

[quote:d9cd45fbcf=“Geeaar”]En wat kun je dan nog meer verwijderen?[/quote:d9cd45fbcf]
Nog een aantal soorten van EXIF info, en je kunt er voor kiezen om de foto’s anders te comprimeren zodat ze kleiner zijn. Maar dan verlies je ook een stuk kwaliteit.

[quote:d9cd45fbcf=“Geeaar”]En mocht je 1 of meerdere van bovengenoemde zaken echt niet nodig hebben, kun je dan niet in iphoto ergens instellen dat je die info niet meer wilt (voor de toekomstige foto’s)?[/quote:d9cd45fbcf]
Op dit moment kun je enkel kiezen om niet de ICC profielen te importeren.

Ik begrijp niet waarom jullie allemaal problemen met iPhoto hebben. Ik heb een Mac mini van de eerste generatie met iLife '05. Ik heb 15.605 foto's en toch werkt iPhoto bij mij razendsnel.

bedankt voor je snelle reactie. Heb nog 1 vraagje.

Als je die icc profielen verwijdert kun je neem ik aan nog wel het kleurprofiel wijzigen, via het kopje “pas aan” of is het daar dan helemaal leeg?

[quote:54889a6257="Yaris"]Ik begrijp niet waarom jullie allemaal problemen met iPhoto hebben.[/quote:54889a6257] Zoals gezegd kan dat per gebruikte camera verschillen. De ene heeft een exif van 20 kb, de ander een exif van 300 kb... vermenigvuldig dat met 10.000 foto's, en ineens heeft iPhoto het een stuk zwaarder. Want de foto's zelf worden bij het openen van iPhoto niet geladen, maar de exif bestanden wel.

[quote:0233040031="Geeaar"]Als je die icc profielen verwijdert kun je neem ik aan nog wel het kleurprofiel wijzigen, via het kopje "pas aan" of is het daar dan helemaal leeg?[/quote:0233040031] Ja, dat kun je gewoon blijven gebruiken.

[quote:cd8cbf013d="Yaris"]Ik begrijp niet waarom jullie allemaal problemen met iPhoto hebben. Ik heb een Mac mini van de eerste generatie met iLife '05. Ik heb 15.605 foto's en toch werkt iPhoto bij mij razendsnel.[/quote:cd8cbf013d]

Tja, dat begrijp ik ook niet. Zou prettig zijn als het heel vlot gaat. Bij mij zijn de foto’s tegen de 3 mb aan (heb een fuji f10), ik heb ilife 06.

iPhoto van iLife 5 loopt veel sneller dan die van iLife 6. Die laatste is gewoon slecht geprogrammeerd door Apple.

Ik heb net als Yaris een Mac Mini van de 1e generatie maar met iPhoto 4 erop, die is tegenwoordig een ramp, ik moet hem zelfs regelmatig geforceerd stoppen. Ook mijn PS werkt heel traag als hij open staat. Is er duidelijk verschil met nr. 4 of 5 dat iemand weet?

groeten,
Stephaniek.

[quote:ce0f9e34df="Turbanus"]iPhoto van iLife 5 loopt veel sneller dan die van iLife 6. Die laatste is gewoon slecht geprogrammeerd door Apple.[/quote:ce0f9e34df]

Laten we dan maar hopen dat iphoto 2007 beter geprogrammeerd wordt.

Ik ben het op dit punt niet eens met Turbanus. Het probleem zit hem vooral in alle mogelijkheden die er tegenwoordig in de programma's zitten, en in de bestanden zelf. In de loop der jaren is er nog nooit een programma verschenen dat lichter, of minder functies had dan zijn voorganger.

En het feit alleen al dat lang niet iedereen er last van heeft geeft ook al aan dat daar het probleem niet ligt.

iPhoto 6 is sneller dan 5 maar terug traag in vgl met iViewMedia Pro.