Is dit een goeie deal?

Ik ben van plan naast mijn PowerBook G4 12" een PowerMac te kopen, omdat ik het lastig vind hem steeds helemaal aan te sluiten, en hij soms ook niet snel genoeg is, nu ben ik een leuke tegengekomen op tweedehandsmac.nl, en ik vroeg mij af of het een goeie deal is.

Specificaties:
G4 1,25 GHz dual processor
1,25 GB RAM
totaal 260 GB harddisk
Bluetooth
extra 4 USB 2.0 poorten
M-Audio Audiophile 2496 PCI geluidskaart
FireWire 800 poort
Tiger en iLife '05 origineel erbij.

Dit alles voor 900 euro.

Wat vinden jullie ervan?

Hou er wel mee rekening dat dit een luidruchtige machine is. Dual G4 is niet mis, maar Dual G5 is natuurlijk nog beter. http://macnews.de/index.php?_mcnpage=6754 De prijs lijkt mij goed, aangezien dat je nog 1,25 GB RAM hebt en nog een audio-card erbij.

Ik heb vroeger zo’n Mac één week thuis gehad, maar onder OS9 waren de fans veel te luid. Ik heb hem toen ingeruild voor een Dual G5 en mij dat nog geen moment beklaagd.
Werk eerst eens een uurtje met die Mac G4, zou ik zeggen, en beslis dan…
Het is zeker geen slechte computer.

Op mijn werk staat er ook een, daar werk ik op, en die is onder OS X niet zo luidruchtig, ik merk inderdaad wel dat hij meer geluid maakt dan de G5's. Ook heb ik gehoord dat je de ventilators kunt vervangen voor niet zo veel geld, en dat hij dan superstil is.

Ik vind 900 euro toch wel heel veel geld voor een dergelijke machine hoor. Voor single-threaded applicaties gaat die niet eens veel sneller zijn dan je Powerbook (tenzij dat die echt weinig geheugen heeft).

Ik bedoel, voor hetzelfde geld heb je een Mac Mini dual core die zo’n Powermac G4 ver achter zich laat.

Een PowerMac G4 heeft wel veel cache, en het zijn 2 processors, en ik denk niet dat een Mac mini sneller is met Photoshop op dit moment.

Mijn MacBook Pro 2.0 met 2 Gb ram is qua gevoel zeker zo snel als mijn G5 2.5 Dual met 7Gb ram... Helemaal als het Universal app's zijn.

Ik snap echt totaal niet om een toch weer drie jaar oude G4 te kopen terwijl er voor hetzelfde geld of zelfs goedkoper een Mac mini met Core Duo is die tenminste geen lawaai maakt…

@ a la mac, misschien maakt het hem wel helemaal niet uit of hij veel geluid maakt, dus daar kan jij niet over oordelen, en misschein wil die geen mac mini, en toch denk ik dat de powermac g4 sneller is dan de mac mini

Voor 500 euro is het wel de moeite waard niet voor 900 :/

[quote:55e6e88c45="niekvangalen"]Dit alles voor 900 euro. Wat vinden jullie ervan?[/quote:55e6e88c45] Te duur!

Ik moet ook nog vragen wat voor videokaart erin zit, en wat er verder bij zit, zoals misschien een SuperDrive ofzo. En ik wil absoluut geen Mac mini, ten eerste vind ik dat hij te weinig uitbreidbaar is, ten tweede vind ik de grafische kaart niet goed genoeg, en ten derde wil ik totdat CS3 er is nog goed met Adobe programma's kunnen werken.

@a la mac: een Mac mini maakt ook lawaai als je druk bezig bent, een G4 maakt tenminste een constant “lawaai”

[quote:04e1692e27="@iMen"]@ a la mac, misschien maakt het hem wel helemaal niet uit of hij veel geluid maakt, dus daar kan jij niet over oordelen, en misschein wil die geen mac mini, en toch denk ik dat de powermac g4 sneller is dan de mac mini[/quote:04e1692e27]

In dat geval kunnen we helemaal nergens over oordelen…

Mooie machine, te duur voor wat je er voor krijgt.

