ipod oplader

Voor de vankantie is een 12 volt ipod lader eigenlijk wel idiaal, maar 29 euro voor een oplader voor de 1e gen. ipod is wat aan de hoge kant, dat is tenslotte al 10 % van de prijs van een nieuwe mini :D.

dus heb ik even het voltage van mijn ipod adapter doorgemeten en daar komt 12 volt uit, maar uit een firewire poort komt volgens de standaard 15-18 volt. even na gemeten op een imac firewire poort en ja hoor daar komt 15,-- uit. Maar daar laad je ipod dus ook van op. Conclusie een ipod is niet zo kieskeurig kwa laad stroom. Toen even de sigaretten aansteker in mijn auto gemeten: 12.4 zonder draaiende motor 14.9 als de motor draait.

pinlayout van een firewire kabel opgezocht (google pin layout firewire).

toen een firewirekabel doorgeknipt bleek daar een dikkere witte en zwarte draad in te zitten en 2 afgeschermde paren voor data. na doormeten bleek de wit plus te zijn en zwart gewoon min. Nou ga ik morgen een sigaretten plug halen en dan de firewire kabel aansluiten. Dan eens even kijken of mijn ipod laad :).

ik hou jullie op de hoogte, als het goed gaat heb ik voor 2 (stekker) euro en een firewire kabel (toch nog wel liggen) dus een ipod oplader (voor 1e gen. 5 gb ipod.)

(iemand nog tips, of afraders?)

Let op dat spanning (volt) iets heel anders is dan stroom (ampere).

Weerstand R = Voltage / Stroomsterkte.

Als je het voltage dus verhoogt zal je de stroomsterkte dus evenredig moeten verminderen anders blaas je je iPod misschien op. En een auto-accu kan heeeeeel veel stroom leveren dus PAS OP!!! en riskeer een exploded iPod!!! Of riskeer dat ie na een uurtje zo heet is dat ie in de fik vliegt.

edit ----> hier is te zien dat hij geladen moet worden op 12 Watt.

ja daar heb je een punt, als ik een 1 amp. zekering in de "lader" zet, beschermt dat dan tegen "te veel in een keer"? (de 12 volt ipod lader doet namelijk 1 amp.).

in theorie kan de ipod max 18 volt aan (dat mag de firewire bus volgens de standaard leveren). en mijn auto levert niet meer als 15 (als ik hard rij). dan zit ik al een beetje aan de goede kant op niet?.

edit: zag je edit net. eehm 12 wat max. dat zou betekenen dat ik er een weerstandje tussenmoet zetten ofzo iets?

Het wattage is het produkt van spanning en stroom. (P = V * I )

Je zegt dat je auto accu maximaal naar 15 volt gaat, maar als je er een belasting op hangt (zoals de iPod) dan kan het voltage inzakken.

Ik weet niet genoeg van analoge techniek om uit te rekenen of je iPod in de fik zal vliegen. Meer dan de waarschuwing kan ik je dus niet geven.

Zijn er techneuten in de zaal?

bedankt voor je hulp :) stroom is niet mijn sterke punt...

ik kwam namelijk op dit idee omdat ik een 12 volt lader van een lamp openmaakte en daar zaten maar 2 draadjes in en verder niet. en omdat de ipod blijkbaar niet zo heel persies is kwa voltage dacht ik dat het mischien wel werkt. 29 euro voor een 12 volt lader vind ik namelijk wat veel. (voor een 2,5 jaar oude ipod).

als er iemand is die er “verstand” van heeft hoor ik het graag :slight_smile:

[size=24:8ef5893624][color=gold:8ef5893624]DOE HET NIET!!!!!!!!!!!![/color:8ef5893624][/size:8ef5893624]

In mijn vaste auto shop hoorde ik het volgende verhaal:
Ze hadden een houder ingebouwd voor een telefoon, zodat de telefoon zou worden opgeladen tijdens het rijden.
Daarvoor gingen ze een auto-adapter gebruiken met sigarette aansteker plug.
Maar om nou niet de hele tijd dat ding in de sigarette aansteker te hangen hebben ze die plug er af geknipt en het snoertje meteen op de + en - gezet.

POEF

Dag telefoon!

Wat blijkt nou? In die plug zit ook een hoop electronica om ervoor te zorgen dat de telefoon gedoseerd z’n electriciteit krijgt.
Zoiets zal ongetwijfeld ook gelden voor de iPod.

