Op mijn werk staan 7 G5 machines:
2x een dual 2
2x een dual 1.8
3x een single 1.8
Met de dual 1.8 machines hebben we de meeste problemen.
De ene stijgt op bij de eerste keer opstarten, maar na een reboot gaat het goed. Wel veel crashes in vergelijking met de rest.
De andere hadden we net een week binnen.
Gisterochtend is ie overleden. Vanochtend teruggebracht naar de dealer.
Kregen gelukkig per omgaande een nieuwe. (Het feit dat we bij hen naast die G5’s het afgelopen jaar ook nog een zooi dual G4’s, flatpanel schermen, 23" CRT monitors en een zooi LaCie drives hebben gekocht zal daar denk ik mede debet aan zijn geweest.)
Nu komt het: terwijl mijn collega bij de dealer was, kwam ik op het Apple Discussion Forum een thread tegen van iemand wiens paar weken oude dual G5 1.8 exact dezelfde problemen vertoonde als onze overleden Mac. Apple wilde zijn machine kennelijk niet terugnemen. Beetje vaag verhaal, maar goed.
Ik reageerde op zijn post, vertelde ons verhaal, en toen mijn collega terug kwam heb ik een reactie toegevoegd omtrent de keurige afwikkeling, en de opmerking die de verkoper tegen mijn collega had gemaakt: Die machines komen net zo snel terug als wij ze verkopen, het lijkt op een logic board design fout oid.
Ik sprak nog de hoop uit dat Apple de reacties van gefrustreerde G5 gebruikers (en dat zijn er nogal wat, hoewel je op zo’n site natuurlijk voornamelijk problemen tegen komt) serieus zou nemen.
En dat Apple hopelijk niet zou afwachten tot PC gerelateerde sites deze horror verhalen zouden overnemen, of wachten tot Mac gebruikers een lawsuit gaan voorbereiden, zoals bij de iPod en de dode iBook schermen.
Geen flamewar mijnerzijds, puur de feiten weergegeven zoals die mij bekend waren, keurig taalgebruik, en geloof me, ik draag Apple absoluut een warm hart toe.
Vanavond wilde ik kijken of de betrokken persoon al had gereageerd. Guess what? De hele thread was verdwenen! Ik heb nog een search gedaan op mijn username (wellicht waren wat threads samengevoegd, you never know), alle posts kwamen tevoorschijn behalve die van vandaag.
Ik vind dit zachtjes gezegd niet echt netjes van Apple. En ik hoop niet dat dit representatief is voor de wijze waarop zij omgaan met klantenklachten.
(Lees: ontkenning tot er niets meer te ontkennen valt)