Ipod als externe harde schijf.

Is het mogelijk om je Ipod als externe harde schijf te gebruiken? Ik wil namelijk een Ipod 80 gb gaan aanschaffen en ik was benieuwd of dit kon.

En zijn er programmatjes om alles van Ipod naar je computer te krijgen?
Een vriend van mij heeft knetter veel muziek op zen ipod staan en die wil ik nu op mijn macbook hebben.

je kunt de iPod als externe harde schijf gebruiken. Houd er echter rekening mee dat als je dit intensief gaat doen je harddisk erg warm wordt en snel slijt. Handig als mega-usb stick dus maar niet als vervanger van een externe schijf om veel mee te werken.

en verder:

http://www.fadingred.org/senuti/

Slijt hij echt snel?

sneller maar ik weet niet hoeveel het scheelt. Er zijn berichten van mensen die er OSX op installeerden en dan vanaf de iPod gingen werken waarna de harddisk vervolgens de geest gaf.

Edwin377, maak de mensen eens niet de band.

De iPod (let overigens op de schrijfwijze) gaat weliswaar iets sneller slijten, maar dit ga je niet merken doordat hij na 1-2-3 de geest begeeft.
Het enige grote probleem is de warmte, de iPod harde schijft draait bijna nooit lang op volle toeren (behalve bij iTunes syncronisatie, al duurt dat ook niet zo lang).

zoals elk bewegend onderdeel zal de iPod warm worden, en doordat deze niet voorzien is van ventilatiegaten of een uitgebreid ventilatiesysteem kan je je ook wel inbeelden dat dit niet 100% gezond al, al is het ook niet 100% ongezond!

Tevens is de iPod niet direct uitgerust van de snelste hardeschijf, en voor 80GB moet je het nu ook niet gaan doen als externe HD.

Het kan wel handig zijn om er soms eens een backup op te gooien zonder schade te berokken, maar ga dit ding nou niet dagdagelijks als externe schijf gebruiken.

Ik bedoel zegmaar dat ik daarop al men films kan storen en ze kan verwijderen van men computer.. en zodra ik ze weer nodig heb ze weer kan terug laden op men computer.

dat van die films opslaan moet kunnen. Ik wil niemand te bang maken (de band?) maar wel even waarschuwen dat de iPod daar niet voor bedoeld is.

[quote:b1e0c8273b="Edwin377"]Er zijn berichten van mensen die er OSX op installeerden en dan vanaf de iPod gingen werken waarna de harddisk vervolgens de geest gaf.[/quote:b1e0c8273b] Tja, en er zijn ook verhalen dat Elvis nog leeft... Dus in hoeverre je "verhalen" altijd serieus moet nemen blijft de vraag. Voor hetzelfde geld was die HD al beschadigd door een val, en ging hij later definitief kapot toevallig tijdens het draaien van OS X...

Ik heb hier ook een iPod liggen die ik veelvuldig gebruik als harde schijf, zowel om grote bestanden te vervoeren, maar tevens als nood-opstart schijf voor mijn Macs. En tot nu toe gaat dat probleemloos. Ik denk wel dat er verschil in zit welk model iPod je hebt… in de laatste iPods zitten zo propvol dat er nog geen korrel rijst bij kan… bij de eerdere iPods was dat wat ruimer… je hebt dus best kans dat die iPods er beter tegen kunnen dan de nieuwere.

Wat je wel moet beseffen is dat de iPod inderdaad geen koeling heeft, en dus de meeste hitte via zijn stalen achterkant kan verliezen. Dus ik zelf leg hem altijd ondersteboven op een doekje, zodat hij zijn hitte optimaal kwijt kan raken… Laat je de iPod echter in een dik leren tas zitten tijdens het gebruik… tja, dan zal hij inderdaad warmer worden wat meer kans geeft op slijtage alsgevolg van veelvuldig uitzetten en krimpen.

En welke programma's of welk programma kan je hier het best voor gebruiken? Wat gebruik jij bv?

ik gebruikte hem zelf toen ik dit ontdekte om te backuppen met carbon copy cloner. Het viel me op dat de 40GB schijf loeiheet werd! Ik heb hem vervolgens op een koelelement (blauw) uit de vriezer gelegd tijdens het backuppen. Safety first! Het blijft overigens leuk om een mac te booten vanaf een iPod.

Ik heb indertijd geen kloon gemaakt, maar gewoon met de installatieschijf van Panther de Mac opgestart en de aangesloten iPod als doelschijf gekozen... kale versie van Panther is 1,1 GB, dus er blijft nog genoeg plek over...

Zou je het iets makkelijk uit kunnen leggen? En vertellen waar ik dat kan downloaden? Ik ben namelijk pas een week de trotse bezitter van een macbook en had hiervoor altijd windows pc's.

Carbon Copy Cloner valt onder de backup tools, en staat onder andere hier beschreven:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=891445#891445

Ok, bedankt.