iPod lijkt wel een Microsoft-produkt

Wat computers betreft is Apple wat mij betreft heer en meester. Er zijn nog regelmatig situaties dat ik als Apple-gebruiker, Windows-gebruikers kan verbluffen met het prachtige besturingssysteem OSX. Veel zaken zijn in dit systeem beter, mooier en gebruiksvriendelijker geregeld dan in Windows. Windows-gebruikers zijn ook bijna altijd gecharmeerd van dit systeem als ik het een en ander demonstreer zonder dat er wat vastloopt tijdens de demonstratie. Nooit spijt gehad dat ik ben 'geswitched'

Maar bij de iPod gaat het mis en moet ik vaak toegeven aan de grotere veelzijdigheid van andere MP3 spelers. De grote (bijna Windows-achtige) gebreken van de iPod…

• Hij is helemaal niet Windows-compatibel als je een mac-gebruiker bent en andersom.
  • Uitwisselen van muziekbestanden is zeeeeer omslachtig.
  • Speelduur van de batterij is zeer beperkt vergeleken met verschillende andere spelers met HD.
  • Vervangen van de accu is zeer omslachtig
  • Wordt zeer incompleet geleverd
  • Geen radio

Het merk iRiver bijvoorbeeld, heeft het echt een stuk beter voor mekaar.

Natuurlijk heeft het witte speledingetje ook grote voordelen zoals geluidskwaliteit en bedieningsgemak, maar ik begrijp de hype niet rond de iPod. Hij heeft zoveel gebreken die puur te danken zijn door de arrogantie van de fabrikant. Dezelfde arrogantie die Microsoft heeft als marktleider van besturingssysytemen.[/b]

Toch een aantal bemerkingen hoor :

Niet windows-compatibel? Je kan perfect alles lezen op beide computers hoor, gn probleem!
Uitwisselen van muziekbestanden is zeeeeer omslachtig? Voor zo ver ik weet hoef je muziekbestanden niet uit te wisselen, tenzij je zelf liedjes maakt, en die kan je toch gewoon via de hd-functie gaan uitwisselen met andere personen? Hoezo omslachtig? Aansluiten en benaderen via de finder…

Speelduur beperkt… mss in eerdere versies, maar de allerlaatste ipods maken dit toch wel goed denk ik.

Zeer incompleet geleverd…nu ja, het is en blijft wel een beetje een luxe-product natuurlijk, en dat komt met een prijs…dus vaak moet je dingen als optie bijkopen, kijk maar eens naar bmw en audi, ook erg weinig standaard…

Geen radio : daar kan je nog over discussieren, ik heb dat niet nodig, mss andere wel? kan goed zijn hoor.

Al bij al, ik begrijp de hype echt wel!

Als ik zo jouw commentaar lees, ben je een windows gebruikertje mss? :P

Wat een (ge)zeur: Koop je toch lekker die iRiver als die zoveel beter is, althans naar jouw wensen.

Maar er dan niet meer over komen zeuren of mieren, oké.

Deze topic is hetzelfde als die eeeeeeuwige discussie met peecee-bezitters ten opzichte van mac-gebruikers… Doe lekker je ding, koop daar de spullen die je nodig hebt bij en vraag bijvoorbeeld om advies i.p.v. dat geneuzel… :smiley: :wink:

De wereld draait niet om perfecte produkten, maar om produkten die het minst slecht zijn. Of anders gesteld: om produkten die de aan de meeste wensen van de meeste mensen weten te voldoen. Nu is dat de iPod. Dat maakt het apparaat nog niet perfect. Einde discussie lijkt me, als ik zo arrogant mag zijn.

Misschien is het gewoon geen product voor jou.

Ik heb er toevallig vorige week nog een gekocht en ik moet zeggen dat ik het juist een fantastisch apparaat vind. Ik ben opgeleid als industrieel ontwerper dus ik ben redelijk kritisch tav de spullen waar ik me mee omring.

En de iPod overtreft, in al zijn simpelheid. juist alle verwachtingen voor wat betreft het plezier wat je kan hebben aan het hanteren en gebruiken van een produkt. De stijlvolle vormgeving, mooie afwerking, de “handfeel”, de witte kleur, de eenvoud van de bediening, de logica van de interface, de bediening met het clickwheel, de koele stalen achterkant, de heldere graphics, de fraaie verpakking, de mogelijkheden van het apparaat, de enorme opslagcapaciteit, ik vind het allemaal geweldig.

Af en toe laat ik mijn duim even over het clickwheel gaan, alleen maar om te ervaren hoe heerlijk soepeltjes het werkt.

Het is zonder enige twijfel een erg sexy apparaat.

