is er nu echt zo'n groot verschil

Ik zit zoals zovelen met een probleem. Ik zit heel erg te twijfelen tussen de 1,2 ghz 14 inch ibook en de 1,33 ghz powerbook 15 inch Maar mijn vraag is nu, is het verschil in snelheid heel erg groot of praat je over duizendste van seconden dat de powerbook sneller is. De uitbreiding opties doen mij niet veel omdat ik die toch nooit ga gebruiken. En is het verschil tussen 14 en 15 inch groot of valt dat ook wel mee. Ik weet dat hierover al verschillende draadjes bestaan maar geven mij niet echt een antwoord. En wie heeft er ervaring met apple center htr. Daar hebben ze nog wat oudere modellen powerbooks tegen een aardige prijs. En wat is het grootste verschil tussen de nieuwe en iets oudere modellen. Is de bussnelheid soms wat minder snel.

Om deze vraag goed te beantwoorden, moet je een klein beetje aangeven wat je ermee wilt doen. Dan kunnen we een beetje inschatten wat voor een gebruiker je bent, en wat het beste bij je past.

Kijk eerst eeens hier: [url]http://WWW.APPLE-HISTORY.COM[/url] Daar staan alle Apple modellen met technische gegevens en verschillen tov elkaar. :wink: Voor meer details zijn er genoeg Benchmark tests. Daarvoor eveen zoeken...

De bussnelheid is bij bij de iBook 133 MHz en bij de PowerBook 167 MHz. De processor van de PowerBook is "maar" 10% sneler ten opzichte van de iBook. De PowerBook heeft dus op papier duidelijk snellere hardware.

Volgens mij zijn dit geen echt grote verschillen. In de praktijk zul je het bijna niet gaan merken. Pas als je flink met bijvoorbeeld PhotoShop aan de slag gaat zal de PowerBook wat eerder kaar zijn dan de iBook. Maar ik denk niet dat je daar minuten mee gaat winnen. Het zal wel in de orde van enkele seconden liggen.

Wat wil flink verschilt is de kwaliteit van beide machines. De iBook is geen slechte machine, dat absoluut niet. Maar de PowerBook is toch duidelijk een klasse hoger. Doe je zelf ook een lol en ga voor het verlichtte toetsenbord. Dat is echt absoluut geweldig en wordt hier zeer gewaardeerd.
(Dat zijn overigens van die features waarvan je roept dat je ze niet nodig hebt, totdat je ze een keer hebt gebruikt.)

Het verschil op schermgebied is ook in het voordeel van de PowerBook. De 15" uitvoering is een breedbeeld uitvoering en heeft een hogere resolutie dan de 14" iBook. Dus je kunt meer vensters openzetten. Kan ook altijd van pas komen.

Ik heb zelf een iBook 14" 1,2Ghz en dat ding is mij snel zat... Aangezien ik van een iMac 400 afkom :P

Het verschil in prijs is mij te groot.
Tussen de (kale modellen) iBook 14" en PoBo 12" zit al een verschil van 300 euro zo’n beetje.
Maar ja, de PoBo heeft wel iets meer opties, maar zoals de anderen al zeggen wat wil je ermee gaan doen en heb je dus die extra’s nodig.

Het meeste wat ik ermee ga doen is ps, flash, indesign en nog meer van dat grafische spul. Een verlicht toetsenbord zit dat op alle modellen ,of is dat alleen op de nieuwe pb.

Het 15" scherm schijnt een stuk beter scherm te zijn dan de iBook schermen. Ook heeft de 15" een grotere resolutiemogelijkheid waardoor je meer schermoppervlak hebt en je pallettes prportioneel verkleinen.

Overigens kun je op een iBook scherm bij gebruik in de felle zon niets zien…
Maar dat schijnt bij een 15" Powerbook ook niet te kunnen (2 collega’s bezitten resp. een iBook en een 15" Powerbook)

Powerbook heeft iets andere aansluitingen, en een PC-card (PCMCIA)-slot.

Daarin kun je een flashcardreader pluggen en bijvoorbeeld een Vodafone-modem of een 3rd-party WiFi-adapter.

Als je de grafische kant op wil zou ik zeker voor de powerbook gaan. Flash op een 14 inch scherm raad ik je niet aan. Mooie van de powerbook is dat hij 2 schermen kan aansturen. Kan met een ibook ook wel, maar je hebt dan mirror-view, schiet je dus weinig mee op.

