"Ipod: goudmijn of paard van Troje"

In de NRC van gisteren kwam ik dit stukje tegen. Wellicht aardig om te lezen voor iPod-bezitters.( De tekst kan wat slordig zijn maar dat komt omdat ik nog niet zo'n ervaring heb met OCR-programma's!) : breakingviews Is de lpod een paard van Troje in Apple's streven naar overheersing van de markt voor digitale muziek? Het lijkt misschien een vrecffiQc vraag. Muziek nam vorig jaar slecht. 6 procent van Apple's omzet voof haar rekening. De muziekdienst van het compurerconcern, Itunes, is nauwelijks winstgevend. Maar de winsten uit de verkoop van digitale muziek kunnen die uit de verkoop van hardware uiteindelijk in de schaduw stellen. Op dit moment moer Apple zijn Ipod-verkopen zien te maximaliseren. Veel mensen hebben cr nog geen. Hoewel het afgelopen kwarraa114 miljoen Ipods zijn verkocht, staat het totaal tot nu toe slechts op 40 miljoen exemplaren. En de apparaten leveren een operationele marge van ruim 10 procent op. Intussen kan de verkoop van muziek voor het goedkope tariefvan 1 dollar per song de vraag naar Ipods opstuwen. Maar Apple's huidige strategie heeft nog maar een paar jaar te gaan. Mobiele telefoons zijn tegenwoordig steeds vaker uitgerust met muziekspelers, waardoor de positie 'van losse muzickspe1ers als de Ipod wordt ondermijnd. Erger , nog: de prijzen van digicale muziekspelers, inclusief die van de Ipod, dalen. Dit is het punt waarop het argument van het paard van Troje een rol gaat spelen. Apple heeft in minder dan drie jaar bijna 1 miljard songs via !tunes verkocht en controleert 80 procent van de snelgroeiende markt. Die songs kunnen alleen worden afgespeeld op Ipods ofop computers met !tunes-software. Tenzij de klanten al hun gekochte muziek willen verliezen, zitten ze dus vast aan Apple. En naarmate het aantal verkochte songs groeit, krijgt de standaard van Apple steeds meer voet aan de grond. Apple zal in de verleiding komen zijn voordeel te doen met het verhogen van de muziekprijs. Vorigjaar verkocht het concern aan iedere Ipod-bezitter voor zo'n 50 dollar aan muziek. Stel nu eens dat het aantal Ipods de komende drie jaar zal vervijfvoudigen tot 200 miljoen exemplaren. En stel dat Apple de muziekprijs verhoogt tot 2 dollar per song. Tegen een marge van 5 procent - ongeveer het niveau van de huidige marge - betekent dit een operationele winst van 1 miljard dollar ROBERT CYRAN

Weer zo'n slechte collumn van een of andere M$-freak ofzo? Duidelijk weer een of andere maniak zonder kennis van zaken, net als die grappenmaker met z'n windhoos bij Apple. Tsja, het is ook eng dat een besturingssysteem 100x beter dan windhoos steeds meer word gebruikt.

By-the-way: zit dat OCR in Mac OS X ingebouwd of heb je er software voor aangeschaft?

Hieronder staat de tekst (net even van NRC digitale editie geplukt; is net wat leesbaarder :)): [quote:4b4d9f6947]Ipod: goudmijn of paard van Troje Robert Cyran

Is de Ipod een paard van Troje in Apple’s streven naar overheersing van de markt voor digitale muziek?

Het lijkt misschien een vreemde vraag. Muziek nam vorig jaar slechts 6 procent van Apple’s omzet voor haar rekening. De muziekdienst van het computerconcern, Itunes, is nauwelijks winstgevend.

Maar de winsten uit de verkoop van digitale muziek kunnen die uit de verkoop van hardware uiteindelijk in de schaduw stellen.

Op dit moment moet Apple zijn Ipod-verkopen zien te maximaliseren.

Veel mensen hebben er nog geen. Hoewel het afgelopen kwartaal 14 miljoen Ipods zijn verkocht, staat het totaal tot nu toe slechts op 40 miljoen exemplaren.

En de apparaten leveren een operationele marge van ruim 10 procent op. Intussen kan de verkoop van muziek voor het goedkope tarief van 1 dollar per song de vraag naar Ipods opstuwen. Maar Apple’s huidige strategie heeft nog maar een paar jaar te gaan. Mobiele telefoons zijn tegenwoordig steeds vaker uitgerust met muziekspelers, waardoor de positie van losse muziekspelers als de Ipod wordt ondermijnd. Erger nog: de prijzen van digitale muziekspelers, inclusief die van de Ipod, dalen.

