iPod batterij en luchthavens

Ik vloog vorig jaar naar de US en bij controle op de luchthaven moest ik de batterijen uit mijn fototoestel halen, hebben ze mijn GSM opengedaan en weer gesloten, en zelfs batterijtjes in een zaklantaarn moesten eruit. Nu hoop ik geen overijverige veiligheidsambtenaat tegen te komen als ik over een paar weken weer naar de US vlieg en mijn iPod meeneem.

Nicolas

Ha! US.. Ga er maar vanuit dat je alles moet laten zien!

Enne…
ga maar nooit naar Israël, want daar vragen ze meteen waar en wanneer je 'm gekocht hebt!
Als je met die vliegmaatschappij meegaat, dan trek maar rustig een schoon onderbroek aan!

[b:9eddef885c]Ze keren ALLES binnenstebuite![/b:9eddef885c]
:lol:

:wink:

Inderdaad ... ik had een reis geboekt naar Israel, toen de eerste golf-oorlog begon. Ik had een reis geboekt bij een Engelse maatschappij via een Belgisch reisbureau, en via een ander Belgisch reisbureau had ik een vlucht naar Israel vanuit ... Nederland geregeld. Dat bleek dus wel een uiterst verdachte kombinatie, want al op Schiphol begonnen ze met een kruisverhoor. En mijn moeder, die me erheen had gebracht, werd ook vragen gesteld hoewel ze helemaal niet meereisde.

Maar goed, eenmaal ter plaatse heb ik een goede reis gehad, maar naar het einde toe ben ik ziek geworden : een ernstige darmontsteking met hoge koorts en ik voelde me dus ellendig. Ik had gebruik gemaakt van de incheck balie van El Al in Jerusalem. Ik moest er al mijn bagage openen, en ik heb netjes meegewerkt aan hun heel strenge kontroles. Enkel met een rugzakje handbagage ben ik dan op een lijnbus naar Tel Aviv gestapt (waar de luchthaven is). Ik ben er een beetje gaan rondwandelren net voor sluitingsuur in het diaspora museum nabij de universiteit. Dan was ik van plan om de nacht door te brengen in de stad, eventueel in de ene of de andere uitgaansgelegenheid, en dan een nachtbus naar de luchthaven te nemen om in te checken om 6u voor een vlucht om 8u.

Maar ik was te ziek, en ben al om 22u naar de luchthaven gegaan. Ik ben dan op een tochtige plaats op het dak van de parkeergarage gaan zitten en heb daar een beetje geslapen. Maar 't was er te warm, dus probeerde ik in het luchthavengebouw zelf even te slapen. Maar ook dat lukte niet goed en dus ben ik veel vroeger dan verwacht, al voor 5u naar de incheckbalie gegaan. Wat een geluk !

Want wat is er daar gebeurd … ik moet er erg verdacht uitgezien hebben, want ze hebben me eindeloos veel vragen gesteld. Elke reaktie van mij die er enigszins tegenin ging werd erg onvriendelijk beantwoord.

Dat duurde uren, en ook mijn bagage was verdacht. Ze wilden die kontroleren. Ik wees hen erop dat hun eigen collegas die de vorige dag al gekontroleerd hadden, en verzegeld hadden, en dat het El AL zelf was die mijn bagage al die tijd beheerde. Maar dat soort opmerkingen was zeker niet welkom, en ik moets mijn bagage komen aanwijzen en we hebben alles opnieuw geopend.

Ze wilden me ook zeer grondig fouilleren, en dat alles terwijl ze maar vragen bleven stellen over waar ik geweest was, met wie ik gesproken had en waarom … Uiteindelijk hebben ze me dan via de een of de andere tunnel begeleid tot net voor de douane. Ik moest daar snel doorheen, rennen (geen tax free voor mij) om net op tijd aan 't vliegtuig aan te komen. Aldaar bleek de vlucht zo goed als leeg zodat ik 4 stoelen voor mij heb genomen om languit te gaan liggen en te gaan slapen. Ik heb toen mijn temperatuur genomen : 39.3°. Voorwaar niet de juiste temperatuur om 3 uur inquisitie mee te maken !

Je ziet dat ik een beetje achterdochtig ben tegenover veiligheidsbeamten op luchthavens !

Ik ben ook een keer het haasje geweest.

Een keer toen ik 10 (!!!) was, en naar Griekenland ging.
Ik had de zakken van mijn jas bomvol zitten (op Schiphol) met snoep en een kado voor mijn moeder, die de volgende dag jarig was (tax free he).

Ik stond voor mijn moeder in de rij door die metaaldetectoren, piepte niets, maar de beambte wilde wel dat ik mijn zakken leeghaald. Het kado van mijn moeder was niet ingepakt, dus mijn eerste reactie was te weigeren mijn zakken leeg te halen.

Niet zo slim dus, of je 10 of 50 bent, het maakt niets uit. Ik mee dat kantoortje in en werkelijk waar alles op tafel, helemaal gesearched etc…