Irfanview, maar dan iets voor de Mac

Eerst bericht van mij in dit forum (dus misschien dat ik in de verkeerde rubriek zit) Ik ben sinds kort overgestapt van Windows op MacOSX en daar heb in nog geen dag spijt van gehad. Op de oude comp gebruikte ik als plaatjesviewer en bewerker Irfanview, een gratis te downloaden programmaatje waarmee je erg makkelijk een thumpnail-gallerie opende en makkelijk door je afbeeldingen kon bladeren. Mijn vraag is of er voor de Mac een vergelijkbaar simpel stukje software voorhanden is. Bedankt alvast!

Bij de nieuwe photoshop (CS2) zit bridge die hetzelfde doe Graphic Converter is ook een goeie (shareware)

je kan meerdere plaatjes tegelijk selecteren in je finder en dan openen in preview, dan krijg je netjes in een drawer alle thumbnails te zien en kan je er zo doorheen lopen. simpele dingen als roteren en opslaan als een ander formaat kan in dit standaard meegeleverde prog.

Mocht je iets willen wat echt heel erg op irfranview lijkt, moet je even zoeken op www.versiontracker.com

succes

Gefeliciteerd met je switch.

Met Graphic Converter (bijgeleverd met het OS) kan je een folder browsen. Eventuele sub folders worden ook weergegeven. Je kan op deze manier gemakkelijk je collectie sorteren en/of bestanden verplaatsen. Bekijk het programma eens en probeer vooral dmv van ctrl-muisklik op foto’s of andere delen van de browser te klikken. Dan komen er een hoop mogenlijkheden naar boven.

Succes

Ik denk, voor zover ik kan zien en vergelijken, dat GraphicConverter het meest interessante is en het dichtst in de buurt komt....

Je kan natuurlijk ook in je Finder de weergave optie aanzetten zodat elke afbeelding er als thumbnail in staat, erg handig als je erg veel afbeeldingen hebt die niet de juiste naam hebben.

photo mechanic is ook een goeie

Als je bijvoorbeeld de Finder gebruikt loont het ook de moeite om je scripts menu te activeren. Je hebt dan allerlei leuke scriptjes ter beschikking waarmee je je foto's en filenamen zou kunnen manipuleren. Zie voor meer info:

[i:95010d4262]http://www.apple.com/applescript/scriptmenu/[/i:95010d4262]

Kijk eens naar het gratis en open-source [url=http://eosim.sourceforge.net/]EOS Image Manager[/url]

Maar Irfanview is niet alleen maar een file viewer, je kunt er snel mee croppen, verkleinen/vergroten etc. Kortom kleine en snelle dingetjes doen.

Ifran view mis ik wel als newbie switcher…

[quote:c5221ae6db="Doulos"]Maar Irfanview is niet alleen maar een file viewer, je kunt er snel mee croppen, verkleinen/vergroten etc. Kortom kleine en snelle dingetjes doen.

Ifran view mis ik wel als newbie switcher…[/quote:c5221ae6db]

Goldberg is een eenvoudig progje dat die dingen ook kan.
Maar een volwaardige vervanger voor Irfanview is het helaas niet.

ps: doulos, van de film ‘le doulos’?

Voor die kleine bewerkingen is dit een fijne contextual menu plugin http://www.macupdate.com/info.php/id/13228

[quote:8b9900ed15]Mijn vraag is of er voor de Mac een vergelijkbaar simpel stukje software voorhanden is[/quote:8b9900ed15] Irfanview is voor het windows platform gewoon een ijzersterk programma. Tot nu toe heb ik nog niet iets kunnen vinden wat er bij in de buurt komt. Misschien dat een combinatie van utilities onder OS X uiteindelijk hetzelfde kan. Werken met de mac is wat dat betreft ook een kwestie van "anders denken" en wennen.

Tot het zover is gebruik ik irfanview soms nog onder Virtual PC 7.

[quote:893723c196="Doulos"]Maar Irfanview is niet alleen maar een file viewer, je kunt er snel mee croppen, verkleinen/vergroten etc. Kortom kleine en snelle dingetjes doen.

Ifran view mis ik wel als newbie switcher…[/quote:893723c196]

Weet ik, maar de OP beschreef alleen file viewing en managing activiteiten waarvoor hij Irfanview gebruikte, vandaar…

Irfanview is bij mij voor het grootste deel vervangen door de finder, imagewell en preview. Hier kan ik prima mee uit de voeten, maar iets wat ik nog wel erg mis in een programma als preview is de simpele optie om met de pijltjestoetsen naar de volgende en vorige afbeelding te gaan.

Probeer CocoView - het doet precies wat je zoekt. http://www.apple.com/downloads/macosx/imaging_3d/cocoviewx.html

[quote:37c486cf64]Probeer CocoView - het doet precies wat je zoekt. [/quote:37c486cf64]

Cocoview kan veel en ziet er goed uit, maar haalt het mijn inziens toch niet bij irfanview. Verder vind ik cocoview t.o.v. irfanview traag aanvoelen. Zelfs als je irfanview draait onder VPC.

Irfanview lijkt ook zeer efficient geprogrammeerd. Zeer veel functionaliteit in maar 800kb. Ik zie net dat Cocoview 2,5 mb inneemt.
Maar misschien ligt het aan mij, mijn computer, (1,2Ghz G4 768mb) of misschien heb ik niet de laatste cocoview versie…

Dat kan kloppen, toch werkt het voor mij prima op G5.. Ik mis ook af en toe wat handige dingen van XP op mijn mac (ik werk op twee machines tegelijk) zoals het thumbnails overzicht in een folder en het rechtermuisklik-resizen van plaatjes met gratis powertools :)

[quote:f5293a9ee4="kwispel"]...en het rechtermuisklik-resizen van plaatjes met gratis powertools :)[/quote:f5293a9ee4]

In Tiger kan je daar een Automator-action voor maken en die dan saven als Finder-plugin.