Ik denk dat je zelf al aangeeft of hij z’n geld nog waard is.
Heeft een beter toetsenbord dan de versies van 2016-2017.
Ongeveer 33% goedkoper dan een MacBook Pro 2018.
Heeft magsafe en USB 3 aansluitingen, dus heb ik geen adaptors nodig.
Ik heb geen touchbar nodig, wel liefst een 15 inch scherm.
Veel schijfruimte heb ik echter niet nodig, ik heb een externe schijf.
Wat kun je mogelijk nog meer verwachten. Een relatie met de verkoopster van de machine?
Hier boven staat toch al precies waarom je het ding meteen moet aankopen want hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat ie weg is en dan heb je helemaal niets meer. Elke volgende MacBook zal namelijk het ‘nieuwe’ toetsenbord en al die USB-C poorten hebben. Kopen dus en anders zal het switchen naar een heel ander merk worden of tweedehands iets aankopen.
Tja, het is wel veel geld. Vind je 11 jaar zoals je huidige machine een reële levensverwachting? Maak er tien van. De 2015 15" heeft er al 3,5 jaar op zitten, dus die gaat nog 6,5 jaar mee volgens die theorie. Niet helemaal eerlijk als de 2015 nu nieuw in gebruik genomen wordt, maak er 8 van.
€1825/8 = €228 afschrijving per jaar voor je 2015 model
€2800/10 = €280 afschrijving per jaar voor het 2018 model
Nog wat getallen, benchmarks (single/multi):
2015 15":3684/12197
2018 15":4916/21119
Oh ja, en de 2018 heeft een 6-core CPU en een dedicated AMD 555X GPU met 4GB videogeheugen. Beter display, TouchID, betere speakers, beter trackpad, uurtje langere batterijduur, dunner en lichter en is natuurlijk brand-spanking new.
En nu jouw conclusie; hoeveel zijn de oude poorten en het toetsenbord je waard? Hoeveel kun je nu investeren? Het is persoonlijk, maar ik adviseer nieuw.
Ik heb dan toch maar die Mid 2015 besteld. Een touchbar heb ik niet nodig en het is quasi de prijs van een 2018 MacBook Pro Dual Core 13 inch die toch echt niet beter is. 228 EUR afschrijving per jaar is toch ook goedkoper dan 280. ? Bijna 3000 EUR voor een laptop inclusief adapters vind ik toch een beetje teveel van het goede. Bovendien heb ik nog twee Mac Pro’s 2009 6 core die nog steeds hun dienst doen. Het feit dat Apple officieel stopte met de verkoop van deze Macbook Pro in de zomer van 2018 doet mij hopen dat ze hem nog vele jaren voor nieuwe besturingssystemen zullen ondersteunen. Mijn vorige Macbook werd geleverd met 10.6 en kon maximaal 10.7.5. aan.
Ik gebruik en typ momenteel op deze MacBook Pro. Deze gebruik ik al 3 jaar. Werkt supersnel, enkel een afrader voor after effects en gaming. Omdat het enkel met de intel hd graphics zijn.
Aangezien de prijzen van de MacBook Pro gestegen zijn, kan men wel makkelijk nog zo’n hoger bedrag vragen voor dit ouder model.
Heb hem gekocht en uitgeprobeerd. Ziet er zeer goed uit. Eén probleempje: de trackpad wilde niet altijd even symbool slepen. Apple Store gebeld en ze waren vriendelijk maar hebben zelf moeten zoeken op het probleem: Klik met extra druk en haptische feedback moest ik in het regelpaneel Trackpad uitzetten. ? Bedankt voor de tip Shmoo.
Heaven belastte de grafische kaart teveel. 14 FPS Full screen Ultra Score 352
(dat is slechts evenveel als van een oude Radeon 5870 uit 2010)
Deze Mac is inderdaad niet geschikt voor gaming, maar dat hoeft voor mij ook niet.
Het feit dat ik Siri nu kan gebruiken en teksten dicteren is toch wel een mooie troef die mijn Mac Pro 2009 en MacBook 2007 niet hebben. En het Retina scherm is zeer goed.
Bovendien is het trackpad veel beter dan van mijn oude MacBook.
Ik ben dan ook tevreden van mijn aankoop, zeker als ik bedenk dat ik minder betaald heb dan een MacBook Pro 13 inch dual core van 2018 met evenveel RAM. ?
<p class="cite">Spinozo op 25 november 2018 om 21:57</p>
De MacBook Pro 13 inch uit 2108 heeft 4 cores. Waarschijnlijk bedoel je de 2017 versie met het matige toetsenbord.
Ik bedoel deze die in 2018 te koop is in de Apple Store.
Volgens Everymac is hij inderdaad van 2017
13‑inch MacBook Pro
2,3‑GHz dual‑core Intel Core i5‑processor van de 7e generatie, Turbo Boost tot 3,6 GHz
Intel Iris Plus Graphics 640
16 GB 2133-MHz LPDDR3-geheugen
256 GB SSD-opslag
Twee Thunderbolt 3-poorten
Verlicht toetsenbord - Frans
Geekbench score SC 4332 MC 9216
€ 1.989,00
Ik betaalde 1825 EUR voor een 4 core 15 inch met evenveel RAM en even grote SSD en een beter toetsenbord ?