Dus ik zou zeggen, als jij een andere MP3 speler fijner vindt (heb je gelezen wat cNet over de nieuwe Philips schrijft ?) koop je die toch gewoon. :stuck_out_tongue:

'Soulutions' begrijpt mijn bedoeling blijkbaar niet........ Ik daag de lezers van dit onderwerp uit om mij duidelijk te maken waarom de iPod de populairste mp3 speler is van dit moment is. Ik heb een iPod (4G 40GB) en loop tegen allerlei onvolkomenheden op. Bepaalde zaken wist ik van te voren, maar andere niet. Mijn broer heeft een iRiver en ik moest helaas constateren dat deze de iPod ver voor is op het gebied van Compatabilitiet en veelzijdigheid.

Het is niet mijn bedoeling om ‘trotse mac-gebruikers’ tegen het zere been te schoppen.

We zijn ook niet trots. We zijn het gewoon niet met je eens.

[quote:1897db82d9="iPodLounge"] Q: Can I use my iPod on both my Mac and Windows computers? A: Yes.

The easiest way to use an iPod on both Mac and Windows computers is to format the iPod (using iPod Updater) using the PC. This will force your iPod to use the Windows file system (FAT32) which both the Mac and PC can read from and write to without the help of additional software.

If you need to use a Mac (HFS+) formatted iPod on a Windows PC, you’ll need to install XPlay 2.0 (or at least MacDrive) from MediaFour Software. This will enable your Windows PC to read Mac-formatted disks.
[/quote:1897db82d9]
Incompatibiliteitsvraagstuk opgelost! En misschien zegt je de term DRM iets? Nee, dat is een fijne standaard.

Onzin zeg: 1 ziet er mooi uit 2 is makkelijk te bedienen 3 wat goed moet zijn (geluid!) is goed 4 loopt niet vast 5 de software is gratis 6 doet niet aan koppelverkoop

"Hij is helemaal niet Windows-compatibel als je een mac-gebruiker bent en andersom"

Kan wel, zie bovenstaande reactie.

“Uitwisselen van muziekbestanden is zeeeeer omslachtig”

Als Apple dat heeeeel makkelijk had gemaakt dan was het nooit wat geworden met die iTunes Music Store. Op een iPod in de doos staat ‘Don’t steal music’ - de ontwikkelaars van de iPod hebben bewust geen uitwissel-ding gemaakt. De iPod is voor je eigen muziekcollectie. Hulpjes van derden - zoals PodWorks of iPodDownload - maken het overigens zeeeeer eenvoudig om bestanden van je/een iPod te halen.

“Speelduur van de batterij is zeer beperkt vergeleken met verschillende andere spelers met HD”

Ik heb geen vergelijkingsmateriaal… maar ik heb zelden last van een lege accu.

“Vervangen van de accu is zeer omslachtig”

Zal wel. Nooit gedaan. Is inderdaad een punt. Maar hoe vaak vervang je nu een batterij? Een beetje omslachtigheid mag dan van mij… anders moet er weer een klepje onder de iPod of een schroefje. Lelijk.

“Wordt zeer incompleet geleverd”

Wat mis je dan zoal?

“Geen radio”

Who cares?! D’r zit ook geen camera in… of een telefoon. Wie heeft er nu behoefte aan een radio als je een paar dagen met je eigen audio op stap kan.

“Het merk iRiver bijvoorbeeld, heeft het echt een stuk beter voor mekaar”

Wie weet heb je gelijk… als je waarde hecht aan die radio en nog wat meer toeters en bellen. Voor mij is een iPod een afspeelding voor mijn mp3/aac bestanden, de rest is volslagen bijzaak.

Een nadeel van die iRiver: het ding is lelijk en groot. Ik zie nog geen iRiver-parties ontstaan. Ik mis de wow! en cool! factor. Apple heeft ook zo’n mooie naam bedacht… “iPod”. iRiver komt dan met de “PMP140” en Sony met de “NW-HD3”. Bekt lekker.

Mijn kinderen hebben elk een iPod Mini (vanaf de eerste dag dat ze hier verkrijgbaar waren) en ik zelf heb een 40 gig. 4e gen. Ver voordat wij die dingen in huis hadden waren wij op de hoogte van het feit dat het eventuele vervangen van de batterijen nogal omslachtig kan zijn. Ook wisten wij van tevoren dat er geen radio op zit. De afspeelduur is voor ons ook geen enkel probleem want wij zijn niet in de gelegenheid om elke dag 8 uur achtereen die batterij leeg te draaien. Ervaring om een iPod aan een W(p)c te hangen heb ik niet want die dingen heb ik niet (meer). Ik wil plezier in mijn leven en geen ergernis (meer). Wat ik bij iITMS koopt, daarvan is het geluidskwaliteit significant beter dan wat ik van LimeWire heb gehaald.

