Is dit een 'crash' ?

Ja, het moest er eens van komen hé ... Ik denk dat mijn iMac 17" begint problemen te krijgen.

Heel regelmatig (stuk of 10 keer per dag) slaat mijn scherm op zwart en gaat ie in slaapstand. Dit terwijl ik vollop aan het werken ben.

Soms gebeurd het terwijl ik grafische apps gebruik (TV, Spelletjes, …) maar soms ook gewoon terwijl ik mijn PDA aan het syncen ben.

Ik heb dit probleem nu al meer dan een week. Ik heb ook de nieuwe update geïnstalleerd na de keynote, maar het probleem blijft zich voordoen.

Ook heb ik al enkele keren gehad dat ik na zo’n 3 a 4 keer hem in enkele minuten uit zijn slaapstand wek, ik gewoon een scherm krijg waar op staat te lezen dat ik mijn Macje moet opnieuw opstarten (met de knop langs achteren)

Iemand een idee wat hier het probleem kan zijn ? Zou het probleem in het OS zitten, zou het kunnen HW zijn ?

Als het het OS is, zit ik met een probleem, ik vind nergens mijn CD meer terug. Wel heb ik nog de vroegere versie liggen, maar zou ‘spotlight’ niet kunnen missen.

Oh ja, de eerste keer dat ik het voorhad, was ik bezig met mijn Palmpje te syncen.

Heb net eens gekeken, en heb nog 93 dagen de tijd om te profiteren van mijn garantie. Uiteraard indien het een HW-probleem zou zijn.

[quote:57bf25bc45="MacSpider"]Ook heb ik al enkele keren gehad dat ik na zo'n 3 a 4 keer hem in enkele minuten uit zijn slaapstand wek, ik gewoon een scherm krijg waar op staat te lezen dat ik mijn Macje moet opnieuw opstarten (met de knop langs achteren) [/quote:57bf25bc45]

Deze beschrijving lijkt op die van een kernel-panic.
Vaak is dit een hardware-probleem.
Kijk even of de hardware-test een probleem-aanwijzing geeft.

[quote:bda970e88f="Togassa"] Kijk even of de hardware-test een probleem-aanwijzing geeft.[/quote:bda970e88f]

Ook daarvoor zal ik mijn installatie- CD’s nodig hebben zeker ? Het enige wat ik nog terugvind van die CD’s is : iMac G5 OS X install disk 1 & 2.

Maar die zijn het waarschijnlijk niet…

Kan je dat niet downloaden en op CD zetten ?

opstarten met alt+appeltje+p+r 3x laten boingen

herstarten, dan opstarten met appeltje+S
in darwin typ je:
/sbin/fsck -f

als hij klaar is typ je: reboot

kijk dan of hij nog het probleem heeft…
zo ja, maak een nieuwe user aan, heeft die het zelfde probleem?
zo ja: garantie is altijd handig, hardware probleem…

suc6

Wacht even.... Kernel Panicks hebben in bijna 90% van de gevallen te maken met defect RAM. Heb je bij de levering van de iMac extra RAM geheugen bijbesteld of de bestaande RAM modelule laten vervangen? Zo ja, haal de extra module RAM even weg of vervang de nieuwe module voor de oude. In ieder geval moet je de machine even terugbrengen naar de oude staat. Daarna even proefdraaien. Als de machine dan wel goed loopt dan weet je dat het aan het RAM geheugen ligt. Die kun je normaal zonder problemen inruilen.

Wat je ook moet doen is in het ‘energiepaneel’ van de ‘systeemvoorkeuren’ instellen dat je Mac niet in de sluimerstand geraakt. Een HD hoeft absoluut niet in een sluimerstand te geraken, een beeldscherm ook niet. Wel handig is een screensaver. maar bij mij staat de sluimerstand uit.

[quote:b200c3c9ff="MacBjorn"] Wel handig is een screensaver. maar bij mij staat de sluimerstand uit.[/quote:b200c3c9ff]

Bij mij staat de iMac 24/7 aan. Verbruikt die dan niet ontzettend veel energie ? Kan hij niet overhit raken zonder sluimer ?

Ik heb bij de aankoop (9 a 10 maand geleden) een extra RAM-latje laten inzetten. Hij heeft nooit gedraaid zonder die extra RAM. Welke RAM is het oorspronkelijke? Staan die genummerd of is de dichtste bij de processor altijd de originele ? En wat als het probleem juist aan die originele zit ?

Bedankt voor jullie hulp !!

Even 1 latje er uit, en kijken of hij dan nog probelemen geeft, dan het andere er uit en het ene er terug in... Zo kan je kijken of het aan 1 vd twee latjes ligt...

Jonas