Dit is het punt waarop het argument van het paard van Troje een rol gaat spelen. Apple heeft in minder dan drie jaar bijna 1 miljard songs via Itunes verkocht en controleert 80 procent van de snelgroeiende markt. Die songs kunnen alleen worden afgespeeld op Ipods of op computers met Itunes- software. Tenzij de klanten al hun gekochte muziek willen verliezen, zitten ze dus vast aan Apple.

En naarmate het aantal verkochte songs groeit, krijgt de standaard van Apple steeds meer voet aan de grond.

Apple zal in de verleiding komen zijn voordeel te doen met het verhogen van de muziekprijs. Vorig jaar verkocht het concern aan iedere Ipod-bezitter voor zo’n 50 dollar aan muziek. Stel nu eens dat het aantal Ipods de komende drie jaar zal vervijfvoudigen tot 200 miljoen exemplaren. En stel dat Apple de muziekprijs verhoogt tot 2 dollar per song. Tegen een marge van 5 procent – ongeveer het niveau van de huidige marge – betekent dit een operationele winst van 1 miljard dollar voor Apple.

Geen van deze aannames lijkt buitenissig. Apple kan de Ipodproductie uitbesteden aan goedkope Aziatische producenten om het aantal gebruikers van zijn Itunes- muziekdienst te maximaliseren.

De muziekuitgevers hebben gepoogd Apple ertoe te bewegen de prijzen per song te verhogen.

En een marge van 5 procent veronderstelt dat bijna de hele prijsverhoging ten goede komt van de muziekuitgevers. Bovendien probeert Apple nu hetzelfde kunstje uit te halen met video.

Apple’s aandelen worden verhandeld op een niveau van 32 maal de verwachte winst over 2006. Maar het vooruitzicht dat Apple wel eens meer dan 1 miljard dollar zou kunnen gaan verdienen aan de verkoop van digitale muziek kan verklaren waarom zelfs de slimste pessimisten zo terughoudend zijn geweest in het speculeren op een koersdaling van Apple.

Voor meer commentaar uit Londen: www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld[/quote:4b4d9f6947]Op zich heeft de columnist best een goed punt. Dat je mp3-tjes gekocht in de ITMS niet kunt afspelen op andere mp3-spelers blijft natuurlijk vreemd.

Dat wel, maar hij wekt de indruk dat iTunes een soort dump-shop is waar muziek voor inkoopspriojs word aangeboden om maar monopolist te worden. Dat vind ik onzin.

[quote:c0f1639f77="brammutje"]Weer zo'n slechte collumn van een of andere M$-freak ofzo? Duidelijk weer een of andere maniak zonder kennis van zaken, net als die grappenmaker met z'n windhoos bij Apple. Tsja, het is ook eng dat een besturingssysteem 100x beter dan windhoos steeds meer word gebruikt.

By-the-way: zit dat OCR in Mac OS X ingebouwd of heb je er software voor aangeschaft?[/quote:c0f1639f77]

Brammutje!

Misschien dat er voor jou nog iets te leren is: begin niet meteen om je heen te trappen met echt waardeloze argumenten, wanneer je het ergens niet mee eens bent, je zelf demonstreert geen kennis van zaken te hebben en alleen maar met uigekauwde woordspelingen op de proppen komt.
Als deskundige met kennis van zaken had je kunnen weten dat een OCR-programma niet in het OS is ingebouwd. Maar ik wil je in alle bescheidenheid wel vertellen welk programma ik gebruikt heb: “readiris”. Dat was meegeleverd met mijn scanner. Maar je kunt het ook elders vinden, evenals “omnipage”. Dus Brammutje, aan de slag. Heb je vandaag weer wat geleerd!

