is airport iets voor mij

hallo,

Ik heb nu net een nieuwe imac staan en het is de eerst mac die ik koop) ik zou daar graat internet op willen hebben (zit nu dus op andere pc). Nu aangezien dat we hier alleen beneden internet hebben liggen en ik zelf geen kabel naar boven wil trekken. Moet ik mij dan een zo’n airport gedoe kopen of hoe werkt dat?

Yep, een airport kaart in je Mac en een (airport) base-station zouden prima zijn.

:stuck_out_tongue:

Je kan ook zoiets aanschaffen dat werkt op uw electriciteitsnet binnenhuis. Moet maar eens op google zoeken naar "netwerk via eleectriciteitsnetwerk", is goedkoper dan de oplossing van airport kaart en airport bolleke 8)

Ik heb het ook en het is makkelijk. Maar er hangt wel een (duur) prijs kaartje aan. Maakt bekabeling je niks uit dan zou ik gewoon enkele (tientallen) meters UTP kabel kopen en dat gaan installeren.

Voor een iMac heb je nodig (bij een Airport) een Extrem kaartje (117,- euro) en een Airport Extreme base station (298 euro)
Eventueel is een Airport Base staion te vervangen door een ander merk (van 130 tot 200 euro)

Bij bekabeling (als je een router al hebt) ca. 20 euro en je bent klaar.
Ander voor een (A)DSL/Kabel router van 60 tot 120 euro extra.

Belangrijkste eerste stap: ADSL of Kabel? 2. In het geval van ADSL: een multipc-modem? of met maar 1 ethernetport? 3. Makkelijkste is volgens mij om een een multipc-modem met ingebouwde router en WiFi (=Airport) te regelen). Te koop bij MyCom:

deze SMC bijvoorbeeld

Zorg er wel voor dat je de juiste koopt (ADSL over Analoge lijn of over ISDN, zijn twee verschillende types.)

Dan ben je in een keer klaar. Alleen nog een Airportkaartje in je Mac, de PC sluit je dan direct aan op een van de porten op het wireless/router/modem. Je hebt geen Airport Base Station van Apple nodig dus!

Heb je kabel dan heb je als het goed is al een multiPC-modem (bij Essent @home tenminste wel, Casema niet, maar dat is zo’n verschrikkelijke aanbieder, dan moet je er meteen weg gaan ;-))
In het geval van kabel heb je dan een WLAN router nodig, ook weer bij MyCom:

Een edimax WLAN router voor 69 euro

Airport kaartje in je Mac, PC direct op de WLAN router via kabeltje…

Klaar is kees…

∴ NA-NIL-IN ∴

Voor je Imac heb je een airport kaart nodig. Als station kan je kiezen voor een router van Belkin (89 euro)of evt een ander merk. Hoeft niet echt een airport te zijn.

en is die router van belkin slechter/beter dan de airport modem of is daar geen verschil in?

Ik gebruik de Belkin zonder enig probleem. Is even goed te beveiligen als een airportstation. Het enige dat je niet hebt op deze stations, is dat je er een printer kan op aansluiten. Verder dezelfde werking.

Heb zelf net een weekje die Belkin wireless router en die werkt prima!!!! Heb beneden een Speedtouch 510i modem staan voor mijn ADSL en daar heb ik die Belkin bijgezet (89 euro) En werkt prima en is minder duur dan aan Airport Basis Station (240 euro). Het enige is inderdaad dat je bij de Belkin niet een printer eraan kunt hangen.

Maar verder erg tevreden…

Antaeus :apple: