Ipod kopen ?????????????

Geachte forum-leden,

Wil graag een jukebox kopen, dus ben ik mij aan het orienteren. Nu ben ik tot de slotsom gekomen, dat ik ga kiezen voor een Ipod 20gb of een Iriver h320(20gb). Waarschijnlijk wordt het toch de laatste en wel hierom : Het enige wat ik lees over de Ipod is dat het zo’n mooooie speler is, maar waar het mij om gaat is de kwaliteit vh geluid en om de mogelijkheden (Radio en Foto’s). Het grote nadeel vd Ipod vind ik, dat het geen WMA (ik heb begrepen, dat dit een scheldwoord is ?!) en geen Ogg ondersteund. MP3 is ten dode opgeschreven en Ogg is naar mijn mening de toekomst.
Mijn vraag is eigenlijk, waarom moet ik kiezen voor de Ipod ? Argumenten als “hij is zo mooi” en de “Ipod is goedkoper” tellen niet mee.

Gaarne reacties

Lekker die iRiver pakken zou ik zeggen.

Ogg heeft in feite geen toekomst, maar als je dat wilt gaan gebruiken, ga je gang, ieder heeft recht op zijn/haar keuzes. de iPod ondersteund MP4, wat WEL de toekomst wordt naar mijn mening… en inderdaad, laten we het maar al helemaal niet over wma hebben.

Ook het gebrek aan radio is persoonsgebonden. Op mijn werk hoor ik al 10 uur per dag radio, en ik kan best zonder heb ik geconcludeerd… Ik vind de huidige radio-uitzendingen bagger, en mijn smaak muziek wordt ook nog eens niet uitgezonden…

Dus voor MIJ was de iPod een logische keuze, maar als jij Radio en Ogg wil hebben, is de iPod gewoon geen optie, punt.

van mij hoef je geen iPod te kopen hoor, van niemand hier op het forum moet het denk ik. Als je een relaxed apparaat wilt hebben dat een goeie interface heeft en veel muziekjes kan bewaren voor je en er ook nog een beetje uit ziet, dan moet je een iPod kopen.

Als je een iRiver wilt, dan moet je die vooral kopen, ik houd je in ieder geval niet tegen. En wat betreft Ogg en WMA? Heb jij bestanden in dat formaat?

[quote:3a45d6c074="unSOUND"]Ook het gebrek aan radio is persoonsgebonden. Op mijn werk hoor ik al 10 uur per dag radio, en ik kan best zonder heb ik geconcludeerd... Ik vind de huidige radio-uitzendingen bagger, en mijn smaak muziek wordt ook nog eens niet uitgezonden....[/quote:3a45d6c074]

inderdaad, meestal bagger, alleen leuke interessante dingen op de momenten dat de radio 3, 10, 538 etc. luisteraar voor de SBS6 zit/ligt, ergo 's-nachts. Veel van al dat moois op de radio is gelukkig vanuit archieven op internet te beluisteren. Een aanrader!!, vooral als je van wetenschap, jazz of documentaires houdt.

Qua speler? Ik zou maar een ipod doen, 40 GB. Ooit raakt’ie vol! of wachten op de 60GB…

Ik heb vanaf het begin al een iPod willen hebben.

iPod werkt gewoon super, vooral op een Mac.
Ogg heeft (zoals UNsound al zei) geen toekomst.

Het bestaat inmiddels? 3, 4 jaar?? En zie je het veel langskomen?
MP4 (AAC) daarentegen zie je steeds meer (groot voorbeeld de iTunes Music Store).
En MP3 was door diverse ‘experts’ 2 jaar geleden al ten dode opgeschreven en het wordt nog steeds het meest gebruikt :wink:

Maar inderdaad, niemand hier die je verplicht een iPod te kopen.
Ieder zn ding. Welk apparaat je ook koopt, ik kan zeggen, veel plezier ermee :wink:

Koop de iRiver want je wil OGG en WMA(?!). De iPod ondersteund enkel AAC (MPEG-4), MP3 (MPEG-1) , MP3 VBR, Audible, AIFF, Apple Lossless en WAV.

