iPod mini stuk --> geen coulance?

Tja, mijn mini is stuk, hij kraakt als een idioot en het is niet de koptelefoon. Volgens Apple (telefoontje naar helpdesk) kost elke iPod-reparatie standaard €280,- ongeacht het probleem. Geen optie dus. Heb het ding ooit door een vriend mee laten brengen uit Miami net nadat de mini daar gelanceerd werd. Dat is nu anderhalf jaar geleden. Coulance is volgens de Apple-mijnheer alleen mogelijk binnen 3 maanden na verloop van de garantie.

Heb nu een beetje ‘mixed feelings’ hierover. Kan mijn muziekspelertje eigenlijk niet missen dus zal wel een nieuwe kopen. Maar eigenlijk ben ik het er niet mee eens en wil ik Apple niet ‘belonen’ voor het feit dat mijn mini zo snel stuk ging. Een andere mp3-speler dan? Tja, dat is ook weer zoiets, daarvoor ben ik te verknocht aan iTunes. Dus zal ik mij moeten schikken. Het is voor het eerst dat ik mij door Apple een beetje bezeikt voel en dat sinds 8 jaar (vier desktops, twee laptops, twee iPods) Applegebruiker te zijn … :frowning:

Sorry voor jou, maar ze moeten natuurlijk wel ergens een grens stellen aan de garantie en de coulance. Ik begrijp dat het zuur is als het je overkomt.

Vervelend voor je. Je zal vast in dit draadje van mensen te horen krijgen dat je volgens consumentenrecht een gedeelte van de reparatiekosten vergoed zou moeten krijgen door Apple. Maar probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen.

Wat betreft de ‘mixed feelings’ naar Apple toe, ik denk dat velen van ons daarover kunnen meepraten. Maar als je straks je nieuwe iPod mini hebt gekocht en de pijn in je portemonnee niet meer zo hard voelt zal je het hopelijk snel weer kunnen vergeten.

Heeft de ConsumentenBond niet iets hiervoor? en dan heb ik het over richtlijnen of eventueel meerdere gedupeerden die gezamenlijk Apple aanklagen o.i.d. :evil:

Lijkt me leuk, apple eindelijk klantvriendelijk… :x

Vraag me toch af of (als je hem in NL in een winkel gekocht zou hebben) dit niet gewoon onder consumentenrecht valt dat een electrisch apparaat geacht wordt [u:54c78b6974]niet [/u:54c78b6974]binnen die periode kapot te gaan. Denk dat de bewijslast bij de verkoper zal liggen aan te tonen dat je hem abnormaal gebruikt hebt (applecare of geen applecare). Alleen hier is het probleem dat ie in de USA is gekocht en Amerikaans recht van toepassing is. En dat ken ik niet (zo goed). :oops: :wink: :finderoud:

Op zich begrijp ik wel dat ze een grens moeten stellen met de garantie. Het probleem is hoofdzakelijk dat Apple de iPods niet wil repareren tegen een 'fatsoenlijke prijs'. Ze dwingen je daarmee tot het kopen van een nieuw apparaat. Met name in de reparatie mochten ze wat mij betreft wel wat 'coulanter' zijn.

Misschien kan je hem [url=http://www.repod.nl/]ergens anders[/url] nog goedkoper laten repareren?

[quote:9c61791c24="Haddock"]Op zich begrijp ik wel dat ze een grens moeten stellen met de garantie. Het probleem is hoofdzakelijk dat Apple de iPods niet wil repareren tegen een 'fatsoenlijke prijs'. Ze dwingen je daarmee tot het kopen van een nieuw apparaat. Met name in de reparatie mochten ze wat mij betreft wel wat 'coulanter' zijn.[/quote:9c61791c24]

Daarin ga ik absoluut met je mee.

Is het niet het contactje waar je plugje in gaat?
Kun je dat niet zelf bestellen en proberen te repareren?
Wordt het kraken erger of minder als je het plugje draait?

[quote:e52fcce851="Haddock"]Op zich begrijp ik wel dat ze een grens moeten stellen met de garantie. Het probleem is hoofdzakelijk dat Apple de iPods niet wil repareren tegen een 'fatsoenlijke prijs'. Ze dwingen je daarmee tot het kopen van een nieuw apparaat. Met name in de reparatie mochten ze wat mij betreft wel wat 'coulanter' zijn.[/quote:e52fcce851]

Volgens mij is er toch wel hoop hoor. In mei schreef Maarten20 een zeer nuttige bijdrage over garantie en garantiebepalingen:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=558258&highlight=europese+richtlijn#558258[url]

Hoop dat je er wat aan hebt!

Roland[/url]

[quote:0579acd496="Roland53"][quote:0579acd496="Haddock"]Op zich begrijp ik wel dat ze een grens moeten stellen met de garantie. Het probleem is hoofdzakelijk dat Apple de iPods niet wil repareren tegen een 'fatsoenlijke prijs'. Ze dwingen je daarmee tot het kopen van een nieuw apparaat. Met name in de reparatie mochten ze wat mij betreft wel wat 'coulanter' zijn.[/quote:0579acd496]

Volgens mij is er toch wel hoop hoor. In mei schreef Maarten20 een zeer nuttige bijdrage over garantie en garantiebepalingen:

http://forum.macosx.nl/viewtopic.php?p=558258&highlight=europese+richtlijn#558258[url]

Hoop dat je er wat aan hebt!

Roland[/url][/quote:0579acd496]

Klopt, maar probleem is dat dit binnen europa is en hij is in de usa gekocht.

Ik ben geen jurist en weet dus niet zeker of het nu volgende antwoord klopt. Maar de hele richtlijn gaat uit van de relatie tussen CONSUMENT en FABRIKANT, en niet over WEDERVERKOPER. Ik denk - als leek- dat je je met je klacht niet moet zijn bij de reseller (waar die ter wereld ook zit) maar uiteindelijk bij de fabrikant - die wereldwijd aansprakelijk is voor de kwaliteit van de door hem geleverde producten... 't Is in ieder geval de moeite van het proberen waard, toch? En anders: een proefproces bij de kantonrechter? Ieder lid van MacOsX lapt 10 euro en we zoeken een goeie advocaat. Aan jurisprudentie kunnen we allemaal (als consument) wat hebben...

Yep, fabrieksgarantie is 1 jaar en garantie door verkoper binnen de EU is twee jaar. De verkoper is in dit geval in een applestore in de V.S dus dat ballontje zal niet op gaan.

@Buzz_D: Dank voor de tip, heb die mannen van Repod gelijk een brichtje gestuurd. Hopelijk kunnen zij wat Apple nalaat, mijn iPod repareren voor een redelijk bedrag.

@Mc Erik: Plugje draaien geeft geen effect. De ruis c.q. vervorming van het geluid is wel erger als je het aluminium huis aanraakt. Waarschijnlijk dus een los contact. Mijn mini is van de eerste serie en daar kwam dit probleem wel vaker voor.

Ik dien binnen enkele dagen een klacht in tegen Apple bij Consumentenbond en Ministerie van Consumentenzaken (in België).

Dit omwille van de onwettige garantievoorwaarden. Sinds 1 januarie is de wet hierrond veranderd en moet Apple standaard 2 jaar garantie bieden,(in heel de EU) Ze mag deze service uitbreiden maar zeker niet beperken. Ook de standaard Carry-in garantie blijkt niet echt wettelijk (als je online koopt).
Apple mag op schrijven in de garantievoorwaarden wat het wil maar de wet staat hier nog altijd boven.

Maar deze klacht komt vooral door mijn persoonlijke ervaring met de garantie van Apple.