Eén nadeeltje mijnerzijds zijn de oordopjes, daarvoor heb ik een koptelefoon aangeschaft.

Simpel gezegt, iPod is ge-wel-dig.

Okee. Laten we eens vergelijken. De iRiver H120 met 20 gig harde schijf:

Plays over 600 hours of digital music*
Up to 16 hours of battery life
Supports MP3, WMA, ASF, WAV and OGG music files
Ultra-fast USB 2.0 transfers (up to 40 times faster than USB 1.0)
Integrated FM tuner
Backlit remote control with 4-line display
Built-in voice recorder
Intuitive music navigation
Real-time MP3 encoding (no PC required)
20GB of internal storage
Store or transfer files of any type
Extra-large, 8-line, backlit LCD
Rechargeable Lithium Polymer battery
Optical input and output
Upgradeable to future formats and features

Comes with:

Backlit remote control with 4-line display
iRiver earphones
Carrying case
Installation software CD
AC adapter
USB 2.0 cable
Line-in cable
External microphone
Printed user manual

iPod-kenmerken

Opslagcapaciteit tot 10.000 nummers
Compatibel met Mac OS X of Windows 2000/XP
Zeer klein met een gewicht van slechts 158 gram
Razendsnel nummers opzoeken met het Click Wheel van Apple
Langer luisterplezier dankzij de batterij met een gebruiksduur tot 12 uur*
Shuffle-functie direct beschikbaar in het hoofdmenu
Nummers met de MP3-, AAC- en Apple Lossless-structuur afspelen
Joggen zonder problemen dankzij 25 minuten beveiliging tegen overspringen
Meerdere On-the-Go-afspeellijsten opslaan
Snelheid aanpassen waarmee gesproken boeken worden voorgelezen
Naadloze integratie met iTunes
Eenvoudig synchroniseren en opladen via meegeleverde FireWire- of USB 2.0-kabel
Tevens te gebruiken als draagbare harde schijf voor het meenemen van bestanden
Niets meer vergeten dankzij tekstnotities
Onderweg games spelen
Afspraken bijhouden met de wekker en timer voor de sluimerstand
Beter op orde met adresgegevens, agenda’s en takenlijsten
Verbeterde ondersteuning voor talen
Gesproken tekst vastleggen (met optionele dictafoon)

FireWire kabel, USB2.0 kabel, oordopjes en een handleiding zullen er ook wel bijzitten.
De iPod 20 GB kost $299, de iRiver H120 kost $329. Tel uit je winst.

[quote:2ea2436a36="beertje"][b:2ea2436a36]Hij is helemaal niet Windows-compatibel als je een mac-gebruiker bent en andersom.[/b:2ea2436a36][/quote:2ea2436a36] Formateer hem naar FAT32, en voila, native compatible met beide platformen.

[quote:2ea2436a36=“beertje”][b:2ea2436a36]Uitwisselen van muziekbestanden is zeeeeer omslachtig.[/b:2ea2436a36][/quote:2ea2436a36]
Wees blij dat het “slechts” omslachtig is. Het is namelijk verboden. Wel eens van de term “verspreiding van illegale muziek” gehoord ? Als Apple de iPod niet zou beveiligen, gaan alle platenmaatschappijen stijgeren, en kan Apple inpakken.

[quote:2ea2436a36=“beertje”][b:2ea2436a36]Speelduur van de batterij is zeer beperkt vergeleken met verschillende andere spelers met HD.[/b:2ea2436a36][/quote:2ea2436a36]
Hangt van je gebruik af denk ik. Ik red makkelijk 8 uur met 1 lading… hoevaak ben je in hemelsnaam 8 uur zonder stroom ?

[quote:2ea2436a36=“beertje”][b:2ea2436a36]Vervangen van de accu is zeer omslachtig[/b:2ea2436a36][/quote:2ea2436a36]
Als jij je acuu goed behandeld, gaat die accu langer mee dan jij dat apparaat hebt. Mijn eerste generatie iPod speeld nog steeds zonder accu-problemen.

[quote:2ea2436a36=“beertje”][b:2ea2436a36]Wordt zeer incompleet geleverd[/b:2ea2436a36][/quote:2ea2436a36]
Hangt van het model af. Mijn versie kwam standaard met afstandsbediening, dock, draagtasje en oordopjes. Dit was echter voor sommigen te duur, en nu heeft Apple besloten daar accesoires van te maken, zodat de drempel voor de mensen wat lager is.