Ik vindt de volgende uitspraken toch wel een strijdig: [quote:a022c5b57d]Hoewel het afgelopen kwartaal 14 miljoen Ipods zijn verkocht, staat het totaal tot nu toe slechts op 40 miljoen exemplaren.[/quote:a022c5b57d] [quote:a022c5b57d]Maar Apple's huidige strategie heeft nog maar een paar jaar te gaan. Mobiele telefoons zijn tegenwoordig steeds vaker uitgerust met muziekspelers, waardoor de positie 'van losse muziekspelers als de Ipod wordt ondermijnd.[/quote:a022c5b57d] [quote:a022c5b57d]Stel nu eens dat het aantal Ipods de komende drie jaar zal vervijfvoudigen tot 200 miljoen exemplaren.[/quote:a022c5b57d] Kortom, zoals de schrijver aangeeft, in een afnemende markt, de verkoop van een produkt vervijfvoudigen, tegenover het huidige nivo. [quote:a022c5b57d]Geen van deze aannames lijkt buitenissig. Apple kan de Ipodproductie uitbesteden aan goedkope Aziatische producenten om het aantal gebruikers van zijn Itunes- muziekdienst te maximaliseren. [/quote:a022c5b57d] Dit gebeurt toch al (Assembled in China, staat er achter op elke iPod).

Een aantal opmerkelijke uitspraken, voor een econoom, en naar mijn idee niet echt een goede verklaring voor de huidige hoge waarde van het aandeel Apple.

Tenzij de schrijver bedoeld dat de huidige hoge waarde van het aandeel Apple in relatie tot de constructie ITMS/iPod nog maar een paar jaar te gaan heeft, en het daarna bergafwaarts gaat.
Tja, dat is koffie-dik-kijken, en dit artikel helpt daar ook niet bij.

[quote:b71f5eace2="Robert Cyran"]Veel mensen hebben er nog geen. Hoewel het afgelopen kwartaal 14 miljoen Ipods zijn verkocht, staat het totaal tot nu toe slechts op 40 miljoen exemplaren.[/quote:b71f5eace2] Maar hoe groot is die markt eigenlijk? Als maar 100 miljoen mensen behoefte aan zo'n ding hebben, is al bijna de helft voorzien...

[quote:b71f5eace2=“Robert Cyran”]Mobiele telefoons zijn tegenwoordig steeds vaker uitgerust met muziekspelers, waardoor de positie van losse muziekspelers als de Ipod wordt ondermijnd. Erger nog: de prijzen van digitale muziekspelers, inclusief die van de Ipod, dalen.[/quote:b71f5eace2]
Klopt, dus is het de kunst om die iPods functies mee te geven die mobiele telefoons (nog) niet hebben of om zelf mobiele telefoons te maken. Of nog beter: gewoon iets heel nieuws te verzinnen en de steeds schraler wordende muziekmarkt aan de Koreanen overlaten.

[quote:b71f5eace2=“Robert Cyran”]Apple heeft in minder dan drie jaar bijna 1 miljard songs via Itunes verkocht en controleert 80 procent van de snelgroeiende markt. Die songs kunnen alleen worden afgespeeld op Ipods of op computers met Itunes- software. [/quote:b71f5eace2]
Eh… nee. Het is een koud kunstje om er cd’s of zelfs weer mp3’s van te maken. Maar als je een iPod hebt, is die stap gewoon niet nodig.

[quote:b71f5eace2=“Robert Cyran”]Apple zal in de verleiding komen zijn voordeel te doen met het verhogen van de muziekprijs. [/quote:b71f5eace2]
Eh… nee. Apple is daar juist fel tegen. Het is de muziekindustrie die daarop aandringt.

[quote:b71f5eace2=“Robert Cyran”]Vorig jaar verkocht het concern aan iedere Ipod-bezitter voor zo’n 50 dollar aan muziek. Stel nu eens dat het aantal Ipods de komende drie jaar zal vervijfvoudigen tot 200 miljoen exemplaren. En stel dat Apple de muziekprijs verhoogt tot 2 dollar per song. Tegen een marge van 5 procent – ongeveer het niveau van de huidige marge – betekent dit een operationele winst van 1 miljard dollar voor Apple.[/quote:b71f5eace2]
Zeer onwaarschijnlijk, want bij een muziekprijs van 2 dollar per song, zakt de vraag ongetwijfeld in.

[quote:b71f5eace2=“Robert Cyran”]Geen van deze aannames lijkt buitenissig.[/quote:b71f5eace2]
Bijna al deze aannames lijken buitenissig.

[quote:b71f5eace2=“Robert Cyran”]Apple kan de Ipodproductie uitbesteden aan goedkope Aziatische producenten om het aantal gebruikers van zijn Itunes- muziekdienst te maximaliseren.[/quote:b71f5eace2]
Gebeurt al.

