ipod opladen

ik heb net een ipod photo 30 gig gekocht en heb em al een paar keer helemaal leeg laten lopen en weer opgeladen. maar als de ipod helemaal leeg is kan ik hem niet via de computer opladen, dan moet ik hem eerst even in het stopcontact doen en daarna pakt de computer hem weer. is dit gewoon normaal? want ik kon met men 1e g ipod 10 gig wel gewoon altijd opladen via de computer. ook gebruik ik de usb poorten die niet gedeeld staan en dus genoeg stroom moeten leveren.

bedankt

Helemaal leeg laten lopen is zowiezo geen goed idee! daarmee verniel je batterij zeker. als hij helemaal leeg is, zit er een soort beveiliging in het laadcircuit. De lader laad hem sneller dan de usbpoort. Waarschijnlijk als je iPod langgenoeg aan de usbpoort laat dan doet hij het wel.

Als je hem oplaad via het net gebruik je dan de FireWire of USB kabel trouwens? De USB en Firewire laden via verschillende pinnen. Bedenk me net FireWire is 12V, USB 5V, kan zijn dat de 5V niet genoeg is om de lege batterj een “trap” te geven om weer wakker te worden.

De eerste/tweede generatie hebben iets andere type batterijen dan de latere. Of beter gezegd, het beveiligingscircuit is anders.

Kijk ook op http://www.ipodbatterij.nl voor batterij tips of zoek even door de fora 8)

[quote:017a15171a="rrrichie"]Helemaal leeg laten lopen is zowiezo geen goed idee! daarmee verniel je batterij zeker.[/quote:017a15171a] Mij is altijd verteld dat het juist goed is de eerste paar keer om hem leeg te laten spelen dan weer vol opladen. Dit zorgt voor goede kwantiteit van de batterij op ten duur.

Als je hem oplaad via het net gebruik je dan de FireWire of USB kabel trouwens? De USB en Firewire laden via verschillende pinnen. Bedenk me net FireWire is 12V, USB 5V, kan zijn dat de 5V niet genoeg is om de lege batterj een "trap" te geven om weer wakker te worden.

dat is precies het goede antwoord. hij moet een harde trap krijgen en bij usb krijgt hij die niet.

ik gebruik usb bij het opladen. maar jullie denken dus dat i met firewire dus wel net dat zetje krijgt? of...

[quote:7d2f3e3ddb="Suaver"][quote:7d2f3e3ddb="rrrichie"]Helemaal leeg laten lopen is zowiezo geen goed idee! daarmee verniel je batterij zeker.[/quote:7d2f3e3ddb] Mij is altijd verteld dat het juist goed is de eerste paar keer om hem leeg te laten spelen dan weer vol opladen. Dit zorgt voor goede kwantiteit van de batterij op ten duur.[/quote:7d2f3e3ddb]

word

[quote:8a39d01e8c="Doff"]word[/quote:8a39d01e8c] Wat bedoel je precies :?

[quote:77419a0086="Suaver"][quote:77419a0086="Doff"]word[/quote:77419a0086] Wat bedoel je precies :?[/quote:77419a0086]

heheh dat is een woordje dat je gebruikt als je het ergens mee eens bent. :wink:

[quote:949361af19="Suaver"][quote:949361af19="rrrichie"]Helemaal leeg laten lopen is zowiezo geen goed idee! daarmee verniel je batterij zeker.[/quote:949361af19] Mij is altijd verteld dat het juist goed is de eerste paar keer om hem leeg te laten spelen dan weer vol opladen. Dit zorgt voor goede kwantiteit van de batterij op ten duur.[/quote:949361af19]

Het is net zoals met eten, overdaad is nooit goed, maar een wijntje of een worteltje is op zijn tijd goed. Als je het echt wil weten hier komt ie:

1. Als een Li-Ion niks doet treedt er een soort “corrosie” op. M.a.w. dit type batterij op de plank een jaar bewaren is geen goed idee. Dit kan je alleen verminderen door de batterijen op 40% lading en koud te bewaren (15%) (hier liggen ze in een speciale koelkast) Nu heeft dat voor de iPod bezitter (als de batterij er eenmaal inzit) weinig zin, maar leg hem dus niet in de vensterbank als het zonnetje erop schijnt. Als je dus een nieuwe hebt zou je mischien met het ontladen/laden hier nog iets van terug kunnen draaien. Maar ik heb er nog geen test van gevonden op internet.

2. De Li-Ion werken het best als je ze niet verder dan 80% ontlaad. Alhoewel er geen geheugen effect optreedt, raakt wel het controle board op den duur in de war en geeft bij die 80% dus aan dat de batterij leeg is. Dit is wat je hierboven beschrijft. door dat een keer te doen, hersteld deze meter zich. 1 keer per maand is bijvoorbeeld een idee, of pas als je merkt dat de iPod eerder kapt dan verwacht.

3. Het continue volledig opmaken van de batterij, verkort de levensduur aanzienlijk! Ik heb hier een stapeltje liggen van mensen die meende dat er een “NiCad” batterij in de iPod zat en op advies van de behulpende verkoper het advies opvolgde eerst helemaal ontladen en dan weer laden. Als je dat elke dag doet is hij na een half jaar stuk.

4. Dan heb je nog leeglopen en leeglopen. De iPod (of beter gezegd de batterij) gaat uit als de batterij “bijna” op is. Er zit dan nog genoeg lading in om de iPod te voeden als hij uitstaat. Als je hem echter op die manier een maand laat liggen raakt de batterij echt leeg. Apple raad ook aan de iPod af en toe op te laden als je hem niet gebruikt.

Trouwens dit geld ook voor de meeste mobiele telefoons, die hebben de zelfde batterijen.

Nou ja, weer eens een heel gebrabbel, maar hier staat ook nog het een en ander:

http://www.batteryuniversity.com/partone-21.htm

word? is dat niet met dt dan? :P