Ik heb sinds kort een iPod Mini. Het probleem is er altijd geweest. Telkens als ik mijn iPod Mini aan de pc verbindt (met de USB kabel ft Windows XP ft iTunes), vraagt hij eerst of ik mijn iPod wil formatteren. Zo lang ik dat niet doe, wordt hij niet gezien in iTunes en kan ik dus geen nieuwe mp3's erop zetten.
Dus op dit moment moet ik telkens formatteren, aansluiten op adapter om nieuwe installatie uit te voeren in de iPod, dan weer connecten met de computer en dan opnieuw alle mp3’s er weer op zetten. Wat is er verkeerd dat ik niet gewoon snel een paar liedjes erbij kan zetten zonder dat ik telkens mijn iPod opnieuw moet formatteren. Het is overigens ook zo dat Ephpod ofzo (wilde ik een keer proberen) niet werkt met mijn iPod omdat een of andere control map niet aanwezig is.
Wie kan me helpen?
[quote:b1b8c3499a="Bounzz11"]Dus op dit moment moet ik telkens formatteren, aansluiten op adapter om nieuwe installatie uit te voeren in de iPod, dan weer connecten met de computer en dan opnieuw alle mp3's er weer op zetten.[/quote:b1b8c3499a]
Dit stukje snap ik niet helemaal...
• Op wat voor adapter sluit jij hem aan ?
• Gebruik je alleen Windows, of heb je ook een Mac ?
Wat gewoon zou moeten werken, is de iPod FAT32 formateren op de PC, dan de iPod software erop zetten, en dan iTunes opstarten… vanaf dat moment zou je gewoon liedjes erop moeten kunnen zetten…
Sorry voor de onduidelijkheid maar ik heb ook alleen maar Windows XP en geen mac. Over die adapter: ik bedoel dat ding dat je op de netstroom aansluit (in het stopcontact) om je iPod weer op te laden. Als ik me iPod net heb geformatteerd vraagt hij daarom (je ziet dan een icoon van die adapter in het beeldscherm). Maar het probleem is dus nog steeds niet verholpen dus wie kan me helpen? Wel alvast bedankt voor jullie moeite!
edit: en liedjes erop zetten lukt ook wel maar pas nadat ik de ipod heb geformatteerd. Dus telkens als ik de lijst mp3’s op me ipod wil aanvullen moet ik dat ding formatteren.
Ik denk dat er iets mis gaat doordat je de iPod niet van stroom voorziet tijdens het restoren en syncen. Zo te horen is elke keer de batterij leeg of bijna leeg. Apple adviseert dat je de iPod altijd van netstroom voorziet als hij op de computer aangesloten is. Hij gebruikt dan veel meer stroom dan normaal. De 1e generatie iPod mini kan, als ik het goed heb, nog geen stroom krijgen via de USB kabel. Je zou dus kunnen investeren in een powered (6-pins) FireWire aansluiting voor je PC, of in een twee-in-een FireWire/USB naar dock connector kabel. Die laatste is te krijgen via de Apple Store of dealer voor 19 Euro, en speciaal bedoeld voor PC bezitters met een 3G iPod of 1G iPod mini. Dan laadt je hem op via de FireWire kabel naar de adapter in het stopcontact, terwijl je hem tegelijkertijd via USB op je computer aansluit.
o bedankt voor de tip. ik denk alleen niet dat dit bij mij van toepassing is want hij laadt de batterij wel op als ik hem aan de computer connect. of begrijp ik het nu verkeerd?
Als jij een USB 1.1 aansluiting hebt niet volgens mij.... Maar heb jij niet zo'n kabel waarmee je hem op de USB poort kunt aansluiten en tegelijk kunt opladen via de netstroom-adapter ?
Hmm, Apple heeft nu net de specs van de vorige mini van de homepage gehaald, dus ik kan nu even niet controleren of hij nou wel of niet via USB oplaadt. Ik heb zelf een 3G, en die doet het in ieder geval niet. Je verbindt hem wel via USB2.0 en niet via FireWire?
Het is bij jou iPod vind ik wel een beetje vreemd dat de batterij elke keer helemaal leeg is na het restoren. Heb je al eens geprobeerd hem eerst volledig op te laden, bijvoorbeeld door hem een nacht aan het stopcontact te laten hangen, en het dan nog eens te proberen?
Toevoeging: Ja, die kabel van UnSound bedoel ik! Ik heb hem ook voor mijn 3G gekocht toen ik nog geen Mac had.
de 2 uiteinden links zitten dus aan elkaar met een kabel en de 2 uiteinden rechts zitten dus aan elkaar met een kabel… verder niets.
dat adapterding stop ik in het stopcontact, met het rechterdraad eraan vast, met daaraan de ipod. als ik hem aan de computer connect gebruik ik alleen het linkerdraad
Tsja, ok, dat van die batterij is dan waarschijnlijk een dood spoor. Je batterij-indicator geeft dus nog een (half-)volle batterij aan, na het formatteren? Die iPod updater wil dan gewoon graag dat je hem aan het stopcontact hangt als hij zich reset na het formatteren, toch? Daar staat me ook vaag iets van bij, dat dat zo hoort...
