iPod en mp3-formaat

Op het risico af iets dubbel te vragen, maar via de zoekforum verzuip ik....

Een collega heeft pas een iPod Nano gekocht, en kwam met een verhaal dat je daarop geen *.mp3 kon afspelen… Het zou me verbazen, maar ik heb (nog?) geen iPod en kan het niet nazoeken. Wat me alleen opvalt aan iTunes is dattie standaard converteert naar *.m4u

Kan iemand mij even wijzer maken (geruststellen, hopelijk): kan de iPod met “gewone” :evil: mp3 overweg?

Ja natuurlijk kan een iPod gewoon mp3 afspelen :?

Dat iTunes bij het importeren nummers converteerd naar AAC is omdat dat Apple’s eigen formaat is. Net als WMA van Microsoft… Ik weet niet waar die collega van jou die onzin vandaan heeft, maar geen mp3’s is grove onzin :x

WMA kan 'ie niet afspelen, en zo te horen is jou collega een Windows gebruiker. Alleen de WMA’s worden namelijk bij het importeren in iTunes geconverteert naar AAC. MP3’s laat 'ie met rust bij mijn weten…

Inderdaad een erg raar verhaal, zowel iTunes als iPod kan uitstekend met mp3 formaat overweg, vraag maar eens aan die collega waar die aan had zitten snuiven toen hij je die vraag stelde.

Maargoed, voor het omzetten van cd’s kun je aangeven in je voorkeuren in welk formaat je de bestanden wilt hebben en hier kun je uiteraard ook mp3 aangeven.

Het is eveneens onzin (en een groot misverstand) dat AAC het 'eigen formaat' van Apple is zoals WMA/WMV van Microsoft. De 'Fair Play' DRM technologie die Apple in haar iTunes Music Store waren heeft toegevoegd aan AAC is wel van Apple (en mede de reden waarom Apple voor AAC heeft gekozen omdat DRM niet mogelijk is met het MP3 formaat).

AAC = [b:92bc962b1f]Advanced Audio Coding[/b:92bc962b1f] en niet ‘Apple Audio Codec’ o.i.d. zoals sommige mensen denken.

[quote:92bc962b1f]AAC was developed by the MPEG group that includes Dolby, Fraunhofer (FhG), AT&T, Sony and Nokia—companies that have also been involved in the development of audio codecs such as MP3 and AC3 (also known as Dolby Digital).[/quote:92bc962b1f]
http://www.apple.com/quicktime/technologies/aac

[quote:32d740b82d="pieter78"]maar ik heb (nog?) geen iPod en kan het niet nazoeken. [/quote:32d740b82d] Je hebt toch internet ? http://www.apple.com/nl/ipod/specs.html

[i:32d740b82d]“AAC (16 tot 320 Kbps), Protected AAC (van iTunes Music Store), MP3 (16 tot 320 Kbps), MP3 VBR, Audible (2, 3 en 4), Apple Lossless, WAV, AIFF”[/i:32d740b82d]

[quote:32d740b82d=“pieter78”]Wat me alleen opvalt aan iTunes is dattie standaard converteert naar *.m4u[/quote:32d740b82d]
Standaard staat hij op m4a, wat gewoon AAC is. AAC is nieuwer en beter dan mp3, maar iTunes kan ook converteren naar mp3, wav, aiff en lossless.

en misschien een even blonde vraag: m4a heeft geen DRM-zooi aan boord, zodat je liedjes bv maar een beperkt aantal keren kunt kopieren tussen Mac en iPod?

Verder: ja, ik heb Internet, unsound… grin maar ik hoor je zo graag!

m4a heeft geen DRM aan boord, dat is m4p.

Dat zijn dus de liedjes die je bij iTunes kunt kopen. Deze hebben als regel dat ze maar op 5 computers mogen staan, en maar 7 keer op dezelfde volgorde gebrand mogen worden. Kopiëren naar iPods mag onbeperkt.

oke, bedankt, dat wist ik niet...