Is Catalinba echt trager dan Mojave?

Sinds ik Catalina heb lijkt het of mijn Mac (21"Retina / 16Ghz intern, iTB fusion) trager is geworden.

Het wakker worden uit de sluimerstand duurt volgens mij significant langer dan bij Mojave. eer dat alles is opgestart moet ik nu echt een plasje wachten.

Bij Mail worden geschreven e-mails bij de de klik op verzenden niet meteen meer weggestuurd, maar eerst duurt het een aantal seconden na die klik voordat het bericht in het postvak “uit” wordt geplaatst en dan tussen de 30 en 60 seconden voordat het uiteindelijk met de bekende “woest” een verzonden mail wordt.

Ook het opstarten van verschillende programma’s lijkt langer te duren?

Ben ik de enige die dat heeft?

Dat met Mail is mij ook opgevallen, maar dat is eigenlijk het enige.

MBP 15’’ 2017 16GB 1TB SSD

Dat heb ik allemaal niet, en Mail verzendt gewoon binnen een seconde. Net als voorheen. (iMac 2017/MBP 2018). Welk jaartal is je Mac Metssr?

Misschien je account eens opnieuw toevoegen. Ik heb al een tijdje dat als ik mailtjes verstuur via mijn Outlook account (in Apple Mail) dat deze dubbel in de folder Verzonden komt te staan. De ontvanger krijgt 'm maar één keer binnen overigens. Via iOS gebeurt het niet. Waarschijnlijk op te lossen door het account opnieuw toe te voegen.

@McPim: Ik heb hem vorig jaar nieuw gekocht,

@Shmoo Dat soort problemen heb ik weer niet, alleen dat mijn groepsadressen, opengeklapt alle individuele e-mailadressen 2 x in de adresregel zet.

Ik heb deze avond Catalina 10.15.1 geinstalleerd. Ik wou bewust wachten tot na de .1 update en na de updates van Adobe en de reviews wat afgewacht.

Toestel: Mac mini Late 2012 ( Quadcore i7, 16 GB RAM, 1 TB fusion drive)

Qua installatie ging alles normaal. Geen lockup, en geen iCloud issues achteraf. Mijn iTunes dat op een externe HDD staat werd meteen netjes in de nieuwe Muziek app herkend (afspeellijsten, covers, etc) en ook mijn films (DVD rips, en iTunes aankopen) staan ook netjes in de Apple TV app.

Qua snelheid merk ik echt geen verschil tot nu toe met Mojave. Bij Mojave functioneerde mijn oude mini nog bijzonder vlotjes, ondanks de toch wel gedateerde hardware en dat is bij Catalina ook het geval. Werk vlot en snappy. Geen strandballen of andere rotzooi.

Booten van het systeem is hetzelfde gebleven qua snelheid, evenals het opstarten van software (bv. Indesign 2020, Photoshop 2020 etc…)

So far… geen klagen van Catalina. Maar dat kan misschien vlug veranderen… :slight_smile: