ipod batterij

Ik heb sinds kort een laatste generatie ipod 20Gb. Is het normaal dat de batterij zo snel leeg is? In de handleiding staat dat de batterij ongeveer 8 uur meegaat voordat ie leeg raakt. In de praktijk is dat bij mij ongeveer de helft. En als ik 'm oplaad via de dock naar mijn imac geeft ie na een paar uur aan dat ie vol is. Vervolgens haal ik hem uit de dock en het batterijsymbooltje rechtsboven in het display geeft aan dat ie zo'n 15% vol is. Is dat normaal? Ik heb wel gelezen dat ie normaal tot 80% oplaad. Als ik hem weer in de dock plaats, gaat ie weer laden. is het beter om hem op te laden via de netadapter? Wat is wijheid?

Ik ben zelf niet in het bezit van een ipod, dus ik kan je niet 100% verzekeren dat het klopt, maar ik heb van een aantal mensen begrepen dat opladen via de PC de ipod niet volledig vol zit. Opladen via netspanning als ie helemaal leeg is, zou de batterij wat beter in conditie moeten brengen.

Succes!

De 8 uur die apple aangeeft voor de batterij van je iPod is een theoretisch maximum. Ik haal zelf ook niet meer dan 4 tot 5 uur uit de batterij. Om de batterij volledig op te laden via het lichtnet duurt ongeveer 3 uur. Je kan het maximale uit je batterij halen door de verlichting van het display uit te zetten, niet veel door je afspeellijsten te scrollen, niet steeds een nieuw nummer kiezen maar een hele afspeellijst afluisteren, het volume niet voluit zetten. Kortom als je al deze raadgevingen van apple opvolgt dan moet je in de buurt van de 8 uur kunnen komen. Maar in de praktijk werkt dat dus niet zo.

Ik vind ook dat de batterij toch wat langer zou moeten meegaan, maar het schijnt normaal te zijn... Zoek eens op het forum, [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=14805&highlight=ipod+batterij] hier [/url] en [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=13265&highlight=ipod+batterij] daar[/url] lees je er meer over... succes

Ik heb dezelfde ipod (3e gen, 20 GB) nu ongeveer 6 weken en ik vroeg me hetzelfde af. En inderdaad blijkt dat je harddisk activiteit zoveel mogelijk moet vermijden als je 8 uur met je batterij wilt doen. Al doorzappend door mijn playlists kwam ik ook niet verder dan 3-4 uur, dus heb ik de proef op de som genomen om te kijken of er niet iets mis was met de batterij. De ipod dus aangezet en laten spelen zonder lichtjes aan en uit laten ratelen tot de batterij leeg was. En dat was inderdaad zo'n 8 uur later.

Dus om een lang verhaal kort te gaan: ik denk niet dat er iets mis is met je batterij :slight_smile:

Ik heb hetzelfde probleem. Ik had eerst een 2e generatie 10Gb iPod, die hield het een heel stuk langer uit met z'n accu dan m'n huidige 3e generatie 15Gb..

Maar het is toch ook raar als ik 'm oplaad via de imac geeft ie aan dat ie opgeladen is en als ik 'm uit de dock haal geeft ie in batterijsymbooltje dat ie nog maar op zo'n 20% vol zit. Is dat normaal?

Doet die van mij ook. En nog vreemder: als ik de iPod net ontkoppel, geeft de batterij-indicator soms niet meer dan 20% aan. Kwartiertje later, na het afspelen van zo'n 4 of 5 nummers geeft de batterij-indicator aan dat-ie vol zit.

Bedankt, ik ben dus niet de enige. Je stelt je al weer in om het terug te sturen naar de leverancier.... Maar het blijft raar.

toch nog een bijkomend vraagje: [url=http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?t=7968&highlight=ipod+batterij/]Hier[/url] vond ik dezelfde vraag, maar geen antwoord!!

Als ik mijn iPod 20G helemaal opgeladen heb, een tijdje muziek luister, en daarna enkele dagen NIET gebruik, is de batterij leeg!! Wie heeft dit nog? EN is dit normaal?

Wat is een paar dagen? Ik heb ergens gelezen (op de support-pagina's van Apple) dat een iPod-batterij maximaal 10 uur speeltijd en ongeveer 10 dagen stand-by tijd hebben. Dus een simpel rekensommetje, als je een uurtje afgespeeld hebt, gaat er een dag van de standby-tijd af.

Ik heb het al vaker en in meerdere topics gezegd: het zou goed zijn als Apple voor nieuwe iPods niet wéér de geheugencapaciteit gaat verdubbelen, maar de capaciteit van de batterij! Wat heb je nou aan 25 dagen muziek op je iPod als je nog geen 10 uur stroom hebt.

Gelijk heb je, tot nu toe ben ik ook erg tevreden over de iPod, MAAR die batterij...!!! Vanaf de eerste dagen denk ik al dat er iets aan scheelt! Ik zou met plezier wat Bytes inruilen voor extra stroom.

Vandaag belde ik naar de technische dienst van het Apple center waar ik de iPod kocht; de eerste kerel die ik aan de lijn had zei dat het toch vreemd was… De tweede vertelde ongeveer hetzelfde wat jij net komt te zeggen. Hij sprak van een drietal dagen standby!
Ik vroeg ook nog wat de beste manier was om je batterij op te laden: want hierover lopen de meningen ook uiteen… Mij vertelde ze dat het beter was je batterij leeg te spelen en dan maximaal op te laden??? Terwijl Convicted er toch vrij zeker van is dat : [quote:d346efdc69=“Convicted”] … de iPod en de iBook maken gebruik van een Lithium polymer of Lithium Ion batterij welke ook geen geheugen of last van druppelen hebben en compleet anders werken dan de batterijen die jij op noemt. NiMH zit bijvoorbeeld in heel wat oudere laptops dan de iBook en NiCad is zoals je begrijpt helemaal klassiek en zwaar bovendien.
Het enige wat de batterij van de iPod langzaam op laat gaan is de klok en waarschijnlijk ook de kalender. Het probleem is dat Lithium batterijen in de iPod maar 300 - 500 full recharges aan kunnen dus dat betekend 500x leeg en dan weer vol laden (dus halverwege leeg en dan weer vol telt niet als een full recharge). Het lijkt alsof de iPod lading verloren heeft als je deze een tijdje uit hebt maar als je eventjes geduld hebt staat de meter binnen een paar minuten weer op de plek waar deze echt was. Het beste is dus ook om dus je batterij nooit helemaal op te laten gaan van zowel je iBook als je iPod en deze dan ook halverwege op te laden. Deels opladen maakt niet uit. Lithium batterijen zijn ook in enige mate gevoelig voor hitte.
Meer info over Lithium batterijen[/quote:d346efdc69]

Tja wat moet je er nog over denken?? Gewoon muziek spelen, genieten,… en opladen wanneer het nodig is??? En verder nergens zorgen over maken???