[quote:b71f5eace2=“Robert Cyran”]De muziekuitgevers hebben gepoogd Apple ertoe te bewegen de prijzen per song te verhogen.[/quote:b71f5eace2]
Hé, net was het Apple nog die de muziekprijs wilde verhogen!

[quote:b71f5eace2=“Robert Cyran”]En een marge van 5 procent veronderstelt dat bijna de hele prijsverhoging ten goede komt van de muziekuitgevers. Bovendien probeert Apple nu hetzelfde kunstje uit te halen met video.[/quote:b71f5eace2]
En het verband met het voorgaande is…?

:?

Het is als columnist altijd leuk om te doen of je een kijkje in de keuken hebt gehad. Maar dat is niet zo. Er worden hier een paar aannames en vooronderstellingen op een hoop geveegd. Wie de laatste jaren een beetje heeft opgelet weet dat Apple toch wel een byzonder bedrijf is. Het heeft nooit aan voorspellingen over zijn eigen positie gedaan en voorspellingen door anderen komen keer op keer niet uit.

Wellicht het sterkste punt is, dat Apple in staat is gebleken om, als het ware, te surfen op een golf die ze zelf hebben veroorzaakt. Daarmee zijn ze markleider geworden maar zijn óók in staat om de koers te wijzigen als ze dat nodig vinden en om niet door de golf overspoeld te worden.

Sedikit verafschuwt de keynotes van Jobs meen ik me te herinneren. Neemt niet weg dat dát de plek is waar Apple zijn koers bekend maakt. En kijk hier maar een rond wat de impact is die de keynotes hebben. En vooral wat er dan toch elke keer uit de hoge hoed kan worden getoverd.

Deskman!

Dat is weer een goed stuk van je. Alleen één ding ; Wellicht ben je er zo aan gewend dat ik nogal spottend kan doe wat betreft het Wel&Wee van Apple en St.Jobs, dat je dit keer iets over het hoofd zag. Ik was n.l. alleen maar de boodschapper, met (dit keer) geen enkele mening. Ik wilde slechts, als vriendelijk gebaar, al dat onzinnige gedoe om met zo’n 2000 muzienummers èn op je iPod èn op je hoofd èn in je oren, in een. laten we zeggen, economische context plaatsen. Ach, misschien gaf ik toch een mening…

[quote:cf7b523799]Misschien dat er voor jou nog iets te leren is: begin niet meteen om je heen te trappen met echt waardeloze argumenten, wanneer je het ergens niet mee eens bent, je zelf demonstreert geen kennis van zaken te hebben en alleen maar met uigekauwde woordspelingen op de proppen komt.[/quote:cf7b523799]Het lijkt me bij dit soort verhalen niet eens nodig om te beargumenteren waarom het nergens op slaat. De argumenten in het artikel zijn gebaseerd op feiten die verdraaid zijn of simpelweg niet waar zijn.[quote:cf7b523799]Als deskundige met kennis van zaken had je kunnen weten dat een OCR-programma niet in het OS is ingebouwd. Maar ik wil je in alle bescheidenheid wel vertellen welk programma ik gebruikt heb: "readiris". Dat was meegeleverd met mijn scanner. Maar je kunt het ook elders vinden, evenals "omnipage". Dus Brammutje, aan de slag. Heb je vandaag weer wat geleerd![/quote:cf7b523799]Je ziet meer dan ik in mijn post. Waar lees jij dat ik deskundige ben en kennis van zaken heb?

Wat zegt deze meneer Cyran nu eigenlijk: a) over een paar jaar is de iPod niet meer de cash-cow die hij nu is door de toenemende concurrentie van nieuwe muziekspelers en de prijserosie en b) Apple heeft voor zichzelf een monopolie gecreëerd doordat de iTunes liedjes alleen op apparaten met Apple-software kunnen worden afgespeeld. Hierdoor wordt het voor concurrenten moeilijk om Apple uit de markt te drukken. Dit verklaart dan de huidige hoge beurskoers. Wat betreft a) heeft de man zonder meer gelijk; elk artikel heeft een levenscyclus en ook de iPod zal niet het eeuwige leven zijn gegund (vgl. bijv. iets als de Walkman van Sony). Wat betreft b) ligt de zaak kennelijk genuanceerder. Volgens één van jullie is het eenvoudig om AAC om te zetten naar CD of MP3. Als dat zo is (en dat geloof ik graag), valt de hele bodem onder het verhaal uit. Anderzijds denk ik dat niet iedereen even handig is met het omzetten naar mp3 en audio, dus voor een deel is zijn verhaal dan wel plausibel. Ik denk echter dat de beurskoers mede zo hoog is door verwachtingen op video-gebied. Zeker nu Jobs bij Disney is ingestapt, kan hij een perfecte combinatie maken van de hardware, de software en de content. Net als nu de iPod en iTunes op audiogebied marktleider zijn, verwacht ik vele nieuwe producten met films, nieuws, chatten, telefoneren e.d. op de video-iPod. Allerlei zaken waarvan wij nog niet eens hebben bedacht dat we er behoefte aan hebben!