MPEG-4 mag dan wel de toekomst zijn, zolang je OGG wil moet je een iRiver kopen. De klank van de iPod is super, maar ik heb me laten vertellen dat de klank van iRiver niet slecht is dus een echte miskoop zal je er wel niet meedoen. De iRiver zal ook wel een bijbehorende interface hebben zoals iTunes zeker? (welk programma zit er eigenlijk bij de iRiver?)

Je moet natuurlijk ook wel rekening houden met de technologie van morgen en dan moet je wel weten dat MPEG-4 de multimedia standaard is. Je zal met de iRiver dus niet moeten proberen om OGG uit te wisselen met je volgende mobieltje om maar een voorbeeld te geven. En dat is met de iPod dan ook weer wel mogelijk vermits het gebruik maakt van een officiele industrie standaard.

Het hangt er natuurlijk ook een beetje vanaf of je een downloader bent of een CD koper. Als je nooit download en enkel CD’s koopt dan is de iRiver echt wel voor jou. Maar als je liever niet constant naar de platenboer loopt, mja dan ga je voor de iPod.

Het is dus niet echt een moeilijke keuze ofwel een toekomstgerichte speler zoals de iPod of een coole iRiver (met radio dan nog wel)

[quote:ea0dd296aa="sannepanne"]Geachte forum-leden,

Wil graag een jukebox kopen, dus ben ik mij aan het orienteren. Nu ben ik tot de slotsom gekomen, dat ik ga kiezen voor een Ipod 20gb of een Iriver h320(20gb). Waarschijnlijk wordt het toch de laatste en wel hierom : Het enige wat ik lees over de Ipod is dat het zo’n mooooie speler is, maar waar het mij om gaat is de kwaliteit vh geluid en om de mogelijkheden (Radio en Foto’s). Het grote nadeel vd Ipod vind ik, dat het geen WMA (ik heb begrepen, dat dit een scheldwoord is ?!) en geen Ogg ondersteund. MP3 is ten dode opgeschreven en Ogg is naar mijn mening de toekomst.
Mijn vraag is eigenlijk, waarom moet ik kiezen voor de Ipod ? Argumenten als “hij is zo mooi” en de “Ipod is goedkoper” tellen niet mee.

Gaarne reacties[/quote:ea0dd296aa]

Lees a.u.b. reviews van de iRiver H320 voor je dit apparaat koopt!!! Lees ook reviews over de iPod!!! Vergelijk en gebruik je eigen gezond verstand :wink:

Bijvoorbeeld: http://www.portablegear.nl/reviews-detail.htm?CID=2&PID=720

Daar kan je lezen over de iRiver H320:

“Na een dag of drie in bezit is de harddisk al kapot. Jammer, balen, vooral voor zo’ n duur apparaat. Reparatie duurt minimaal vier weken. Ik heb er erg de pest over in. Je doet er niks aan. Drie a vier dagen in bezit al kapot. Nu moet ik maar afwachten wat voor apparaat ik terug krijg.Nieuw? Gerepareerd? Had ik maar een iPod (mini) gekocht.Verder wil ik er geen woorden meer aan vuil maken.”

Ja, dat van het stukgaan is ff onzin...

Je kan net pech hebben en de ‘verkeerde’ hebben gekocht.
Er zit soms een rotte tussen, shit happens :wink:

[quote:01bf3c03fe="maceddy"]Ja, dat van het stukgaan is ff onzin...

Je kan net pech hebben en de ‘verkeerde’ hebben gekocht.
Er zit soms een rotte tussen, shit happens ;)[/quote:01bf3c03fe]

Kwaliteit is ook belangrijk… En service!!! Hoelang duurt het herstel indien je iPod kapot is???

En sannepanne, koop je apparaatje als je daarmee gelukkig wordt!!!