En Apple Centre HTR is absoluut ok. HTR was een van de allereerste Apple dealers in NL. Vroeger (toen er verder nog weinig andere aanbieders waren) kocht ik er mijn spullen. Vriendelijke en deskundige mensen die ook behulpzaam zijn als er iets niet in orde is.

[quote:b2969235e3="Pier"]Als je de grafische kant op wil zou ik zeker voor de powerbook gaan. Flash op een 14 inch scherm raad ik je niet aan. Mooie van de powerbook is dat hij 2 schermen kan aansturen. Kan met een ibook ook wel, maar je hebt dan mirror-view, schiet je dus weinig mee op.[/quote:b2969235e3] Je kunt de iBook zelf omzetten naar dual view: [url=http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html]Extended desktop[/url]

Werkt bij mijn iBook probleemloos en bij recente modellen ook.

[quote:c0d96ef381="macpro"][quote:c0d96ef381="Pier"]Als je de grafische kant op wil zou ik zeker voor de powerbook gaan. Flash op een 14 inch scherm raad ik je niet aan. Mooie van de powerbook is dat hij 2 schermen kan aansturen. Kan met een ibook ook wel, maar je hebt dan mirror-view, schiet je dus weinig mee op.[/quote:c0d96ef381] Je kunt de iBook zelf omzetten naar dual view: [url=http://www.rutemoeller.com/mp/ibook/ibook_e.html]Extended desktop[/url]

Werkt bij mijn iBook probleemloos en bij recente modellen ook.[/quote:c0d96ef381]

Dat kan ik bevestigen :slight_smile:

[quote:a779be6de7="tasso"]Het meeste wat ik ermee ga doen is ps, flash, indesign en nog meer van dat grafische spul. Een verlicht toetsenbord zit dat op alle modellen ,of is dat alleen op de nieuwe pb.[/quote:a779be6de7]

Ik heb zelf een powerbook bestelt wat ik nodig heb voor mijn studie communicatie & multimedia design. Hierbij gebruik ik veel programma’s als Adobe PS, IL, Flash, Dreamweaver e.d.

Ik raad je dan aan om eerder een powerbook aan te schaffen dan een I-book omdat de p-book voor grafische werk beter presteerd.

Verlicht toetsenbord zit alleen op de 15 inch powerbook met superedrive ( niet de combo ) en de 17 inch powerbook. Maar je kunt hem wel er in laten zetten als je de 15 inch combo neemt maar dan kan je beter gelijk de superdrive nemen.

Heb zelf de superdrive genomen met 128 mb videokaart

wat je ook kan doen is een PowerBook 1,5 bestellen maar dan zonder superdrive.. dan heb je wel het mooie toetsenbord,.. en een snellere PPC.. en dan ben je volgens mij goedkoper uit dan in de 1,33 een verlicht toetsenbord erbij zetten.

en de 14" iBook heeft een resolutie van 1024x768 en dat is het zelfde als de 12" iBook en Powerbooks hebben. als je meer oppervlakte wil,… ga dan voor de powerbook…

:slight_smile:

Mijn beslissing is nu defenitief gemaakt. Het wordt een powerbook 15 inch comb met een verlicht toetsenbord. De meeste raden een pb aan voor meer oppervlakte, en dat wil ik toch eigenlijk wel. Thanks voor de reakties en jullie hulp.

[quote:2b047d6859="tasso"]Mijn beslissing is nu defenitief gemaakt. Het wordt een powerbook 15 inch comb met een verlicht toetsenbord. De meeste raden een pb aan voor meer oppervlakte, en dat wil ik toch eigenlijk wel. Thanks voor de reakties en jullie hulp.[/quote:2b047d6859]

Goeie keus! Veel plezier ermee!

goeie keus!

iBooks zijn voor kinderen :wink:

[quote:f29c74fc97="Pieter Floris"]goeie keus!

iBooks zijn voor kinderen :wink:[/quote:f29c74fc97]

Sorry, maar dat vind ik onzin… (ja, k zie de knipoog wel
Ik heb een iBook omdat ik niet meer nodig heb waarom 600 euro meer uitgeven voor iets wat ik niet nodig heb :?