Ik neem aan dat je nog garantie op de iPod hebt. Dan toch eens mee terug naar waar je hem hebt gekocht, of bellen met Apple hierover, want het hoort natuurlijk niet zo te gaan. Er gaat blijkbaar iets mis in de communicatie tussen de iPod en je computer op het moment dat je hem aansluit. Je zou het misschien eerst nog eens op een andere computer kunnen proberen, zodat je kan uitsluiten dat het aan de software op de PC ligt.
Ik zou als ik jou was de iPod eerst helemaal opladen, en vervolgens de software update draaien, maar dan met de optie "herstel". Dan wordt de iPod helemaal schoon gemaakt... je bent dan wel alle muziek kwijt die op de iPod staat.
dat is idd ook hetgeen wat ik telkens moet doen voordat ik er weer nieuwe muziek op kan zetten. het duurt trouwens ook flink lang voordat mijn computer hem herkent.
edit: ik heb net de hele procedure opnieuw gedaan… dus klaar gemaakt voor muziek erop zetten, muziek erop gezet, aangesloten weer en dan krijg ik dit:
iPod not readable
this ipod needs to be reformatted for use on your PC. click on the update button below to run the ipod updater application that will allow you to reformat or restore your ipod…
dan klik ik op update en krijg ik de ipod updater 2005-01-11. Hier kan ik alleen op herstellen drukken, dus dat doe ik. Dan is hij klaar met de procedure, moet ik hem aan dat adapterding aansluiten op me lichtnet, en dan kan ik weer helemaal opnieuw beginnen met muziek erop zetten
ok heel erg bedankt gasten voor de snelle replies! als laatste redding zoek ik morgen wel ff iemand die ook ipod heeft en geen problemen. dan connect ik hem wel ff aan zijn computer.
ik las ergens dat het zo'n 4 weken duurt voordat je een nieuwe/of heel misschien je oude ipod weer terugkrijgt als je hem hebt opgestuurd voor reparatie? klopt dat?
dat is me allerlaatste redmiddel (heb hem pas paar weken trouwens dus wel garantie).
Dat van die wachttijden bij reparaties is heel erg verschillend volgens mij. Heb je hem bij de dealer of de Apple Store gekocht? Ik heb ook verhalen gehoord van mensen die binnen een paar dagen een nieuwe iPod kregen van Apple.
Ik heb hem bij de dixons in lisse (hele slechte zaak) gekocht. Dat gaat vast wat langzamer dan een echt apple store... naja iig... ik ga zo ff naar een vriend, dan leg ik hem daaraan en dan vertel ik wel wat er gebeurd..
gegroet!
sorry voor dubbelpost maar ik ben net dus langs die vriend geweest. Deze heeft een dell van een aantal jaren oud met windows xp, en een lage usb verbinding ofzo (die 1.1). Hij gaat onwijs langzaam bij hem (maar dat komt gewoon door zijn verbinding, dat heeft hij ook altijd met zijn eigen 40 gig), maar hij doet het wel! Het ligt dus aan beide computers die ik hier thuis heb staan.
In ephpod geeft hij trouwens aan dat de structuur van de mappen op mijn ipod niet goed is. daar kan hij geen map ipod_control aanmaken.
Op de andere computer heeft hij het over een i/o controller.
Kortom, ik zit dus met 2 computers (waarvan 1 nieuw samengesteld en 1 oud (+/- 3jaar geleden) samengesteld, Windows XP allebei en ze doen het allebei NIET. Bij een ander wel…
Het ligt dus niet aan de iPod Mini zelf. Hij gebruikte overigens dezelfde kabel als ik (die usb kabel). Kan iemand misschien vertellen wat er fout gaat? Zo niet, moet ik me computer maar eens formatteren…
Het lijkt dan inderdaad aan de software op je PC's te liggen. Soms zorgen programma's als ephpod voor conflicten met de Apple software, zeker als de versies niet op elkaar zijn afgestemd. Je moet je voorstellen dat de Apple iPod software denkt het alleenrecht op het aanspreken van de iPod te hebben. Wat ephpod ondertussen doet wordt dus geen rekening mee gehouden. Soms zorgt Apple er zelfs voor dat iPod software van andere makers expres niet meer goed werkt met nieuwe iTunes en iPod versies.
Probeer dus eerst eens vanuit het Windows Control Panel alle iPod gerelateerde software te oninstalleren. Dus ook ephpod, etc. Download dan de nieuwste versie van iTunes en de iPod updater van de Apple website, en installeer alleen deze opnieuw. En probeer het dan nog een keer. Als dat nog niet werkt moet je er inderdaad misschien aan gaan denken om je hele systeem opnieuw te installeren.