Irritant "high pitched" geluid harde schijf iMac G3

in mijn zojuist aangeschafte iMac G3 zit ipv de standaard 6gig een 20gig Maxtor 32049H2

best leuk om aan te treffen, maar het geval maakt wel een irritant geluid… een soort hoge gons/zoem… draaiende toestanden… maar het gaat alleen ook wat in m’n kop draaien zo.

ik vermoed dat het de harde schijf is gezien ik voor een firmwarecontrole een speciaal schermpje tevoorschijn toverde waar geen harde schijf aan te pas kwam… iMac G3 heeft geen fans en beeldscherm toverde wel eerder genoemd schermpje te boven…dus rest harde schijf.

ik heb er nu S.M.A.R.T. monitoring op zitten en dat zegt dat alles oke is… maarre dien ik iets te vrezen of is dit normaal? zijn er ook tools die iets dergelijks kunnen fixen (wishfull thinking :roll: )

,bij Maxtor zijn alleen windowstools te vinden

ik zou eventueel een geluidsopname kunnen maken… (jaja kan ik gelijk de mic testen) :lol:

enne zijn die iMacs een beetje te openen?..kan je vrij makkelijk een schijf vervangen?

Tsja, bij een systeem zonder fans gaan dat soort dingen al snel opvallen. Waarschijnlijk hoef je je nergens druk om te maken en draait het ding vrolijk door met 7200 toeren per minuut maar ik heb zelf ook wel gehad dat het me behoorlijk kon irriteren. Heb je bij je instellingen voor energieverbruik al even geprobeerd om je HD na bijv. 15 minuten uit te laten gaan? Je zou dan een duidelijk verschil moeten gaan horen. Als dit niet zo is dan ligt het probleem dus ergens anders. Als je HD wel de schuldige is dan zit er niks anders op dan er aan te wennen. Dat gaat vrij vlot hoor, ik heb zelf een externe LaCie schijf die ik de eerste 2 dagen wel uit het raam kon gooien maar ik hoor hem nu echt niet meer. Op mijn werk zit ik met een raid systeem van 6 schijven naast me waar een flink aantal blowers inzit maar ik hoor ze ook al niet meer. En mocht je je blijven ergeren dan zou ik gewoon een nieuwe HD er inzetten (dat is het geld niet meer tegenwoordig). Succes.

Had ik ook met de hardeschijf van mijn iMac G3. Niks aan te doen. Ik had wel eens een programmaatje gedownload die de snelheid naar beneden zou bijstellen zodat 'ie minder herrie zou gaan maken maar dat hielp niet. Dus enige optie lijkt een stille hardeschijf erin te zetten...

Je had beter de maxtor met een vloeistof lager kunnen kopen. Deze hebben in het bestel nr een L , deze heb ik een imac dv 400 zonder ventilator gebouwd , je hoor hem nauwelijks.

[quote:fd5a3bc779="osx"]Je had beter de maxtor met een vloeistof lager kunnen kopen. Deze hebben in het bestel nr een L , deze heb ik een imac dv 400 zonder ventilator gebouwd , je hoor hem nauwelijks.[/quote:fd5a3bc779]

Ja idd deze heeft als toevoeging een “B”… nu snap ik ook waar dat voor staat…ballbearing naar ik aanneem… ik heb niet zozeer zelf deze schijf gekocht…die keuze heeft de vorige eigenaar gemaakt… de winst is opslagcapaciteit…het verlies die takkeherrie…

is dat makkelijk te vervangen, een harde schijf in een iMac?

Nu issie voor m’n moeder dus ik heb er straks geen last meer van, maar goed… sinds ik aan Maciaanse stilte ben gewend (iBook) wil ik niets anders meer dan rust. :smiley:

[quote:2c95521368="osx"]Je had beter de maxtor met een vloeistof lager kunnen kopen. Deze hebben in het bestel nr een L , deze heb ik een imac dv 400 zonder ventilator gebouwd , je hoor hem nauwelijks.[/quote:2c95521368]

maar dat is zeker een hedendaagse schijf… die draait op 7200rpm?.. hoe zit dat met de hitteontwikkeling?

lees ook: http://homepage.mac.com/techedgeezine/cart_imac_update6.htm