iPod wellicht 200 euro duurder!

Er bestaan in Nederland (en nog wat landen in deze regio) plannen om binnenkort een kopieerheffing in te voeren voor mp3-spelers.

Huidig voorstel (bedacht door onze vrienden van de Stichting Thuiskopie) is een heffing van 3,28 euro per gigabyte aan opslagcapaciteit.

Een iPod Photo van 60 GB gaat dan 196,80 duurder worden en een 40 GB iPod ‘slechts’ 131,20 euro duurder.

De brancheorganisatie ICT Office (Apple, Sony, Philips e.v.a.) vindt dit onacceptabel: “De branchevereniging denkt dat IT-bedrijven er in de toekomst voor kiezen om nieuwe producten eerst in de Verenigde Staten en Azië te introduceren. Nieuwe ontwikkelingen gaan daarmee aan Europa voorbij, met alle gevolgen voor de Nederlandse elektronicasector” en doet pogingen om tegengas te geven.

Het zal druk worden in de Apple Store SoHo.

Bron: ANP (via Volkskrant.nl)

Alleen in nederland? want anders ga je toch even naar de belgische buren?

Belachelijk ik vind ze nu al zo duur!!!! :nietblij: :nietblij: :nietblij: :nietblij: :nietblij: :grrr: :grrr: :grrr:

Geloof je het zelf dat dit echt staat te gebeuren?

gewoon zelfde smoes als bij de douane gebruiken: je gebruikt je ipod als externe hardeschijf, niet als mp3 speler

[quote:383c636100="Hobbes"]Belachelijk ik vind ze nu al zo duur!!!! :nietblij: :nietblij: :nietblij: :nietblij: :nietblij: :grrr: :grrr: :grrr:[/quote:383c636100] he Hobbes, dat geldt niet voor ons :evil:

Is het omdat er zoveel mensen illegale muziek downloaden te straffen??? Is dit om illegale muziek te promoten???

Van waar haal je dit bericht linkje graag.

Alleen in Nederland. Oh dan is het niet erg :innocent:

Grapje :sealed:

Of dit door zal gaan? Reken maar van yes. De Stichting Thuiskopie is hier tot alles in staat. Ze willen al heel lang een heffing op harde schijven in pc's. Dat lukt blijkbaar niet... dus hier een tussenstap via mp3-spelers.

Wellicht komt het uiteindelijk op 3,38 euro per GB met een maximum van 76,12 euro (ik noem maar wat) maar een dergelijke heffing hangt al een tijdje in de lucht… zeker nu er elders in Europa ook dergelijke plannen ontstaan.

http://www.nu.nl/news/515986/54/IT-bedrijven_in_geweer_tegen_kopieerheffing_op_mp3-spelers.html

ziet er eng echt uit zo… dan denk ik dat je de winkelier niet voor de gek houdt met je externe hd :mrgreen:

Wat een onzin dit. Stelletje schurken, die Stichting Thuiskopie...

zijn dat niet dezelfde mensen die geld van onze data-cd'tjes en -dvd'tjes ontvangen? slechte zaak hoor... :sealed:

[quote:2bd6d1b5dc="phobia"]zijn dat niet dezelfde mensen die geld van onze data-cd'tjes en -dvd'tjes ontvangen? slechte zaak hoor... :sealed:[/quote:2bd6d1b5dc] Wat doen ze met al dat geld???? Nieuwe mensen inhuren om nog meer geld te kunn aftroggelen??

Ja, ik heb zojuist even opgezocht wat je voor zo'n lege DVD betaald:

[quote:85270f432c]http://www.cedar.nl/thuiskopie/info-gebruikers.html#tarieven
Data-cd-r/rw (geen vrijstellingen mogelijk) € 0,14 per disc
Blanco dvd-r/rw (geen vrijstellingen mogelijk) € 0,60 per 4,7 gigabyte*
Blanco dvd+r/rw (geen vrijstellingen mogelijk) € 0,40 per 4,7 gigabyte*
Blanco dvd-ram vrijgesteld
[/quote:85270f432c]

Dat is volgens mij al vrij dom, maar om dan 3,28 Euro per gigabyte op MP3 spelers te proberen te heffen is denk ik buiten elke verhouding. Als je de DVD tarieven per gigabyte als uitgangspunt neemt zal een iPod enkele Euro’s duurder kunnen worden.

Deze stichting doet een voorstel, maar bepaalt natuurlijk niet de wet.

Wat een k*t grap maar dit is niet zo in belgie of wel?

iPod 40 gb bestaat niet meer...

Zoiets annozel komt er nooit door...

de hele MP3-speler markt valt in mekaar, evenals de lege cd’s en dvd’s

Ik start dan wel een handeltje op die ipods koopt in amerika, en in het groot laat verschepen naar hier…

Niet ongerust maken, ze doen het nooit…

voor flash-based mp3 spelers zou ik eht nog niet zo erg vinden, die 3,28 euros. voor HD-spelers is het natuurlijk heel wat anders... ik hoop dat dit in België geen toekomstmuziek is, ze zijn hier ook tot veel in staat hoor...

Mij ontgaat de logica hierachter. Ik vul m'n iPod met geripte cd's waarvan ik het origineel in de kast heb staan. Mocht ik nou geen iPod hebben en dit toch willen doen, waarom zou ik dan een vergoeding moeten betalen aan Stichting Thuiskopie? De rechten zijn al betaald. Het maakt in mijn ogen geen verschil of ik de cd in de woonkamer afspeel of dat ik de ripte versie in de trein beluister via de iPod. Het is persoonlijk gebruik en de verschillende muziekdragers worden niet tegelijkertijd gebruikt.

Dit zou illegaal downloaden wel promoten, als je al extra moet betalen bij de aankoop van bvb een iPod dan zal zeker nog niet eens extra een cd of dergelijke kopen, al is het maar om ze een hak te zetten.

Dom, dommer, domst :?

Dan kopen het lekker in Duitsland. :evil: