iPod in de auto.

Graag wil ik mijn Ipod Touch 64G in de auto aansluiten op het hifi-systeem. De auto hifi is niet voorzien van een Ipod-aansluiting. Ik ben eens gaan zoeken op het net en vind de DENSION 500 als interface. Zie: [url]http://dension.com/index.php?pageID=11[/url] Dit lijkt mij een knap staaltje techniek. Alleen de kostprijs is nogal duur. 500 Euro gemonteerd ! Wie heeft er ervaring met Dension en zijn er nog interessante alternatieven ? Ik heb gezien dat er ook nog FM-transmitters bestaan, maar blijkbaar zijn die niet van goede kwaliteit. Is dat zo? Graag jullie advies aub. Groeten, Peter. (PS: model auto is Volvo XC90, model 2006)

Even KarelWillem een PM sturen. Die heeft z'n auto helemaal getuned met apple - iPod - ingebouwde - en video - dinges weetikveel.

Haha. Dat was pré-Mitsubishi.

Ik heb nu alleen nog maar een iPhone voorin hangen.

Anyway… (beste en) goedkoopste oplossing?
Zoeken naar een aux-in* op je auto-HiFi, of navragen bij de dealer.

FM-Transmitters? Zeker niet doen. Daar ga je je rot aan ergeren.

Dension, Ice-Link e.d.? Mwah, ik vind het een hoop ingewikkeld gedoe voor veel te veel geld.
Maar soms heb je geen andere keus.

*Je hangt de originele AV-kabel van Apple aan je iPod.
Daarmee heb je tegelijkertijd laden én geluid.
En je bedient je iPod zoals het bedoeld is; vanaf je iPod.

Absolute aanrader voor in de auto is trouwens de App FluxTunes.
Daarmee kun je hem zowel in landscape als in portrait perfect bedienen.
De letters zijn groter en de bediening is met simpele vingerbeweging, niet met knopjes.
Zóveel beter als al die bedieningen waarbij je je iPod verstopt.

http://www.148apps.com/reviews/fluxtunes/

Mijn vader heeft een Dension Ice>Link laten inbouwen in het dashboardkastje van zijn VW Touareg (en daarvoor had hij een soortgelijk systeem in een Volvo). Dat is een stuk goedkoper dan de Dension 500 en het werkt opzich prima, alleen kan je niet zien welk nummer er afgespeeld wordt. De iPod laat hij gewoon altijd in het dashboardkastje zitten. Waarschijnlijk kan je het systeem ook gewoon in het middenconsole verstoppen, zodat je altijd je iPod makkelijk weer mee uit de auto kunt nemen.

Of heb je nog speciale eisen?

Bedankt voor de tips :wink:

[quote:52f82560c8]Of heb je nog speciale eisen?[/quote:52f82560c8]
Neen, hoor. Gewoon de Ipod bedienen op het toestel zelf is voor mij meer dan voldoende.

Ik zelf heb dat in mijne BMW ben daar zeer tevreden van jammer ja wat naar de dure kant ik betaalde nog 600 euro

Ik betaalde 35 euro voor een aux-in kabeltje (+ wat zaken die er bij hoorden, maar die ik niet heb gebruikt) en 49 euro voor de AV-kabel van Apple.

Die had dan wel het opladen als voordeel (met extra 12 volt USB stekkertje).

Een AUX-kabeltje van minder dan € 20 was voor mijn Blaupunkt autoradio voldoende. Moest wel even in de radio zelf instellen dat de knop voor het inschakelen van een cd-wisselaar (die ik toch niet had) nu weergave van mijn iPod betekende. Werkt al meer dan vier jaar bij mij.

Bij Blaupunkt heb je soms voor weinig geld geluk.

Mijn kabeltje toentertijd in mijn Skoda was rond de 6,50.

Ik heb er echter ook één gehad van 95 euro (fabrieks-Blaupunt van Fiat).

Alles hangt van de aanwezige installatie in de auto af. Als je geen USB en/of AUX-aansluiting hebt, ben je vaak aangewezen op dure externe oplossingen van derden (of nog duurdere extra's van de autofabrikant zelf).

Overweeg ook eens een andere (nieuwe) auto-radio. Verschillende merken (Sony, JVC, Pioneer) hebben prima oplossingen, waarbij een iPod aansluiting is geintergreerd. Vaak ook nog een ingebouwde bluetooth handsfree kit, plus nog diverse andere extra’s. En dat alles voor heel redelijke (zie de eerder genoemde €500,–) prijzen.

Heb bij m’n vrouw een Sony ingebouwd voor net €300,–

We hadden vroeger de iceLink en waren daar erg blij mee. Helaas heb ik dat ding nergens meer kunnen vinden. Een AUX kabeltje zou ik graag doen, ware het niet dat we de Honda eigen radio hebben, die volledig in het console is ingebouwd. Die trek je er dus niet even uit om met kabeltjes te frommelen.

Ik kijk nu naar de Belkin TuneCast of TuneBase. Beiden zijn FM transmitters, waar ik eigenlijk niet van houd, maar ze hebben een voordeel: ze zoeken zelf een lege frequentie voor je uit.

EDIT:
Ik probeer er weer eens wijs uit te worden, maar het is allemaal erg ingewikkeld voor iemand met 0,0 ervaring met auto hifi. Gek omdat als IT techneut te moeten zeggen :stuck_out_tongue: Mede daarom kijk ik naar zo’n FM oplossing: geen gedoe.