Hmm, geen idee, heb em nooit stuk gehad. Maar ook daarover verschillende verhalen gehoord. Ene keer lang, andere keer kort. Hangt er ook net vanaf hoe druk het is. Als het 'repair center' het druk heeft zul je met elk apparaat moeten wachten op je reparatie.

Wat een mogelijkheden heeft zo'n iRiver eigenlijk, net eens gekeken

[quote:da034b72a9]De speler kan niet alleen muziek afspelen (MP3, WMA, WAV en OGG), hij kan ook text-bestanden lezen, foto’s laten zien (JPEG en BMP), en direct van bijvoorbeeld een digitale camera via een USB kabel foto’s ophalen. De jukebox is uitgerust met een 2 inch LCD dat 260.000 kleuren kan weergeven.

Natuurlijk heeft iRiver voor het muziek gedeelte alle features van de H140 overgenomen. Zo heeft de speler een FM-tuner, een voicerecorder en direct mp3-encoding. De geluidskwaliteit is fenomenaal. Bijgeleverd is ook een uitgebreide afstandsbediening om een nummertje te skippen terwijl de speler in uw broekzak blijft. [/quote:da034b72a9]

Dat heb ik nou altijd al gewild foto’s kunnen bekijken op een klein scherm, net als ik op mijn camera en GSM al kan. Wat een killer feature :? :innocent:

Als je gaat voor de kwaliteit van het geluid moet je zeker een andere koptelefoon erbij kopen want die dopjes geven een erg vertekend beeld. Ook moet je dan geen WMA of Mp3 formaat gebruiken maar liever AAC want dat formaat is kwalitatief beter.

Als je een radio funktie wil kun je ook een koptelefoon met ingebouwde radio kopen.

Verder zijn het beide mooie apparaatjes alleen zou ik qua gebruikersgemak en bediening altijd voor de iPod (Apple) kiezen. Iedereen die een iPod heeft weet waarover ik het heb. En sinds de laatste prijsverlaging is de iPod nog interessanter geworden ivv de concurentie.

iPod. Simpel. Tenzij je echt een radio in je speler wilt hebben natuurlijk. Argumenten m.b.t. geluidskwaliteit zijn ten alle tijde onzin, aangezien je dat onderweg heel moeilijk kan beoordelen. De meeste spelers bereiken een basisniveau wat heel acceptabel is, en de iPod is daar geen uitzondering op. Als je een speler koppelt aan een versterker met (en dat laatste is HET belangrijkste!) goede boxen, vallen alle formaten door de mand. En wat betreft standaarden: AAC is redelijk op de goede weg. Als je online muziek gaat kopen ga je dat waarschijnlijk toch via de iTunes Music Store doen (of die miljoenen gebruikers in de VS en delen van Europa zijn heel stom en shoppen bij de slechtste winkel....) en gebruilk je AAC, indien je je eigen CD's converteert kan je dat het beste naar AAC doen. Knappe kop die het verschil met Ogg hoort, geloof me. Het belangrijkste is dus hoeveel waarde je hecht aan een radio op je speler? Gebruik je die functie iedere dag, tja, dan moet je de waardeloze interface (ga maar eens vergelijken in een winkel!) van de iRiver op de koop toe nemen. Zo niet, laat je dan overtuigen door de interface van de iPod en koop er voor €10 een radiootje bij (echt overal verkrijgbaar!). Trouwens, over de toekomst gesproken: digitale radio is de toekomst (denkt men...) en daar heeft de iRiver ook geen antwoord op.

edit> met ‘radiootje’ bedoel ik een los exemplaar, niet een voor de iPod ofzo (bestaan die trouwens?)

Die bestaan wel zeker :).

Ik zie ook niet zoveel toekomst in ogg. Neem nu mijn autoradio, kan alleen mp3 spelen, dan ga ik niet lekker de boeman uithangen en alles in ogg rippen :). Hij ondersteunt ook wma… maar dat is, zoals al vermeld is, iets waar we nooit aan zullen meedoen.