Klopt! Het spanningregelingsysteem van de moderne dynamo kan onwijs veel Amperes leveren en de Accu zelf ook (als de motor niet loopt). Als de spanning inzakt, dan zorgt de regelaar van de dynamo er wel ff voor dat de spanning weer op pijl is. Er moet dus een begrenzer op zitten. Stel dat de accu van de iPod leeg is, de boordspanning wordt omlaag getrokken, de regelaar verhoogt deze totdat de spanning weer op nivo is, hierbij neemt de stroom steeds toe. M.a.w als je iPodje vol is, is er geen probleem is ie leeg, ligt ie waarschijnlijk zo op de achterbank. Tenzij de iPod zelf een mechaniekje heeft ingebouwd en dat zal vast wel, maar is denk ik niet opgewassen tegen de tig Ampere die een auto kan leveren. Maar de oplossing is simpel gewoon een regelaartje maken. ff googlen.

http://homepage.ntlworld.com/henry01/solar_regulator/solar_regulator.htm Dit is iets voor zonnepanelen, maar het principe is hetzelfde…

even terzijde boordspanning is meestal 14.1 volt. (altijd iets hoger dan de accu zodat deze opgeladen wordt)

Let op : in de Ipod zitten Li-ion accu's. Deze kunnen bij onjuist gebruik (laden) exploderen. Het zijn in principe bommen: heel veel energie t.o.v. een laag gewicht. Zoek maar eens onder "Kokam" of "indoor vliegen" .

dat van die telefoon is aardig logisch, een telefoon laad normaal namelijk niet op 12 volt maar op 4.8 ofzo.

maar als ik de ipod aansluit op een 12 volt aansluiting met een 1 ampere zekering, kan ie toch nooit meer krijgen als 12 x 1 = 12 watt? want als de ipod meer als 1 ampere “pakt” dan zou de zekering toch knappen? met andere woorden, als het werkt dan werkt het als het niet wert knapt de zekering, maar is mijn ipod nog heel. of is dat weer te kort door de bocht?

edit: vekeerde acount :slight_smile: moest kip zijn.

Je kan het proberen.... Koop vast een aantal zekeringen :-). Let op je hebt (in glas zekeringen tenminste) langzame en snelle. De langzame gaat pas door als er al even 1 ampere doorloopt, dus een piekje duurt ff voordat ie die opvangt. De snelle poeft zodra de 1 ampere wordt bereikt.

:mrgreen:

net geprobeert was even zweten of mijn ipod het daarna nog zou doen :) maar hij laad gewoon en hij wordt niet warm (na 5 min. eraan). ik hou het in de gaten als ik voor het eerst lang laad :). ik heb een 1 A. zekering ertussen gedaan.

tot zo ver lijkt het dat ik voor 2 euro en een firewirekabel een 12 volt ipod lader heb.

op de dr. bott site stond dat de ipod lader max 12 watt geeft, laat dat nou net 1 amp@12 volt zijn…

het werkt dus en mijn ipod doet het nog (1e gen.)

disclaimer: try at your own risk only :smiley:

humz hij laad wel maar er komt een beetje ruis door het geluid...waarschijnlijk doordat de shielding niet helemaal meer goed is (van de firewire kabel). op zich niet erg lijkt me, alleen ff geen muziek als je laad (of de muziek harder zetten, ruis blijft even hard.

Je kan er dan een onstorings elcootje bijzetten. Ik weet niet wat voor auto je hebt, maar meestal is de boordspanning een soort zaaggolf, vanwege de wisselstroom dynamo. Je hebt ook mini voedingen 78XX genaamd dus 7812 zou in dit geval goed zijn. Komt in een transistor formaat. Een pootje in, ander pootje aarde, derde pootje is dan netjes 12 volt uit. met een weerstand en condensator erbij ben je helemaal goed bezig. Kijk hier voor schemaatje: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/30

Trafo en diodes heb je niet nodig. Dus je sluit de boordspanning boven C1 aan.

Zip!

heey bedankt. als het echt irritant word dan doe ik dat nog. het stoort alleen ook als ik de motor uit heb. (alleen op de accu dus). Ook word de storing niet anders als ik meer gas geef (dynamo draaid dan harder) ik denk dat ik de schielding van de firewire kabel nog aan de aarde moet zetten, de storing wisselt namelijk als ik aan het snoertje "priegel".

mijn auto: een VW T2 uit 1978. Niet zo heel erg geavanceerd dus :slight_smile:

oh nog even voor de geintresseerden: op mijn ipod staat (op de achterkant): Rated 8-30 vdc 0.5 A. max. 14 volt op1 A. kan geen kwaad dus.

edit: naja weer verkeerde acount, moet dus K!P zijn…

Als het ook is als de auto uit, in ieder geval geen dynamo storing of zo. dan lijkt het wel een soort antenne. Shielding van de kable inderdaad of omdat je auto niet geaard is. Probeer eens met zo'n ketting vanaf het frame naar de aarde. Of als je het draadje aanraakt en dan de aarde... He, he mooi gezicht :-)

bedacht me net dat de originele ipod oplader ook geen aarde heeft. naja het geluid (de storing) blijft even hard, wat weer vrij zacht is...ook als je het geluid wat harder zet. dat word gewoon dat ding wat harder zetten :D

maar ik ben er wel blij mee, scheelt me toch weer 25 euro…komt de ipod mini weer een stapje dichterbij :slight_smile:

bedankt voor al jullie input/hulp.

na drie week vakantie doet mijn ipod het nog steeds... (met gebruik van mijn eigen lader dus). lijkt me dus een geslaagt project!!