[quote:7cf09cb70c="cailin coilleach"]Mede daarom kijk ik naar zo'n FM oplossing: geen gedoe.[/quote:7cf09cb70c]Het gedoe ontstond pas toen ik zo'n FM transmitter had.

En wat voor gedoe was dat dan?

Ik doel namelijk op het uitzoeken van het juiste type dat compatible moet zijn met je radio en waarbij de juiste plugjes al dan niet apart besteld moeten worden. Daarna volgt het pogen tot aansluiten van het geheel, als je dat al zelf kan doen (wat bij een consoleradio zoals die van mij best lastig is). Dat gedoe heb je allemaal niet.

Ik snap dat je met een FM zender weer van tijd tot tijd moet wisselen van frequentie, maar de AutoScan functie van die Belkin dingen hoort dat redelijk goed te maken.

Als je een Volvo hebt, kun je het beste even hier kijken:

http://www.volvotech.eu/

Deze mannen weten als de besten hoe je perfect een iPod in een Volvo kunt integreren in het bestaande systeem ! Zij leveren systemen en kunnen als je dat wil ook de gehele zaak inbouwen en testen (in een Volvo garage).

heb erg goede ervaring hiermee in mijn eigen Volvo, waarbij de iMiv adapter achteraf is ingebouwd. De iPod speelt afspeellijsten af, die je gewoon via de stuurwiel bediening kunt selecteren. Je ziet op het scherm van de radio welke afspeellijst er wordt afgespeeld en met een druk op de knop schakelt het display over naar het daadwerkelijke liedje met uitvoerend artiest (in een soort lichtkrant). Daarnaast is in mijn auto ook via de iMiv adapter een achteruitrijcamera ingebouwd. Die laat, bij achteruit rijden, het beeld van de achteruittijcamera op het scherm van het navigatiescherm zien.

Ik heb een Audi A6. Audi levert de Audi Music Interface. Als je deze laat inbouwen af fabriek sluit je met een kabeltje je iPod aan in het dashboardkastje (ik een 160 Gb classic) en bingo...... je hele iPod kun je met de centrale knop op de middenconsole bedienen. Playlists, artiesten, nrs.... alles verschijnt op het beeldscherm. Fantastisch... werkt echt heel erg goed.

Er zijn dus 2 manieren om een iPod aan te sluiten:

• (simpel- low budget) via de koptelefoonuitgang op de iPod/iPhone en deze gaat een AUX poort in op je radio/versterker. Moet je wel zelf alles bedienen op je iPod
  • (geavanceerd- duuhuur) via een dedicated kabeltje en interface aansluiting op je boordsysteem. Hiermee kun je met daarvoor beschikbare knoppen je iPod bedienen waarbij je de informatie op je autobeeldscherm ziet. Dit laatste dus alleen als de fabrikant dit ondersteunt (als hij zin had om dit in te bouwen in z’n modellen, sommige fabrikanten zijn/waren hier erg laks mee).

Ik heb origineel de Honda interface niet genomen omdat ie A) inderdaad erg duur was en B) volgens reviews helemaal niet zo fijn werkt. De ice>Link basisset werkte prettiger :/

[quote:c5fbdc9697="Bodevinaat"]...Moet je wel zelf alles bedienen op je iPod...[/quote:c5fbdc9697] Dat is nu precies zoals 'de maker' het bedoeld heeft.

Er is geen bediening beter dan die op je iPod.

Samen met het eerder door mij aangehaalde FluxTunes is de bediening mijlenver vetheven boven dat van de meeste in-dash systemen.

En dat ook nog eens voor veel minder geld.

Overigens is het niet aan te raden je iPod aan te sluiten via de oortelefoon-ingang.
Daar gebruik je natuurlijk de dock-aansluiting voor, waardoor je ook direct het laden van de iPod verzorgt.

[quote:5a65f9a593="Bodevinaat"]...Moet je wel zelf alles bedienen op je iPod...[/quote:5a65f9a593] Ik heb een Pioneer radio, waarbij ik de ipod via de radio bedien, werkt wel, maar via de ipod zelf werkt het wel 10 x zo lekker...

Aux kabeltje is inderdaad de beste oplossing

[quote:fb6c48301f="KarelWillem"]Ik betaalde 35 euro voor een aux-in kabeltje (+ wat zaken die er bij hoorden, maar die ik niet heb gebruikt) en 49 euro voor de AV-kabel van Apple.

Die had dan wel het opladen als voordeel (met extra 12 volt USB stekkertje).[/quote:fb6c48301f]

Heb je dan 1 kabel die zowel het geluid als het laden regelt?
ik gebruik nu een aux kabel en een kabel om via de sigaretten plug te laden.
Liever zoek ik een oplossing met 1 kabel maar beide functies.

Zie in je eigen bericht het citaat van mijn bericht.

iPod AV-kabel van Apple.

[img:7bb1cfdf7c]http://img534.imageshack.us/img534/7794/schermafbeelding2010022x.png[/img:7bb1cfdf7c]

In de auto met één klik je iPhone of iPod klaar voor gebruik.

Is ook beter, omdat nu het volume van je iPod niet volume van het geluid in je auto kan bepalen.