Terzijde: De ene soort audio compressie omzetten naar een andere is wel een koud kunstje maar geen goed idee.

[b:3779780f2a]Steve Jobs volgens Robert Cyran[/b:3779780f2a] [img:3779780f2a]http://digitalvision.blogspot.com/brain.gif[/img:3779780f2a] [i:3779780f2a]"Gee, Steve, what are we going to do tonight?" "The same thing we do every night, Jonathan. Try to take over the world!" "Narf!"[/i:3779780f2a]

[quote:3779780f2a=“jeff”]Volgens één van jullie is het eenvoudig om AAC om te zetten naar CD of MP3. Als dat zo is (en dat geloof ik graag), valt de hele bodem onder het verhaal uit. [/quote:3779780f2a]Als je kwaliteitsverlies (mijn oren zijn in ieder geval niet goed genoeg om het verschil te horen) voor lief neemt, dan is het inderdaad een kwestie van drie muisklikken (en een nachtje converteren). Met windows kan het ook en het is nog bovendien legaal.
Zelfs ik kan het. Mocht iemand door dit artikel in paniek geraakt zijn en in de veilige armen van windows willen vluchten, dan wil ik het best (met tegenzin, dat wel) uitleggen hoe je van die verderfelijke AAC-tjes moet afkomen.

Het artikel rammelt aan alle kanten. Al was het alleen al dat de schrijver aan Apple een ambitie toedicht, waar Jobs volgens mij zelf nog nooit aan gedacht heeft.
Monopolie? Dan moet Apple de huidige groeicijfers nog een halve eeuw volhouden (en 40% groei per jaar is al niet gering). Nee, iTMS is niet de grote melkkoe en mocht dat ooit gebeuren, dan zijn er allerlei juridische obstakels die dat in de weg staan (om te beginnen: Apple Recordings).

En als, als, als…
Mocht ik ooit erover denken om te herswitchen (en sinterklaas bestaat), dan laat ik me echt niet weerhouden door een paar AAC-bestanden. Terug switchen zal in ieder geval makkelijker zijn dan de ellende die ik me 6 jaar geleden op de hals haalde toen ik een Apple kocht.

Bah, zelfs top-economen trappen in de fabeltjes die verspreid worden om toch een voet tussen de deur te krijgen in de MP3-speler-markt.
Wat een gelul. Econoom van lik-me-vestje.

Het is inderdaad een onzinnige veronderstelling dat Apple op basis van een monopolypositie ongestraft de songprijs kan verdubbelen. (de rol van de platenmaatschappijen wordt niet eens genoemd.) Wel zal Apple door willen gaan met de succesvolle combinatie van gewilde gadgets en gesloten standaarden. Het leven van de iPod kan worden gerekt door nieuwe functionaliteit en meer beeld en communicatie- gerichte varianten met uitgebreidere software ondersteuning ook in de richting van iLife voor windows.

Op dit moment is de iTMS onder andere een bindmiddel om iPods te kunnen verkopen. Toch zal er ooit een soort verzadiging komen in de MP3/mediaspeler markt. Op den duur zijn alle disc en walkmans versleten en ingeruild voor een mp3-speler en is de echte rek er wel uit. Het toevoegen van extra features zal volgens mij alleen de verstokte gadgetfreaks over de streep trekken om een goed werkend apparaat in te ruilen voor een iets nieuwer goed werkend apparaat.

Dan zal Apple toch ergens geld mee willen blijven verdienen.

In de Gameswereld worden de spelers (Playstation etc.) met minimale marge of verlies verkocht en moet de winst van de verkoop van spelletjes komen. Het is niet ondenkbaar dat dit ook ooit voor de iPod zal gaan gelden.

Telecommunicatie en aanverwante bedrijven moeten het ook hebben van de belminuten en niet van het aantal verkochte aansluitingen e.d.