iPod Video afspelen op TV

Ik heb een iPod Video en wil (met de AV cable van Apple) video's afspelen van mijn iPod op mijn tv. Dit lukt me nu al goed, alleen speelt hij (de kleine iPod formaatjes) af op groot (tv) scherm, waardoor de resolutie dus 3x niks is.

Is het mogelijk de films als groter bestand op mijn iPod te zetten zodat ze wel “mooi” op tv verschijnen?

ja hoor dat kan heel makkelijk, gewoon isquint donloaden, die kan converteren naar tv of ipod formaat

[quote:a8a17ebc19="olorin"]ja hoor dat kan heel makkelijk, gewoon isquint donloaden, die kan converteren naar tv of ipod formaat[/quote:a8a17ebc19]

Ik gebruik (helaas?) Windows? Weet je misschien nog een andere manier? (Naast het kopen van een Mac?)

[url=http://discussions.apple.com/thread.jspa?messageID=834423]Watching movies stored in iPod on TV[/url] [url=http://handbrake.m0k.org/]HandBrake for Windows[/url]

de films comprimeren naar mpeg4 met een maximale framegrootte van zo'n 240000 pixels zoals bijvoorbeeld 640x350, 480x480 of 700x320. Zo kom je al veel dichter bij TV resolutie.

Misschien dat de volgende ipod nog een snellere chip krijgt voor full screen TV resolutie.

Als je H264 als compressie gaat gebruiken, wat standaard is als je via quicktime “for ipod” compressie kiest, kun je niet meer dan 320x240 afspelen.

De video-output van de iPod kan inderdaad hoger dan 320x240, als je tenminste MPEG-4 in plaats van H.264 compressie gebruikt. (Let op dat beiden .mp4 als extensie hebben...)

Je bent echter beperkt tot maximaal 230400 pixels. Dat is niet genoeg om beeldvullend in hoge resolutie te werken. Als je televisie NTSC aankan kan je files van 640x360 afspelen. Weliswaar heb je dan breedbeeld met zwarte balken boven en onder, maar verder ziet het beeld er mooi scherp uit.

Helaas werkt dit niet in het Europese televisiesysteem PAL. Hierbij is het aantal beeldlijnen 625 totaal / 576 zichtbaar, terwijl dit bij het Amerikaanse NTSC 525 / 480 is. De iPod rekt dus de 360 gebruikte beeldlijnen binnen de 480 (75%) uit naar 75% van 576 = 432. Hierdoor is één lijn op de televisie opgebouwd uit delen van meerdere lijnen in de file, waardoor het beeld waziger wordt dan wat het is bij NTSC-weergave.

Je kan ook de horizontale resolutie van PAL van 768 pixels gebruiken, maar dan blijven er vertikaal maar 230400 / 768 = 300 beeldlijnen over wat dus alleen geschikt is voor weergave van cinemascope/panavision films.

Het is beter om niet met 320x240 te werken in PAL. Die resolutie is al laag, maar als je dan ook nog 240 lijnen van de file in 576 van PAL stopt wordt het nog slechter dan 320x240 in NTSC. Met 384x288 zit je zowel horizontaal als vertikaal precies op de helft van wat PAL doet en heb je niet alleen een iets hogere resolutie maar ook geen verlies door onhandige vermenigvuldigingsfactoren.

Let overigens ook op dat het scherm van de iPod 320x240 pixels daadwerkelijk laat zien, terwijl er bij de televisie altijd wat afvalt onder de rand van het scherm (ca. 5% bij iedere rand, maar dit kan verschillen). Dit heet overscan. Als je dus bijvoorbeeld een DVD of videoopname converteert om op het iPod-scherm te kijken is het handig om aan alle kanten een stukje af te knippen aangezien je dit op een televisie ook niet zou zien en er ook geregeld storing zichtbaar is in dit deel van het beeld. Voor kijken op een televisie moet je de overscan uiteraard intact laten.

Een interessant idee is om met niet-vierkante pixels te werken om te zien of er op die manier nog meer kwaliteit uit de videochip van de iPod te peuren valt, maar ik weet niet of het MPEG-4 formaat dit ondersteunt en zo ja, welke software dergelijke files kan maken.