iPhoto: weergave foto's uit verhouding

het valt me op dat sommige foto's die ik met de laatste versie van iPhoto (5.0.3) heb geïmporteerd, niet in hun juiste verhouding worden weergegeven als thumbnail in de bibliotheek (weet niet precies of daar een term voor is maar ze zijn dan uitgerekt in de breedte). er zit geen systeem in: de meeste foto's hebben het niet, maar sommige dus wel. klik je er dubbel op, dan is de weergave ok. maar... in een slideshow gaat het dan ook fout: zelfde vreemde weergave, maar dan weer niet van alle foto's die ook in de bibliotheek verkeerd worden weergegeven. de optie "scale photos to fill screen" voor slideshows staat uit!

met die slideshow heb ik trouwens ook nog het probleem dat het geselecteerde “transiton effect” alleen na de eerste foto wordt weergegeven, daarna niet meer.

vind het een vervelend probleem, temeer omdat ik nu tegenover een paar apple-sceptische vrienden moest erkennen dat er iets niet goed ging!

iPhoto even met de toetscombinatie appel-alt opstarten, daarmee activeer je een venster met een aantal keuzes om je bibliotheek opnieuw op te bouwen. Daarmee moet je probleem opgelost zijn. Succes.

Er is een discussie over deze bug gaande op de [url=http://discussions.apple.com/webx?14@667.mllrarGdWfG.3@.68b4dec5]Apple Forums[/url].

Apple raadt wel aan altijd een back-up van je iPhoto library te hebben voordat je hem gaat rebuilden zoals Pier suggereert.

En vergeet ook niet je bug te melden bij Apple.

ah, ben al blij te zien dat ik niet de enige ben met dit probleem... ik zal eens proberen de db te rebuilden en zal zeker de bug melden! is hier niemand anders met dit probleem?

Wat betreft het probleem met overgangen in de slideshows, dit is waarschijnlijk veroorzaakt doordat je deze overgang hebt geselecteerd voor alleen die eerste foto. Wanneer je op 'instellingen' klikt (het radar-symbooltje), dan stel je daar de standaard overgang in voor de hele slideshow. Daarna kun je eventueel individuele overgangen instellen middels het pop-up menu-tje voor de foto die geselcteerd is.

overgang kun je per dia instellen door deze te selecteren en dan overgang kiezen. geld maar voor die ene dia, als je dat wilt voor alle dia's dan moet je via de knop instellingen de overgang op geven voor de hele show " standaard instelling voor de hele dia voorstelling." je kunt daarna bepaalde dia ook nog weer een andere overgang geven. Alleen standaard hebben ze allemaal dan al de overgang die je gekozen heb , bij instellingen.