Wat denken jullie dat een goed bod is?

[quote:8186b16184="niekvangalen"]Ik moet ook nog vragen wat voor videokaart erin zit, en wat er verder bij zit, zoals misschien een SuperDrive ofzo. En ik wil absoluut geen Mac mini, ten eerste vind ik dat hij te weinig uitbreidbaar is, ten tweede vind ik de grafische kaart niet goed genoeg, en ten derde wil ik totdat CS3 er is nog goed met Adobe programma's kunnen werken.

@a la mac: een Mac mini maakt ook lawaai als je druk bezig bent, een G4 maakt tenminste een constant “lawaai”[/quote:8186b16184]

Videokaart zal wel niet veel voorstellen anders had hij dat er wel bij gezet.

Een “superdrive” kost 30 euro nieuw in de winkel.

900 euro is gewoon veelste veel geld voor dit ding.

Wat wel gek is, is dat voor de meeste uit die serie op tweedehandsmac.nl ongeveer zoveel gevraagd word. Kan het trouwens niet liggen aan de geluidskaart dat 'ie duur is?

Edit: als jullie tips hebben voor waar ik evt. zo’n soort Mac voor een redelijke prijs kan kopen, kom maar op!

Die geluidskaart kost 130 dollar volgens m-audio.com

Enige wat je trouwens niet kan uitbreiden aan een mini is de videokaart. Die intel gma is meer dan genoeg voor adobe progs en zelfs wat lichte spelletjes. De cpu van een mini kan je tenminste vervangen dat kan niet bij die g4. Geheugen kan. Harddisk kan. Op de mini zitten ook 4 usb poorten. Je krijgt ook tiger en ilife erbij. Bluetooth & wifi superdrive zitten er ook allemaal bij.

Als cs3 dus ooit komt heb je meer aan intel mini dan aan een 4 jaar oude g4 herrie bak. Zeker voor die woekerprijzen die sommige mensen durven te vragen op 2ehandsmac.

Als je dan eventueel adobe cs2 te traag vind onder rosetta kan je dat ook in windows draaien via bootcamp.

RIP g4

Windows? Ik ga echt geen Windows draaien! En volgens mij kan je de processor wel vervangen, ik dacht dat er upgrades te koop zijn?

En ik had al gezegd dat ik geen Mac mini wil.

Zon cpu upgrade kost 500 dollar voor 1.733 ghz ex tax... niet echt een reële optie dus vind ik zelf.

Je hebt je zinnen al helemaal op iets gezet dus ik vraag me af waarom je eigenlijk advies hier komt vragen. Koop maar lekker zon oude g4 dan als je daarmee geholpen denkt te zijn. Denk echter wel dat je spijt van je aankoop zal krijgen als adobe na een goede 6 maanden met hun universal library komt :mrgreen:

[quote:214f9aad9d="niekvangalen"]Wat wel gek is, is dat voor de meeste uit die serie op tweedehandsmac.nl ongeveer zoveel gevraagd word.[/quote:214f9aad9d] Je zegt het: 'gevraagd wordt'. En er zullen soms ook sukkels zijn die het ervoor geven. Maar meer dan 700 euro is het ding echt niet waard. Zodra de nieuwe generaties 'Powermacs' er is, kun je daar gelijk nog 200 euro af halen.

[quote:1d76d9c423="niekvangalen"]en ten derde wil ik totdat CS3 er is nog goed met Adobe programma's kunnen werken.[/quote:1d76d9c423]

Dus als CS3 uitkomt, dan wil je een Intel Mac gaan kopen? Let dan zeker bij de aankoop van de PowerMac die je nu misschien gaat kopen, dat je hem na een half jaar weer verkoopt. Het gaat denk ik veel moeite kosten om hem weer voor dezelfde prijs te verkopen. Mede doordat er dan misschien alweer een nieuwe generatie PowerMac is, en dat de PowerMac G4 weer 2 generaties achter loopt.

De Macnews.de adviesprijs voor een PowerMac G5 1,8Ghz is 895 euro, en voor een 1,83Ghz Dual 1085 euro.