Ach, als de japanners de iPod al verkiezen boven hun eigen troep…

Eh, op ipodlounge.com:

Update: 42% report 4G iPod audio problems
Having problems with your fourth-generation (4G) iPod? You’re not alone. Three weeks after the release of Apple’s newest iPods, iPodlounge readers have reported that approximately 42% of their 4G units have manifested an audio defect identified by iPodlounge.
:?

[quote:e8768742cc="MacAttack"] De klank van de iPod is super, maar ik heb me laten vertellen dat de klank van iRiver niet slecht is dus een echte miskoop zal je er wel niet meedoen. [/quote:e8768742cc]

Duidelijk dus: als je “niet slecht” goed genoeg vind koop dan een iRiver…

Waarom zou MP3 ten dode opgeschreven zijn?

En wat dan nog? Ik snap het moeilijk doen over bestandsformaten niet zo. Je kan altijd van 't een naar 't ander converteren. En als geluidskwaliteit erg belangrijk voor je is zit je met de iPod goed: hij kan zowel AAC als MP3 files tot 320 kbps aan. Bij die bandbreedte klinken MP3s echt wel goed, als ze goed gecodeerd zijn. Voor de nog veeleisender audiofiel heb je ook nog AIFF/WAV (geen compressie en dus geen kwaliteitsverlies) en de Apple lossless encoder, die ook geen kwaliteitsverlies geeft omdat-ie lossless is, maar nog wel een factor 2 compressie haalt.

Zelf rip ik m’n eigen CDs in 128 kpbs AAC, dat klinkt ruimschoots goed genoeg en is lekker klein. Dingen die ik niet opnieuw kan rippen omdat ik de CD niet heb doe ik op 192 kbps MP3, omdat er altijd wel hardware/software zal zijn die MP3 aankan, of het nu ten dode opschreven is of niet.

Let overigens op dat bij MP3 encoderen de kwaliteit HEEL ERG afhangt van de software die je gebruikt. Ik heb ze op 192 kbps die knudde zijn en op 128 kbps die perfect zijn.

De radio is wel een reden waarom ik lange tijd geen iPod gekocht heb. Maar ik heb nu dus een iPod en een los radiootje, dat ruimschoots beter klinkt dan m’n oude 128 MB MP3 speler/radio. Een serieuzer nadeel vind ik de ingebouwde batterij die toch relatief snel leeg is. Dat 128 MB dingetje deed langer met 1 enkele AAA batterij en daar koop je op iedere hoek van de straat nieuwe van, wel zo handig als je op reis bent. (Maar dan zit je weer met die +/- 30 nummers die erop gaan… Een harddisk zuipt dan wel stroom maar heeft ook z’n voordelen.)

Onderschat ook niet het gemak van het syncen met iTunes. Als je toch al iTunes gebruikt om je muziek te managen is dit een groot voordeel.

je kan toch ook naar de radio luisteren via de ipod? of ben ik nu helemaal...?

http://web.belkin.com/config/Search/SearchResults.asp?catid=1&search=IPOD&page=2&Adv_Submit_Search=&section=&subsection=

groet, vic

Nee vic dat zijn FM zenders, niet ontvangers. Daarmee kan je je iPod muziek uitzenden en op een FM radio luisteren, hetgeen in Nederland verboden is.

Ik zou zeggen:

• als je per sé radio wil, dan houdt het op met de iPod.
  • WMA is bagger-kwaliteit en de DRM van gekochte songs is zeer beperkt!
  • MP3 dood? Dat willen de platenmaatschappijen alleen maar, omdat er geen DRM op zit. Maar de gebruikers gebruiken het nog volop!
  • foto’s kijken op zo’n priegelscherm? Want?

[quote:4fc61f3c34="vic"]je kan toch ook naar de radio luisteren via de ipod? of ben ik nu helemaal...?[/quote:4fc61f3c34]

Volgens mij ben je “helemaal”. Lees maar eens wat er op die pagina staat.