[quote:2ea2436a36=“beertje”][b:2ea2436a36]Geen radio[/b:2ea2436a36][/quote:2ea2436a36]
Heb je de laatste tijd wel eens radio geluisterd ? Ik al lang niet meer, ik hou niet meer va de radio, commercieele zooi. En wat is het nut van een mp3 opslag met radio ? Waar zet je dan in hemelsnaam al die muziek voor op die schijf ?

[quote:2ea2436a36=“beertje”][b:2ea2436a36]Het merk iRiver bijvoorbeeld, heeft het echt een stuk beter voor mekaar.[/b:2ea2436a36][/quote:2ea2436a36]
Heb je de reviews van dat “wondertje” ook gelezen ? Slecht (niet) compatible met Apple, geluidskwaliteit stukken lager, minder keuze qua afstellen van geluid, onhandige bediening, lastige menu’s… nee, alles heb zijn voor- en nadelen…

Aan Soulutions, en Matt Wat 'n heftige reacties... Als je geen prettige ervaringen met je iPod hebt (al dan niet onwetend dat je 'm voor Windows moest formateren, en enz.) dan moet je dat toch gewoon kunnen zeggen...

soms denk ik: jullie zijn allemaal gek. ja ik zeg JULLIE want ik zie niks geen probleem in iemand die volgens mij OSX draait en mega trots is met zijn switch.... Hij geeft argumenten aan. "jullie" worden blind van woede, wees nou is zuinig op OSX gebruikers en schijt ze niet meteen in de bek. IK zit an een MP3 spelert van MSI en moet zeggen leif lekker klein, zo klein dat ik geneens merk dat ik hem vasthou en telkes laat pleuren... :lol: ik ben er blij mee, en waarom mag iemand nie zeggen dat de strategie steeds meer richting M$ gaat :| dat verbaasd me nog het meeste... Get a life is geen optie als we niet meer accepteren dat mensen MENINGEN hebben, ongegronde meningen mag ook best. Dat horen we dagelijks, soort uiting van woede ? jaloers ? Nee lekker eigenwijs blijven mensen en nie luisteren naar de Arty farty Big brothert, zelf denken is zo lekker :wink:

I got my life and i am proud of it…

Just love life, as it is… :innocent: :apple:

[quote:4c7d8d83a4="Garfield"]Aan Soulutions, en Matt Wat 'n heftige reacties... Als je geen prettige ervaringen met je iPod hebt (al dan niet onwetend dat je 'm voor Windows moest formateren, en enz.) dan moet je dat toch gewoon kunnen zeggen...[/quote:4c7d8d83a4]

Beertje vraagt er ook wel om. “iPod lijkt wel een MS product” … als er iets minder waar is dan is het dat wel. Bovendien raak je met zo’n opmerking de echte Apple fan in het hart. En Beertje is niet gewoon ontevreden met zijn iPod… hij is ZEER ontevreden! Blijkbaar voldoet het ding niet aan zijn eisen. Erg dom om eerst iets te kopen en dan gaan zeuren dat een ander apparaat eigenlijk beter is… het zegt meer over hem dan over de iPod…
En… volgens mij wilde Beertje, door overdrijving , graag prikkelen tot reacties… nou dat is hem aardig gelukt zou ik zeggen…

Is die iPod te koop? ;-)

Over de uitwisseling van muziek: Dat heeft Apple express omslachtig gemaakt. De muziekindustrie doet het bij de gedachte dat je 'zomaar' MP3's kan uitwisselen tussen computers het al in de broek, dus heeft Apple het downloaden van muziek van de iPod naar de PC niet als standaard functionaliteit meegeleverd, zodat ze de platenmaatschappijen mee kregen voor het iTMS+iPod concept.

Verder ben ik het absoluut niet met je eens: er is denk ik geen andere MP3 speler die qua bedieningsgemak in de buurt van de iPod komt. Ook de combinatie met iTunes zorgt ervoor dat ook mensen die wat minder makkelijk met een computer omgaan toch hun eigen cd’s kunnen rippen en op een iPod zetten, nummers kunnen kopen in de Music Store en lekker naar muziek kunnen luisteren.

Ik kom regelmatig mensen tegen die een ander merk MP3 speler hebben en me dan gaan vertellen dat hun apparaat echt veel beter is dan een iPod omdat er meer knopjes op zitten, een radio bij zit of andere argumenten, maar ze willen altijd even met mijn iPod spelen en ik moet altijd wat aandringen om het apparaat weer terug te krijgen – het is gewoon de kift :wink:

@ TS, Jij durft... :o