iPod addon verboden in de UK

Volgens de [url=http://news.bbc.co.uk/2/hi/technology/3115345.stm]BBC[/url] is de FM-zender die je aan je ipod kunt koppelen verboden onder de Wireless Telegraphy Act. Je mag geen zender hebben zonder een vergunning. :oops: Hoe zou dit in NL zitten?

Zullen ze dan je iPod afpakken? :P De BBC site kan ik niet openen, maar als het waar is wat je zegt dan vind ik het erg raar! Je iPod is dan toch gewoon een radio?! Of pakken ze in Engeland ook je radio af als je hem aanzet? :D :?

Dennis

Het verschil zit hem in het zenden of ontvangen. Dat laaste mag zonder vergunning maar het eerste kennelijk niet... :wink:

Omdat de BBC-site kennelijk niet te openen is maar even wat geciteerde alinea's: [quote:d6ddca45b9][b:d6ddca45b9]UK bans iPod gadget[/b:d6ddca45b9] A gadget that lets you send songs from Apple's iPod music player to an FM radio has fallen foul of UK laws.

A N Micro, the UK distributor of the iTrip, said use of the device was prohibited under the Wireless Telegraphy Act of 1949.

The act forbids the use of radio equipment without a license or an exemption.

The iTrip transmits at very low power on an FM frequency and so in theory could interfere with broadcasts from a radio station.[/quote:d6ddca45b9]

De iPod wordt dus beschouwd als een piratenzender! :o :o :o

En de draadloze FM microphones dan????

Ik meen zoiets ook gelezen te hebben met betrekking op Nederland, in theorie is het een zender en zou iemand die in de auto naast je staat jou iPod signaal kunnen opvangen, ook wel leuk, beetje Radio Noordzee en Veronica toen ze nog van zee kwamen ( en leuk waren,) of is dit bij de gemiddelde forum bezoeker te lang geleden... :)

Volgens mij mag dit wel in Nederland... omdat dit laag vermogen is. Meetzenders kan je bij elke hobby zaak kopen. Deze zijn maar een paar milliWatt....

Nu ben ik niet zeker of je er een draadgolf (spraak/muziek)
overheen mag sturen?

Officieel mag je ook in Nederland geen FM zenden hebben die in het bereik van de reguliere radio-zenders valt. Dat is dus ook het geval met de iPod uitbreiding, omdat deze juist op de normale radio te ontvangen moet zijn.

Draadloze hoofdtelefoons gebruiken een band die beschikbaar is gemaakt voor “het publiek”, zij het dat de zender onder een bepaald vermogen blijft. Ik heb zelf bijvoorbeeld twee Kenwood porto’s die in datzelfde bereik vallen. Het is te vergelijken met de 27MC van “vroeger”, ook in een publieke band.

Als de wet inmiddels niet veranderd is of gaat veranderen zal de iTrip (zo heet dat ding toch?) ook in Nederland waarschijnlijk niet verkocht mogen worden.

Maar het is alweer een flink aantal jaren geleden (jaartje of 15) dat ik me met zenders heb bezig gehouden, dus wellicht is de wetgeving inmiddels wat soepeler geworden en mogen zenders met een bereik van enkele tientallen meters nu wel op de reguliere radio-banden.

Het is in nederland verboden om FM signalen binnen de reguliere freq. uit te zenden, net zoals het verboden is om een piraatzender op te zetten....

Maar gelukkig hebben wij in nederland zulke mooie dingen als “gedoogbeleid” :lol: Want na lang bellen etc. vanuit de winkel waar ik werk, konden we uiteindelijk toch de iTrip krijgen, onder het mom van: We mogen het verkopen, het is namelijk de verantwoordelijkheid van de klant om te weten dat je geen signaal uit mag zenden!

Heerlijk simpel opgelost toch!

(gedoogbeleid, zouden ze dat woord ook ergens anders kennen??? :stuck_out_tongue: )

Mzzl,

El_Oy

[quote:1c9e4752fc="El_Oy"]We mogen het verkopen, het is namelijk de verantwoordelijkheid van de klant om te weten dat je geen signaal uit mag zenden![/quote:1c9e4752fc]

Da’s toch eigenlijk alleen maar weer mogelijk in Nederland he? :stuck_out_tongue: Ben “vroeger” ooit eens uit de Metro geplukt voor zwartrijden, toen werd er meteen een zakmes in beslag genomen waar ik ook nog eens een proces-verbaal voor kreeg. (Was op zich geen bijzonder mes, maar wettelijk gezien te lang ofzo.) Toen ik bij de RTT in Rotterdam de prent voor zwartrijden ging betalen kon ik daarnaast meteen bij de dump 2000 weer exact hetzelfde mes kopen…

Om maar even aan te geven hoe krom te wet hiermee is; Je mag de iTrip wel kopen, maar 'n niet gebruiken. Je mag een zakmes wel kopen, maar het niet bij je hebben. Je mag wel MP3’s in je bezig hebben, maar ze niet kopieëren. En zo zijn er nog wel een paar voorbeelden te bedenken denk ik…

Hoe dan ook, wel fijn dat de iTrip in elk geval wel gewoon verkocht gaat worden dus. Heb (nog) geen iPod, maar het lijkt me een reuze handig dingetje! :smiley:

Heerlijk toch die wetgeving :wink:

En sterker nog de itrips worden al een tijdje verkocht, neem hem morgen mee in de huurauto naar Hongarije… 2 ipods & 1 itrip… Dat zal wel een makkelijke reis worden :smiley:

Mzzl,

El_Oy