IS dit wel een redelijke goede desktop (G4 450mhz,40gig,)

De vader van mijn vriendin heeft nog een splinternieuwe niet gebruikte powermac g4 450mhz (uit u.s.a) ik mag deze overkopen van hem voor 200 eur(ik heb lopen slijmen enz ) scsi drivers, 40gig cdrom/dvd -agp videokaart 256 interngeheugen ,super allemaal ,maar de vraag is nu ik wil deze desktop gebruiken om muziek te produceren, is ie wel snel genoeg ervoor als ik het maximum aan geheugen bijdoet, en kan ik panther erop draaien zonder problemen, zijn er maccers hier onder ons met deze soort configuratie, ik wil eigenlijk stiekem ook een beetje final cutten erop en photoshoppen. bedankt voor uw tijd alvast! :lol:

Ik denk dat het te weinig zal zijn voor de dingen die jij erop wilt doen.

je moet rekenen op minstens een 1 Ghz G4 voor die zaken en dan nog.

Als je geduldig bent en em volklikkerd met ram zou het toch wel moeten gaan. Ik neem aan dat je er niet professioneel mee in de weer gaat.Als je je geld ermee moet verdienen dan zou ik doorsparen voor een G5je ofzo......

:stuck_out_tongue:

idd, het is een leuke computer voor huis tuin en keuken gebruiken, zoals licht photoshop werk, surfen, typen enz ... maar om er muziek e.d. mee te maken zou ik toch eens uitkijken naar een zwaarder model.

Prima bak hoor... zeker voor dat geld. Ik zou 'm idd helemaal vol laden met geheugen en een nieuwe video kaart. Dan kun je er goed mee photoshoppen e.d., muziek fixen is ook geen probleem, alleen bij Final Cut Pro heb je wat geduld nodig.

[quote:caa6d54351]ls je je geld ermee moet verdienen dan zou ik doorsparen voor een G5je ofzo…[/quote:caa6d54351]

Ik heb mijn 450 Mhz helemaal volgegooid met geheugen, twee 7200 rpm schijven van 120 gieg en een nieuwe Redaon videokaart van 128 MB… en ik verdien er dagelijks mijn centjes mee. Wel moet je de laatste OS draaien want die is duidelijk rapper dan bijvoorbeeld OS 10.2.8.

massels,

Weinig mis mee voor de eerste schreden op weg naar beterder en snellerder. Een 450 kan nog best meekomen en je kunt er ook nog van alles op en aan hangen. Snellere videokaart, ATA 133 kaart, snellere processor... Voor 200 euro wil ik hem ook wel hebben hoor!

Voor muziek heb je volgens mij ook niet de allerzwaarste bak nodig om er mee te knutselen… Misschien dat Colpolyp nog wat te melden heeft hierop

Voor €200 is het een prima apparaat, alleen de systeemeisen van Software houden gelijke tred met de ontwikkeling van Hardware.

Dus als je kijkt naar het verschil van hedendaagse Macs met de Mac van je schoonvader zie je een behoorlijk gat. Dan moet je afwegen of je met die Mac ‘prettig’ kunt doen wat je wil doen of dat het wellicht verstandiger is om het verschil bij te leggen voor bijvoorbeeld een eMac waarmee je ook niet de snelste machine koopt - maar waarmee je wel een veel snellere machine hebt die op dit moment beter met Panther en aanverwante apps draait.

Stom vraagje wellicht, maar doet-ie 't wel op 220 volt ipv 110? Verder vullen met misnstens 1 GB Ram, extra HD('s) erbij en Panther draaien. Werkt prima.

Ligt er ook helemaal aan in welke vorm je "muziek wilt produceren". Wil je er een berg MIDI hardware aan knopen, dan is dit zeker voldoende. Wil je echter ook meersporen audio in de computer verwerken met eventuele effecten er overheen, dan gaat het krap worden.

Ik heb mijn g4 400 ook helemaal vol met ram gezet + een radeon 8500 64 en wat maat die video kaart een verschil:) Voral omdat quartz dan aan staat. Ik zou het wel doen want is wel een koopje eigelijk. Zekers als je niet door kan sparen voor een g5 die toch best prijzig is. Je kan later ook die g4 ook handig gebruiken als 2e computer als je g5 koopt ofzo. 2 computers is toch erg handig moet ik zegen.

[quote:0d21c42278="Schrijvert"]en een nieuwe Redaon videokaart van 128 MB... [/quote:0d21c42278]

welke kaart is dat dan… naar mijn weten kan er niet meer in dan een radeon van 64 mb (8500 of 9200) hogere kaarten passen er niet in… die hebben namelijk minimaal een 4x agp poort nodig.

hihihi.... excuus is hier op z'n plaats. Is idd een 9000 met 64 MB.

ik was tesnel met Appeltje C Appeltje V…
Voortaan wat beter opletten. 8)

De Radeon 9800 Pro ondersteunt zowel 2x als 4x AGP. Dus die zou er volgens mij ook in moeten passen, toch? Of heeft deze powermac een 1x AGP?

je kan er altijd nog voor €300 een processor upgrade instoppen....

Voor eur200 een koopje.

Final Cut Pro zal prima werken, alleen het renderen gaat niet zo snel.

Ik weet niet of ik nu iets verkeerd zeg maar: volgens mij hoef je niet perse 1GB aan ram erin te stoppen. Op een gegeven moment levert meer ram niet veel snelheidswinst meer op. Als je niet altijd alles tergelijk draait is–mijnsinziens–512mb ook genoeg. Het geld dat je uitspaart zou je kunnen stoppen in een een snellere, groter harddisk (eventueel aan een ata-133 controller). Een snellere hardisk merk je gelijk.

Veel plezier ermee:-)

Onzin dat het niet zou werken. Snel is anders, maar het werkt prima. Die dingen zijn jaren in studio's gebruikt, dus de kwalificatie huis-tuin-keukenbak zie ik niet. En 200 euri is geen geld. Ik zou er Panther opzetten, een 512 mb kaartje bijsteken en vooral een grotere en snellere harde schijf erbij, voor al je audio en video spul. En als je wil final cutten misschien een betere grafische kaart. Zo'n G4 is prima uit te breiden en dan heb je voor een redelijk bedrag een betrouwbare bak die niet supersnel is, maar wel veel aankan.

Een betere grafische kaart heeft, in mijn ervaring, geen toegevoegde waard voor fcp. Verder ben ik t helemaal met Vogel eens.

Ik heb een g4 350mhz(!) en daar heb ik een radeon 8500, (64 mb)768 mb.geheugen 120 gig, ata 7200rpm.en daar werk ik ook op met fcp, het is goed te doen alleen van het renderen krijg je idd een baard. Ik zou t zowieso doen Dopey voor die 2 meier ken je je geen breuk vallen!

ik heb zo'n 7 maand geleden mijn ouwe trouwe G4 400 verkocht voor 1000 euro (zonder scherm !) dan zie je wel dat 200 euro een weggever is; zoals hier meermaals aanbevolen: een beter grafische kaart, veel meer Ram en eventueel een snellere harde schijf bijsteken maar: als ik goed begrepen heb komt komt ie uit de USA- hoe zit het dan met de voeding ?

Er zit tussen de voeding in en voding uit een rood schuifje om het voltage te veranderen. Is tuurlijk geen plaatje van te vinden, maar het is zoiets: [img:575bc20109]http://www.nextro.com/image_news_release/PowerSupply.jpg[/img:575bc20109]