iPod/iTunes op windows probleem na opnieuw install. iTunes

Een vraag namens een windowsgebruiker: Er waren problemen met Quicktime op de pc. Gooide daarom Quicktime eraf en bleek toen ook iTunes kwijt te zijn. Opnieuw iTunes gedownload, maar bibliotheek is nu natuurlijk leeg.

Ipod eraan hangen is dan niet slim, omdat ie dan na synchroniseren ook leeg zou zijn. Maar ze kunnen waarschijnlijk ook niet met ipodrip aan de slag.
Waarom niet? Omdat bleek dat er nu een nieuwere versie op de pc staat waarbij de ipod aangeeft dat ie eerst leeggemaakt moet worden om hem te kunnen configureren met de nieuwe versie.
Tja, en dat willen ze natuurlijk niet, want dat zijn ze alle muziekbestanden kwijt… (Dit laatste verbaasde mij overigens, want als ik zelf een update van iTunes op de mac zet, dan wordt me ook niet gevraagd eerst de ipod te legen…)

Hoe dit op te lossen??? Heeft iemand hier ervaring mee?

Als je iTunes weggooit zijn je liedjes toch niet meteen weg?? :?

Oh my G..d.

Er zijn mensen die ze zouden moeten verbieden een computer te kopen.

Nog gelukkig dat ze dan kiezen voor Windows en niet voor een Mac. :wink:

Kunnen we ze tenminste zonder problemen de deur wijzen naar een Windows-forum.

Fijn zo'n reactie als KW... Daar kan natuurlijk niemand iets mee. Dat het niet handig is wat gebeurd is, dat is die persoon ook wel duidelijk. Als je niets zinnigs te melden heb, blijf dan lekker weg...

@Jappo: als je heel iTunes van je pc gooit en het programma later weer opnieuw downloadt, dan heb je blijkbaar (kan het vanaf hier niet bekijken, maar zo heb ik van die persoon begrepen) een ‘blanco’ versie van iTunes, dus met een lege bibliotheek.

Laat het slachtoffers eens kijken in zijn/haar map /Mijn Documenten/Mijn Muziek/iTunes Daar zou alle muziek in moeten staan. Anders gewoon de zoekfunctie van Windows gebruiken om de hele schijf te doorzoeken op muziekbestanden. Als je iTunes en/of Quicktime verwijdert via het configuratiescherm/Software toevoegen/verwijderen, zullen de muziekbestanden NOOIT zomaar automatisch verwijderd worden. Er moet dus meer gebeurd zijn.

Ik heb net een avondje stoeien achter de rug met het installeren van itunes en configuren van een Ipod Nano op een windows pc. Pfff, wat een gedoe. Ik heb niks tegen windows, maar dan ben ik wel blij dat ik dit jaar over ben gestapt op Mac. :)

Het klopt dat als een nieuwe versie van itunes installeert, je bibliotheek leeg is.

Wat een hoop mensen toch blijkbaar niet doen is het bijhouden en updaten van de software. Dan ga je op dit soort momenten dus helemaal nat.
Een vriendin van mij had hetzelfde probleem met haar Ipod 2gen en haar Imac. Nieuwe Itunes, lege bibliotheek enz. Mbv een andere mac is het gelukt op de zaak te herstellen.

Is de Ipod ook niet geconfigureerd voor gebruik als harde schijf? Dan kun je op een andere pc en/of met een Ipodrip wellicht de muziek terug halen?

Wellicht dat je toch op een Windows-forum ff moet informeren?

Succes

Ik kan je niet helpen maar wel geruststellen.[quote:af1f5e0fc5="cmc"]@Jappo: als je heel iTunes van je pc gooit en het programma later weer opnieuw downloadt, dan heb je blijkbaar (kan het vanaf hier niet bekijken, maar zo heb ik van die persoon begrepen) een 'blanco' versie van iTunes, dus met een lege bibliotheek.[/quote:af1f5e0fc5]Nee, dan kan iTunes de bibliotheek niet vinden. Die muziekbestanden zijn er echt nog wel, want wat je in iTunes ziet, zijn geen bestanden, maar zijn een soort aliassen (of snelkoppelingen, in windows taal). Die aliassen staan in het bestand iTunes Music Library.xml. Zorg dat dat op de juiste plek staat en dat er in de voorkeuren naar verwezen wordt. Wat de juiste plek is en hoe dat onder de windows-versie allemaal heet, weet ik ook niet.

Het kan gewoon niet dat er bestanden verdwijnen als je het programma iTunes kwijt bent. Of die persoon heeft echt lopen klooien. Zoek eens gericht naar een MP3 of AAC bestand.

Het is een tijd geleden, maar het is mij overkomen op een Windows PC. Als de lokatie van je bibliotheek in de directory van Itunes is en je verwijderd Itunes en/of je installeert een nieuwe Itunes (dus geen update), dan wordt de bibliotheek overschreden. Staan je nummers op andere lokatie in je computer dan staan ze nog op je HD en dan zou het een kwestie moeten zijn van de verwijzing naar je bibliotheek veranderen in Itunes en/of eventueel nummers opnieuw importeren. Na die ervaring heb ik o.a. de lokatie van de bibliotheek aangepast en maak ik regelmatig backups. :D

[quote:35635b4525="cmc"]Fijn zo'n reactie als KW... Daar kan natuurlijk niemand iets mee. Dat het niet handig is wat gebeurd is, dat is die persoon ook wel duidelijk. Als je niets zinnigs te melden heb, blijf dan lekker weg...[/quote:35635b4525]

Ja, het klinkt uiterst lullig, dat geef ik toe.

Type in de zoekmachine echter eens ‘Windows’, ‘iTunes’ of een combinatie van die twee en je wordt overspoeld met zoekresultaten. Dat geeft te denken. Bovendien is werkelijk alles al eens behandeld inmiddels.

Bedankt voor alle reacties! Inmiddels zijn de muziekbestanden teruggevonden en worden ze weer keurig in iTunes geplaatst. Wel jammer dat alle afspeellijsten weer opnieuw gemaakt moeten worden, of is er iemand daar ook nog een oplossing voor weet? Belangrijkste is in ieder geval dat alle muziek niet verdwenen bleek.

[quote:4e2b238f82="cmc"]of is er iemand daar ook nog een oplossing voor weet[/quote:4e2b238f82]Ja en nee. De schade is geleden, maar de les geleerd. Zorg dat de iTunes Music Library.xml altijd wordt gebackupped. Daarin staan de playlists, de afspeelgegevens en de beoordelingen.